I BEREDSKAPSKRISE: Luftambulansefly fra Lufttransport på Tromsø Lufthavn. Flere fly er nå ute av beredskap i Nord-Norge. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
I BEREDSKAPSKRISE: Luftambulansefly fra Lufttransport på Tromsø Lufthavn. Flere fly er nå ute av beredskap i Nord-Norge. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpixVis mer

Innfører tiltak for styrket ambulanseberedskap i Nord-Norge

Vil sette inn nye fly og helikopter.

Styret i Luftambulansetjenesten HF drøftet mandag den alvorlige situasjonen i ambulanseflytjenesten og setter i verk tiltak for å styrke beredskapen.

Tre av fem luftambulansefly er mandag kveld fram til natt til tirsdag ute av beredskap i Nord-Norge.

Fra klokken 18 mandag er tre av fem luftambulansefly ute av beredskap i henholdsvis Brønnøysund, Alta og Kirkenes. Fra klokken 6 til 18 tirsdag er ett av seks fly ute av beredskap. Det vil ramme luftambulansens dagfly som er stasjonert i Alta.

Det skyldes både sykdom og mangel på mannskap.

- Det som er viktig å få fram her er at der det er redusert beredskap, vil det dekkes opp med fly eller helikoptre fra andre steder i Norge. Vi har en samlet luftambulansetjeneste i Norge der vi koordinerer hele luftflåten slik at vi kan få lufttransport dit det er størst behov, sier kommunikasjonsdirektør Anne May Knudsen i Helse Nord til NTB.

I juli neste år skal det svenske selskapet Babcock SAA overta tjenesten etter Lufttransport AS, som har driftet luftambulansetjenesten i Nord-Norge i 25 år. Det har skapt problemer fordi Babcock har brutt forhandlingene med Norsk Flygerforbund om å overta piloter og personell fra Lufttransport FW.

Ansatte i Lufttransport AS har dermed begynt å søke seg vekk i frykt for å skulle stå uten jobb. Dermed mangler selskapet nok piloter og flere ambulansefly har blitt stående på bakken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Luftambulansetjenesten opplyste i en pressemelding mandag kveld at den tar den tidvis svekkede beredskapen på «største alvor» og sier det de siste ukene har vært «jobbet med løsninger som skal sikre god beredskap også når ambulansefly ikke er tilgjengelig».

Følgende tiltak er kartlagt av styret og aktiveres etter behov:

* Innleie av en Beech 250 propellfly fra Babcock, med besetning (også helsepersonell med norsk autorisasjon). Tilgjengelig på dagtid. Kan fly langbane og oppdrag til Svalbard. Det betyr at øvrige ambulansefly kan prioriteres på kortbanenettet.

* To helikoptre fra Forsvaret, med medisinsk innredning og anestesilege og medic om bord. Det første går på vakt i Kirkenes på tirsdag ettermiddag.

* Innleie av ambulansejet (Learjet) fra Babcock.

* I løpet av juni kan to nye ambulansehelikopter settes inn. Dette er helikoptre som kommer inn som følge av ny ambulansehelikopterkontrakt.

* Babcock forbereder å overta driften av en eller to ambulanseflybaser.

I tillegg setter Finnmarkssykehuset inn ekstra bilambulanser ved behov. Samtidig bemanner Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) opp medisinsk koordinering av ambulanseflytjenesten, det vil si på regional AMK-sentral i Tromsø.

(NTB)