- REGNER PÅ DET: Geir Knudsen og kona Beate Ryste har barna Magnus (4), Henrik (14) Sigurd (11). De bor på den idylliske øya Hundvåg i Stavanger. Fra 1. januar 2017 blir hverdagen svært annerledes for dem. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
- REGNER PÅ DET: Geir Knudsen og kona Beate Ryste har barna Magnus (4), Henrik (14) Sigurd (11). De bor på den idylliske øya Hundvåg i Stavanger. Fra 1. januar 2017 blir hverdagen svært annerledes for dem. Foto: Bjørn Langsem / DagbladetVis mer

Innbyggerne omringes av bomringer: - Vet ikke hvor lenge vi holder ut

Vil koste familiene minst 26 000 kroner i året.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

HUNDVÅG (Dagbladet): - Det er frustrerende, sier Geir Knudsen og kona Beate Ryste.

De er oppgitt når de ønsker Dagbladet velkommen inn i huset deres på øya Hundvåg i Høyre-kommunen Stavanger. Ute pøseregner det på de idylliske husene ved sjøen. 

Som en del av Jæren-pakka blir det 1. januar 2017 satt opp bomring over øya til som knyttes til Stavanger sentrum via Bybrua. At de ikke lenger skal ha mulighet til å komme seg ut av øya uten å betale bompenger, får mange av de om lag 13 000 øybeboerne til å rive seg i håret.

- Vi føler at vi blir utelatt fra resten av samfunnet rundt oss. Hvorfor skal bomringen plasseres akkurat her, hos oss som ikke har en mulighet for å komme oss unna den? spør Ryste.

I Dagbladets database www.forskjellsnorge.no kan du søke opp forskjellene der du bor.

Et puslespill Sammen med ektemannen har hun tre sønner som alle er iherdige sportsentusiaster. Minstemann, fire år gamle Magnus, går på ishockey to ganger i uka, mens eldstemann Henrik (14) spiller innebandy to ganger i uka og Sigurd (11) spiller ishockey fem ganger ganger i uka og innebandy to ganger i uka.

BYBRUA: For å komme seg inn til Stavanger sentrum og hjem igjen til Hundvåg, må familien på fem krysse Bybrua. Det blir dyrt. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
BYBRUA: For å komme seg inn til Stavanger sentrum og hjem igjen til Hundvåg, må familien på fem krysse Bybrua. Det blir dyrt. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

Det gjør at familien allerede har et stort puslespill å løse hver uke. Nå gruer de seg til de får bompengekostnadene - estimert til 35 kroner per passering - på toppen av de allerede store utgiftene, siden man må over brua og kjøre i et kvarter for å komme seg til Stavanger ishall. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Samtidig jobber vi, som mange andre på denne øya, på næringsområdet Forus, som gjør at vi møter på enda en bomring. Vi blir dobbeltbelastet, sier ekteparet.

Kjører de i rushtida blir bompasseringen ennå dyrere; omlag 48 kroner, ifølge utregninger utført av flere bydelspolitikere.

- Vi har rett og slett måttet sette oss ned for å regne på dette. Vi vet ikke hvor lenge vi holder ut, sier Knudsen, som er født og oppvokst på øya.

- Vurderer å flytte Familien får handlet mat her ute, men skal de ha skolesaker, bursdagsgaver, klær, ting til trening eller på arrangementer må de kjøre av øya.

- Hovedpoenget vårt er at vi ikke har noe alternativ. Det finnes én vei ut av denne øya, og én vei inn. Det går ikke an å komme seg unna bommen. Det går ikke for oss å ta buss ut til jobb på Forus, med barnehagelevering og -henting. Det tar oss allerede tre, fire timer å være på én trening med én av guttene, sier foreldrene.

- ET FORHASTET VEDTAK: Fylkesleder Kari Raustein i Rogaland Frp bor selv på øya. Hun sier folk er opprørt. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
- ET FORHASTET VEDTAK: Fylkesleder Kari Raustein i Rogaland Frp bor selv på øya. Hun sier folk er opprørt. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

Moren sitter i skolens FAU-ledelse, og i styret i minsteguttens barnehage.

- Jeg har snakket med flere som vurderer å flytte herfra. De vurderer å finne seg ny jobb, det blir for dyrt for dem. Det er trist at vi skal gjøre øya vår til et sted det vil være kostbart å flytte til, sier Ryste.

Frp er det eneste partiet som vil avskaffe bomringen i byen, foruten det nyetablerte rene nei-til-bom-partiet, Partiet folkeaksjonen nei til mer bompenger. Det eneste lyspunktet er muligheten for at staten velger å ta deler av utgiftene, slik at familien kan betale mindre per passering. 

Dagens regnestykke viser at gjennomsnittsfamilien på Hundvåg med arbeidsplassen sin på næringsområdet Forus, må betale 2 421 for bompasseringer i måneden. Det blir 26 631 kroner i året, viser bydelpolitikernes utregninger. 

- Det gjør det lite attraktivt for folk å flytte ut hit. I en tid der vi i Stavanger i tillegg må forholde oss til mange andre omlegginger og mange mister jobben, så gjør ikke det øya vår mer attraktiv for folk eller bedrifter, sier trebarnsmoren Ryste. 

- Ikke konsekvensutredet Fylkesleder Kari Raustein i Rogaland Frp rister på hodet når hun snakker om den planlagte bomringen på øya hun selv bor på. Hun er én av forkjemperne for å avskaffe bomringen som ble vedtatt i fylkestinget i desember. 

HJEMSTEDET: Pappa Geir er født og oppvokst på Hundvåg. - Vi vet ikke hvor lenge vi holder ut, sier familien nå. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
HJEMSTEDET: Pappa Geir er født og oppvokst på Hundvåg. - Vi vet ikke hvor lenge vi holder ut, sier familien nå. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

- Folk er opprørt. Bompengeordningen er så hasta fram og ikke konsekvensutredet. Det vil gå ut over folks bevegelsesfrihet og livskvalitet. Det vil påvirke hverdagen, helt klart, sier hun. 

Dagbladet møter henne på en sentrumskafé med utsikt over Bybrua. 

- Bydelsutvalget har enstemmig gått mot vedtaket. Vi ønsker og mener at infrastruktur og kollektivtrafikk må være statlig finansiert, sier hun.

- Må ha Bompengene skal finansiere bussvei og sykkelstier.

John Peter Hernes er kommunalråd og gruppeleder for bystyret i Stavanger Høyre. Han presiserer at han opplever at et overveldende flertall har vært positive til bompakka.

- Alle byregioner er avhengige av å ha en lokal egenfinansiering, hvilket i praksis betyr en form for bompengesystem. Så hvis en vil ha kollektivløsninger og bedre veier, så må en ha en form for bompakke. Det er slik Stortinget har diktert spillereglene, sier han.

OPPGITT: - I forhold til hvor mye Hundvåg-innbyggerne må ut med i årlige kostnader, får de omtrent ingenting tilbake, sier Frp-eren. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
OPPGITT: - I forhold til hvor mye Hundvåg-innbyggerne må ut med i årlige kostnader, får de omtrent ingenting tilbake, sier Frp-eren. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

Han ser likevel at innbyggerne på den lille øya vil kunne komme til å måtte betale mer enn andre.

- Belastningen for de som bor på Hundvåg kan bli noe større, og det ser jeg kan være frustrerende. Derfor har vi tatt til orde for at det må være et system som gjør det mulig å utføre justeringer på detaljnivå, om resultatet skulle ble urettferdig fra sted til sted, sier han.

Frp's Kari Raustein mener det er åpenbart at det blir store forskjeller.

- I forhold til hvor mye Hundvåg-innbyggerne må ut med i årlige kostnader, får de omtrent ingenting tilbake. De vil ikke få mer vei av det, for pengene skal gå til hele Nord-Jæren-området. Det er stort. Det gjør at folk kommer til å betale i dyre dommer og få lite tilbake. Dette er den minste bydelen i Stavanger, sier Raustein. 

- Tvinger foreldrene - Det verste, er at det vil gå ut over barn og unge. Når de skal forflytte seg i forbindelse med kamper og turneringer, eller bare vanlig trening, så vil det bli for dyrt for mange. Jeg lurer litt på lovligheten i å be folk betale for bompassering både ut av egen bydel og ut av bydelen man jobber i.

- Man tvinger foreldre til å måtte velge vekk barnas aktiviteter fordi det blir for kostbart, sier hun.

- Jeg finner det merkelig at dette er vedtatt uten konsekvensutredning. Det er grådig.

Ikke langt over bybrua, ligger Hundvåghallen. En gjeng 13 år gamle jenter i gule drakter gjør seg klare til trening. Når bomringen er på plass, kan det bli dyrt for familiene omlag 1 150 unge som som trener fotball og håndball i denne hallen.

- Vanskelig - Det blir en stor ekstrakostnad. Og vi er jo for så vidt heldige, siden vi trener på øya, og slipper å betale til og fra trening. Men det blir likevel en forskjell, vi spiller ti bortekamper i løpet av en sesong, sier sportslig leder Kenneth Husebø til Dagbladet. 

- Det er for tidlig å si hva det vil bety for familiene, men det kan fort skje at noen velger å ta ut barna sine av laget. Ellers vil det nok skje at noen foreldre fyller opp bilene sine. Men noe av moroa er jo å vite at alle foreldrene er der og ser på dem. Men det kan bli vanskelig nå, sier han.  

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram