Eldrebyråd Tone Tellevik Dahl vil fjerne de store forskjellene i hjemmeomsorgen:

Innfører Oslo-standard for hjemmetjenester

Nå skal eldre og pleietrengende i Oslo få likt tilbud, samme hvor i byen de bor.

NY STANDARD: Mer enn 15 000 mennesker i Oslo mottar hjemmetjenester. Nå vil eldrebyråden sikre at kvaliteten er den samme, uavhengig av hvilken bydel man hører til. Foto: Shutterstock
NY STANDARD: Mer enn 15 000 mennesker i Oslo mottar hjemmetjenester. Nå vil eldrebyråden sikre at kvaliteten er den samme, uavhengig av hvilken bydel man hører til. Foto: ShutterstockVis mer

- Med Oslo-standarden gir byrådet de som jobber i hjemmebaserte tjenester et nytt verktøy for å sikre gode tjenester som skal bidra til at innbyggere blir sjef i eget liv, sier Tone Tellevik Dahl om kvalitetsmålene som lanseres overfor ansatte og ledere i rådhuset i dag.

Store forskjeller

VIGNETT:

I artikkelserien «Alle skal hjem» denne våren har Dagbladet synliggjort store forskjeller i eldreomsorgen i hovedstaden, blant annet gjennom en kartlegging av rutinene for rapportering når det skjer feil hjemme hos brukere av tjenestene.

Dagbladets kartlegging viste for eksempel at bydel Nordstrand, med flere brukere enn bydel Frogner, hadde 25 avviksmeldinger - mot 320 i Frogner bydel samme periode. Sykepleierforbundet og Fagforbundet mente forskjellene skyldes dårlig kultur for å si fra om feil, og at det generelt er massiv underrapportering av blant annet feilmedisinering og brudd på rutiner.

Brosjyren «Overordnet standard for tjenester i hjemmet» sier ingenting konkret om avviksrapportering, men dokumentasjon er viet et eget kapittel. Der understrekes det at den enkelte medarbeider må «ha kunnskap om hva dokumentasjonsplikten innebærer og er pliktig til å dokumentere etter gjeldende retningslinjer.»

Kunnskap, kompetanse, samarbeid og tillit er ord som går igjen i standarden. Under punktet «Tillitsbasert ledelse» har byrådsavdeling for helse, eldre og arbeid også egnet et avsnitt til fordelene ved heltidskultur. Det legges vekt på at den som bruker tjenestene vil få færre å forholde seg til og at «Heltidskultur fremmer et godt og lærende arbeidsmiljø og frigir tid til blant annet kompetanseutvikling, ledelse og forbedringsarbeid.»

TROR PÅ STANDARDLØSNING: Tone Tellevik Dahl standardiserer hjemmetjenestene i Oslo. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
TROR PÅ STANDARDLØSNING: Tone Tellevik Dahl standardiserer hjemmetjenestene i Oslo. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Funker i barnehagene

Tellevik Dahl har stor tro på at den nye tjenestestandarden skal utgjøre en merkbar forskjell. I forordet varsler hun at den overordnede standarden vil blir etterfulgt av «spesifikke standarder for utvalgte områder»:

- Byrådets erfaringer med standarder er at de fyller et tomrom mellom det som finnes av lover og regler på overordnet nivå og de rutinene som regulerer bestemte arbeidsprosesser. Både for meg som byråd og for kommunens tjenester er det nyttig å ha slike standarder.

Byråden understreker at en standard i denne sammenhengen ikke betyr at alt skal være helt likt:

- Vi forventer en viss standard, som i kvalitet for tjenestene våre, men hvordan den løses skal bestemmes av hva som passer for den enkelte.

- Hva slags erfaring har dere med slike standarder på andre områder?

- Formålet med standardene er jo at det skal være likeverdighet og forutsigbarhet for brukerne og en tydelig veiledning for de ansatte hvordan samarbeid og utøvelse forventes å fungere. Tilbakemeldinger fra medarbeiderne i barnehagene, som de siste åra har fått nye standarder blant annet for språkarbeid og tilvenning, bekrefter at dette er gode verktøy.

- Hvor forpliktende er den nye standarden for hjemmebaserte tjenester?

- Byrådets mål er at alle skal motta likeverdige tjenester av høy kvalitet, uavhengig av situasjon, bakgrunn eller adresse. Standarden er nå vedtatt og sendes ut i tjenestene og gjøres gjeldende i alle tjenester til hjemmeboende. Den skal følges på lik linje med budsjett, tildelingsbrev og vedtatte handlingsplaner, sier Tellevik Dahl, som understreker at det vil bli et lederansvar å sikre at standarden følges.

- Det vil bli stilt klare forventninger til bydelene om at overordnet standard for tjenester i hjemmet følges.