Innrømmer dårligere tog-sikkerhet

I et oppsiktsvekkende brev til riksadvokaten innrømmer Jernbaneverket at sikkerheten på Rørosbanen er dårligere enn før.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dette melder Hamar Arbeiderblad. Statens Jernbanetilsyn vurderer å pålegge Jernbaneverket strakstiltak for å bedre sikkerheten.

Konklusjonen i brevet til Riksadvokaten er at de nye avgangsprosedyrene ikke gir svekket sikkerhet på strekninger med ATC.

Men om baner som Rørosbanen, Raumabanen og Nordlandsbanen står det svart på hvitt: «Sikkerheten mot kollisjon er noe dårligere ivaretatt enn tidligere».

- Nå har Jernbaneverket kommet til motsatt konklusjon av hva det selv har sagt i tre år, sier direktør Sverre Quale i Statens jernbanetilsyn til Hamar Arbeiderblad.

Før prosedyrene ble endret i 1997 skulle både lokomotivfører og konduktør sjekke at signalet var grønt før toget kjørte. Etter endringen ble konduktøren fratatt denne kontrollen, og lokføreren ble alene om å sjekke signalet. Han ble dermed den eneste barrieren mot å kjøre på rødt lys på strekninger uten automatisk togstopp (ATC).

Statens jernbanetilsyn godkjente ikke endringen fordi det mente sikkerheten ble svekket.

(NTB)