Ingenting er bedret på Linate

118 mennesker brant i hjel på Linateflyplassen for ett år siden. Men sikkerheten er like dårlig som før.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Ingenting er forandret, sier sjefen for driftsselskapet som driver flyplassen i Milano ett år etter den katastrofale flykollisjonen mellom et SAS-fly og et småfly. 118 mennesker omkom.

- Det er en skandale, sier Giorgio Fossa om at det fortsatt eksisterer samme forvirring om ansvar og kompetanse på flyplassen.

Skyldspørsmålet er også uavklart. 11 flygeledere, flyplassledere og ansvarlige for sikkerheten er tiltalt.

Et lite Cessna-fly med to tyske flygere og to passasjerer oppga 8. oktober i fjor feil posisjon på rullebanen. Deretter skal flygelederne ha gitt feil anvisninger slik at flyet kolliderte med et SAS-fly som var i ferd med å ta av. De 110 menneskene i SAS-flyet, de fire i Cessna-flyet og fire personer på bakken mistet livet.

Senere er det rapportert om flere alvorlige feil ved sikkerheten på Linate-flyplassen, og tidligere i år sa sjefen for italiensk flysikkerhet at den kunne han ikke garantere for.

- Flysikkerhet i Italia? Jeg mener ikke at vi kan garantere den. Mindre i dag enn før, sa Giulio Spanio, sjef for luftfartsmyndigheten ENAV, i en kommentar til at europeiske luftfartsmyndigheter hadde redusert minsteavstandene mellom fly i luften fra 660 til 330 meter.

ENAV avslørte også at italienske flygeledere snakker for dårlig engelsk til å kunne kommunisere riktig med utenlandske flygere.

Italienske medier avslørte for kort tid siden flere nestenulykker nær Milano. Blant annet måtte et fly fra Alitalia med 77 passasjerer svinge unna og ta av igjen kort før landing fordi et lite privatfly plutselig sto på rullebanen.

(NTB)

PÅ TIRSDAG er det ett år siden katastrofen på Linate-flyplassen utenfor Milano. Tre nordmenn døde i ulykken.