- Inkompetente og utilgjengelige saksbehandlere

Medlemmer av Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon slakter Nav.

STOR MISNØYE: En stor andel av dem som tar kontakt med Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO), er frustrert over kontakten med sine saksbehandlere i Nav, forteller Ingunn Ulfsten, fagpolitisk leder i FFO. Foto: Ralf Lofstad / Dagbladet
STOR MISNØYE: En stor andel av dem som tar kontakt med Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO), er frustrert over kontakten med sine saksbehandlere i Nav, forteller Ingunn Ulfsten, fagpolitisk leder i FFO. Foto: Ralf Lofstad / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): - Nav-brukere som er medlemmer hos oss, trenger saksbehandlere med spesifikk kompetanse, som er lett tilgjengelige. Svært mange beskriver imidlertid at saksbehandleren er vanskelig å få tak i, og at de ikke ringer opp når brukeren legger igjen beskjed, sier Ingunn Ulfsten, fagpolitisk leder i Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO).

- Mangler kompetanse FFO har invitert sine medlemmer til å svare på en spørreundersøkelse der de vurderer sin tilfredshet med Navs tjenester på en femstegsskala fra «helt enig» til «helt uenig». Blant de 1516 som har svart, oppgir en stor andel at de er svært misfornøyd med måten de blir behandlet på.

I FFO-undersøkelsen sier 43 prosent av dem som har svart, at de er helt uenig i utsagnet «Jeg oppfatter min saksbehandlers/Navs kunnskap og kompetanse som god». 39 prosent er helt uenig i at de får kontakt med saksbehandleren når de har behov for det, mens 47 prosent er helt uenige i at de får oppfølgingen de har rett på.

Undersøkelsen er utført på nett og gjør ikke krav på å være vitenskapelig; man må f.eks. kunne regne med at misfornøyde brukere er overrepresentert blant dem som har svart. Like fullt opplyser FFO at undersøkelsen brukes aktivt i deres kontakt med Nav.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer