NEDSATT: På flere strekninger med 70- og 80-sone, blir fartsgrensa satt ned til 60 km/t på mandag. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
NEDSATT: På flere strekninger med 70- og 80-sone, blir fartsgrensa satt ned til 60 km/t på mandag. Foto: Lise Åserud / NTB scanpixVis mer

Innfører miljø­fartsgrense igjen i Oslo etter nytt grep

I én måned midt på vinteren slapp Oslo-folk miljøfartsgrensa. Nå er den tilbake.

Miljøfartsgrensa i Oslo på vinterstid ble innført 1. november i fjor, men ble avviklet 28. januar på grunn av lavere nivåer av svevestøv.

Nå viser imidlertid målinger at forurensningsnivået for svevestøv har økt igjen, og miljøfartsgrense gjeninnføres i Oslo mandag 4. mars.

Fartsgrensen på disse strekningene justeres da til 60 km/t, melder Statens vegvesen.

HØYERE NIVÅER: Målinger gjort den siste uka viser høyere forurensingsnivåer i Oslo.
HØYERE NIVÅER: Målinger gjort den siste uka viser høyere forurensingsnivåer i Oslo. Vis mer

Flere strekninger

Strekningene det gjelder er:

Rv 4 Sinsen-Grorud

Ring 3 Ryen-Granfosstunnelen

E18 Hjortnes-Lysaker (gjelder hverdager fra 06:00-22:00)

Rv 163 Østre Aker vei Økern-Stovner

- Det har vært høyere forurensningsnivåer for svevestøv (PM10) den siste uka, og vi kan forvente høye nivåer i perioden som kommer. Derfor velger vi nå å gjeninnføre miljøfartsgrensa i Oslo, sier overingeniør Henrik N. Mikkelsen i Statens vegvesen.

Gjorde nytt grep

Miljøfartsgrensa vil vare fram til vårrengjøringen er gjennomført eller til måledata viser at det åpenbart ikke lengre er behov.

- Nå er veibanen i ferd med å tørke opp og det er forventet en god del snø- og issmelting i tiden framover. Dette fører til frigjøring av veistøv på sidearealene, og dermed dårligere luftkvalitet sier Mikkelsen.

I år var første gang Statens vegvesen avviklet en planlagt miljøfartsgrense på grunn av lavere nivåer av svevestøv.

- Vi ønsker å få flere til å overholde miljøfartsgrensa, og da er det viktig at vi har den når det er mest nødvendig, og at vi avvikler den når det ikke er behov for den, sa overingeniør Henrik N. Mikkelsen i Statens vegvesen den gang.

Miljøfartsgrensen er ett av flere tiltak for å bedre luftkvaliteten i hovedstaden.