Ingeniører utvikler rakettmotor de mener vil revolusjonere flytrafikken

Kan fly deg til andre siden av kloden på under fire timer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det britiske industrikonsernet Bae Systems (BAE) satser nå stort på hypersonisk flyvning - noe deres potensielle nye samarbeidspartner sier kan bli en realitet i løpet av to tiår.

Luftfartgiganten planlegger å investere 272 millioner kroner i en 20 prosent eierandel i det britisk-baserte ingeniørfirmaet Reaction Engines, som mener de har utviklet det de kallet et «stort gjennombrudd innen motorteknologi».

- Vil revolusjonere flytrafikken «Den nye motoren kommer til å kombinere jet- og raketteknologi, med et potensialt til å revolusjonere flytrafikken», skriver BAE på sin hjemmeside.

BAE, som har hovedkvarter i Farnborough i England, er verdens tredje største forsvarsbedrift og den største i Europa.

Administrerende direktør i Reaction Engines, Mark Thomas, sier til CNN at gjenbrukbare romfartøy som tar av og lander som fly er et av konseptene som kan gjøres mulig med motoren de jobber med.

- Fem gange lydens hastighet Rakettmotoren SABRE, som står for Synergetic Air-Breathing Rocket Engine, bruker superlette varmevekslere for å kjøle ned svært varme luftstrømmer som oppstår ved hypersoniske hastigheter.

Hypersonisk flyvning er flyvning som foregår med hastigheter på over 5 mach.

«Teknologien lar fly operer med hastigheter opptil fem ganger lydens hastighet», skriver Reaction Engines.

Hittil har all flyvning i dette hastighetsområdet skjedd med rakettmotorer som drivkilde.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En ulempe med rakettmotorer er at fartøyet de sitter på, selv må frakte med oksidasjonsmiddelet motorene trenger for å forbrenne brenselet og produsere fremdrift. Ved å bruke atmosfærisk oksygen for fremdrift, er ikke dette lenger nødvendig ifølge ingeniørfirmaet.

- På plass innen to tiår Selskapets avanserte varmeveksler, som kan redusere den hypersoniske lufttemperaturen med over tusen grader i løpet av et hundredels sekund, er grunnleggende for motorens design.

- Under en hypersonisk flyvning er temperaturen rundt 1000 grader, så det er vesentlig at man klarer å kjøle ned motoren raskt, sier Thomas.

- Jeg regner med at vi er cirka to tiår unna at et passasjerfly kan anvende rakettmotoren, mens en romfartøy kan bruke den innen 10-15 år.

Reaction Engines aksjonærer skal nå bestemme seg for om de vil godkjenne BAEs ønske om å investere i firmaet.