Innrømmer for sein advarsel

OSLO/BERLIN (Dagbladet): Først skyldte sveitsiske flygeledere på de russiske pilotene, men i går måtte de innrømme at de ga advarselen om kollisjonsfaren lovlig seint, og at de russiske pilotene ikke svarte så seint som de først hevdet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De sveitsiske flygelederne skylder på de russiske pilotene, men møter kritikk for å ha grepet seint inn i en situasjon som med stor sannsynlighet kunne ha vært unngått.

Flygelederne ba flygerne om å senke flyet for å unngå situasjonen. Det kan virke som om det automatiske antikollisjonssystemet (TCAS) på Boeing-flyet har gjort det samme. Foreløpig kan det synes som begge fly har gått ned for å unngå en kollisjon, og dermed kollidert.

Kryssende kurs

Flyene lå på kryssende kurs i samme høyde, på 36000 fot.

De ble overlevert til samme kontrollsektor, kontrollert av sveitsiske Skyguide. Det russiske flyet kom inn i sektoren klokka 23.00. Skyguides system som varsler om forestående kollisjonsfare, er ute av drift, likevel hadde flygelederne flyet på sin radarskjerm i minst fem minutter før ulykken. Den ene av de to flygelederne på vakt hadde pause.

Flygelederen skal ha vært klar over at det oppsto en situasjon der to fly ville komme i konflikt. Likevel ba ikke flygelederen de russiske flygerne om å senke flyet 1000 fot før rundt ett minutt før sammenstøtet.

Flygelederen valgte utelukkende å guide det russiske flyet ned 1000 fot. Flygelederen skal, så langt Dagbladet vet, ikke ha tatt kontakt med DHL-fraktflyet om den forestående situasjonen.

Mannskapet på det russiske flyet svarte først på det andre oppkallet fra flygelederen, og satte nesa på flyet nedover. Hadde de fulgt ordren før, kunne kanskje kollisjonen vært unngått. Skyguide hevder det ikke var språkproblemer under kommunikasjonen.

Det fatale synes likevel å være det automatiske antikollisjonssystemet på Boeing-flyet. Omtrent samtidig som det russiske flyet begynner nedstigningen, gir TCAS-systemet på DHL-flyet flygerne beskjed om å synke for å unngå kollisjon.

Pilotene er trent til å følge TCAS-systemet slavisk, og tar flyet ned. Dermed synker de to flyene ned til samme høyde. Mellom klokka 23.05 og 23.06 kolliderer de på 35300 fots høyde. 71 mennesker, 52 av dem barn, omkommer.

Burde vært løst

Lederne for de sveitsiske flygelederne gikk utover ettermiddagen og kvelden i går tilbake på sine uttalelser, som gikk langt i å legge ansvaret for katastrofen på pilotene i Tupolev-flyet. Om formiddagen opplyste sjefen for flykontrollen i Zürich, Anton Maag, at Tupolev-piloten ble varslet tre ganger før han reagerte, men seinere korrigerte Maag tallet til to. Beskjeden til Tupolev-maskinen om å endre høyde kom ikke, som først opplyst, halvannet minutt før det smalt, men bare 50 sekunder før.

- Det er flygelederen som skal sørge for at avstanden mellom flyene ivaretas. Det er en rekke ting som skulle ha forhindret denne ulykken, men lufttrafikktjenesten må ha hatt mange muligheter til å løse konflikten tidligere, sier overinspektør Per Erik Bakke ved havarikommisjonen.