Ingeniør-rapport slår alarm om tilstanden på norske veier

Norske ingeniører slår alarm om tilstanden på norske veier. Rådgivende Ingeniørers Forening anslår at det vil koste 900 milliarder å heve standarden til god.

TATT AV FLOM: Mer enn 340 eiendommer er isolert etter at fylkesvei 291 i Snillfjord i Sør-Trøndelag er ødelagt flere steder på grunn av flomvann. NB! Mobilbilde. Foto: Marita Byberg Johansen / NTB scanpix
TATT AV FLOM: Mer enn 340 eiendommer er isolert etter at fylkesvei 291 i Snillfjord i Sør-Trøndelag er ødelagt flere steder på grunn av flomvann. NB! Mobilbilde. Foto: Marita Byberg Johansen / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

OBS: Rettelse fra NTB. Tallene om jernbanenettet, flyplassene og de øvrige områdene var fra en eldre rapport, og er dermed fjernet fra saken.

Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF) tar i en fersk rapport for seg tilstanden på kommunale og fylkeskommunale bygninger, veier og vann og avløp, skriver VG.

Spesielt fylkesveiene får tommelen ned fra ingeniørene, som anslår at det vil koste 600 milliarder å heve standarden på veiene til god. RIF beregner at det vil koste 300 milliarder å heve standarden på de kommunale veiene.

- Det brukes fem ganger så mye ressurser per kilometer på riksveiene som på fylkesveiene, noe som er naturlig fordi det er mer trafikk på riksveien. Men innsatsen er likevel altfor liten, slik at forfallet bare vil øke, sier administrerende direktør Liv Kari Hansteen i RIF til VG.

Samferdselsdepartementet skriver i epost til VG at de ikke har mottatt rapporten og at det derfor er vanskelig å kommentere innholdet.

- Departementet er likevel kjent med at standarden på fylkesveinettet mange steder er dårlig. Det bevilges derfor midler over statsbudsjettet til fylkesveier, for eksempel til skredsikring, utbedring for tømmertransport og til rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene, skriver departementet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer