SOSIAL DUMPING: Ingjerd Schou fra Høyre mener at ansvaret for at transportbransjen er gjennomsyret av sosial dumping ligger hos den rød-grønne regjeringen..  Foto MYHRE/RUNE I. Dagbladet.
SOSIAL DUMPING: Ingjerd Schou fra Høyre mener at ansvaret for at transportbransjen er gjennomsyret av sosial dumping ligger hos den rød-grønne regjeringen.. Foto MYHRE/RUNE I. Dagbladet.Vis mer

Ingjerd Schou (H) mener sosial dumping er den rød-grønne regjeringens ansvar.

- Problemene med utenlandske trailersjåfører er et politisk ansvar.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ingjerd Schou som sitter i transport- og kommunikasjonskomiteen for Høyre, reagerer kraftig på Dagbladets artikkel om utenlandske transportselskap som ansetter filippinske sjåfører for å kjøre til og i Norge.

Det latviske transportselskapet Dinotrans har flydd inn i underkant av 100 lastebilsjåfører fra Filippinene, som nå har fått opplæring for å kjøre innenfor EU-landene. Også andre transportselskaper benytter seg av samme metode.

Sosial dumping
- Dette er sosial dumping og kabotasjekjøring som vi vil komme til livs. Det haster med å få på plass et effektivt regelverk som hindrer at flere norske bedrifter går konkurs, sier Ingjerd Schou.

Hun er lite imponert over den rød-grønne flertallsregjeringen som har hatt mange år på seg for å få regulert dette markedet.

På tide å gjøre noe - Det er over tre år siden vi rettet forslaget om en obligatorisk bombrikke for å kontrollere aktivitetene til disse transportselskapene. Det er antydet at dette kanskje kommer på plass i 2014, men ingentig har skjedd siden vi fremmet forslaget. Nå er det på tide at det handles, sier Schou.

Hun mener at problemene med utenlandske selskaper og utenlandske sjåfører ikke er selskapenes ansvar, men først og fremst et politisk ansvar.

Politisk unnfallenhet - Samferdselsminister Marit Arnstad eller statsminister Jens Stoltenberg sitter med hovedansvaret. Man må innføre nye tiltak og følge opp de lover og regler som allerede eksisterer. Dette føyer seg inn i rekken av politisk unnfallenhet fra den sittende regjeringen og er svært provoserende, sier Ingjerd Schou til Dagbladet.

Samferdselsminister Marit Arnstad er uenig i at de ikke gjør noe med transportmarkedet og kabotasjekjøringen.

- Kabotasjekjøring er resultat av at Norge er medlem i EØS-avtalen og dermed må forholde oss til EUs regler på dette området. Høyre er etter det jeg kjenner til tilhenger av både det indre marked og EU.  Regjeringen har nettopp foreslått tiltak for å stramme inn på kabotasjekjøring og støtter også Finland i den diskusjonen som landet har med EU-kommisjonen for å få innføre strenge restriksjoner på kabotasje.  
 
- Høyre har foreslått å innføre et bombrikkesystem for lastebiler for å kontrollere bevegelsene til bilene. Har regjeringen vurdert dette forslaget?
 
- Det har vi. Obligatorisk bompengebrikke for tunge kjøretøy ble foreslått av regjeringen i vår, og er vedtatt av Stortinget. Loven trer i kraft fra 1.1.2014.
 
- Ingjerd Schou mener at transportnæringen er preget av sosial dumping, og at ansvaret for dette ikke ligger hos næringen selv, men hos de politisk styrende myndigheter. Reaksjon?
 
- Konkurransen internasjonalt innen transportsektoren er blitt mer krevende som resultat av EUs indre marked, og kabotasjekjøring som Høyre er sterk tilhenger av. Dette skaper press på sosiale rettigheter. Derfor har regjeringen satt i gang et arbeid for å begrense kabotasjekjøring og sikre at konkurransen skjer på like vilkår, sier samferdselsminister Marit Arnstad.

UENIG: Samferdselsminister Marit Arnstad er uenig i at de ikke gjør noe med transportmarkedet og kabotasjekjøringen. - Obligatorisk bompengebrikke for tunge kjøretøy ble foreslått av regjeringen i vår, og er vedtatt av Stortinget. Loven trer i kraft fra 1.1.2014, sier Marit Arnstad. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet Vis mer