BRYTER REGLENE: Jan Willy Løken, administrerende direktør i Jølstad begravelsebyrå. Foto: Espen Røst / Dagbladet
BRYTER REGLENE: Jan Willy Løken, administrerende direktør i Jølstad begravelsebyrå. Foto: Espen Røst / DagbladetVis mer

Innrømmer regelbrudd

Jan Willy Løken i Jølstad begravelsesbyrå innrømmer at byrået ikke praktiserer regelen om å gi prislister til sine kunder ved første møte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Kirsten Engelstad (71) ble aldri forelagt en prisliste da hun var i møte med begravelsesgiganten Jølstad i forbindelse med ektemannens bortgang. Ifølge Forskrift om prisopplysning for gravferdstjenester plikter begravelsesbyråene «uoppfordret å opplyse om og tilby prislisten ved første gangs henvendelse».

Administrerende direktør Jan Willy Løken i Jølstad begravelsesbyrå beklager Engelstads opplevelse. Nå innrømmer han at Norges største begravelsesbyrå ikke har rutiner på å gi prislista til sine kunder.

- Dette er et dilemma. Noen opplever det å få forelagt en prisliste som utidig, men den er alltid tilgjengelig i møte med våre kunder. Det at Engelstad ikke fikk, og etterlyser det, kan tyde på at dette oppleves ulikt. Kanskje må vi på nytt se på hvordan vi imøtekommer forskriften. Vi er avhengige av at våre kunder skal være fornøyd med den jobben vi har gjort, også etter at de har mottatt regningen, sier Løken.

Han er enig i at man som aktør i begravelsesbransjen har et særskilt ansvar for kundene, ettersom brorparten er sørgende i en vanskelig situasjon.

- Vårt rennommé er viktig, derfor er det essensielt at folk ikke føler seg utnyttet. Vi er i dialog med Engelstad nå, og håper vi skal finne en løsning, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Må kvalitetssikre - Engelstad ønsket seg en enkel, men verdig begravelse. Var det dét hun fikk?

- Enkel hva er det? Betyr det stilrent, eller betyr det rimelig? Den første utfordringen vi står overfor er å fastslå hva enkel betyr. Hva er det kunden ønsker seg. Om kunden ønsker å gjøre en del selv, betyr ikke det nødvendigvis at begravelsen blir billigere. Vi har brent oss en del ganger på at kunder som ønsket å gjøre mye selv, er misfornøyd i ettertid. Da er det oss det slår tilbake på, derfor må vi kvalitetssikre at alt blir som kunden forventer, sier Løken og forteller at en gjennomsnittlig begravelse hos Jølstad ligger på rundt 40 000 kroner.

- Hvorfor fikk Dagbladet oppgitt, «det blir nok fort 30 000» da vi ringte dere anonymt for å høre om pris da?

- Det handler om at det er store variasjoner i pris og ønsker. Vi er avhengige av å vite en del om den aktuelle gravferden for å gi et mer konkret tall. En paralell som kan gi et godt bilde, er om du ringer en bilforhandler og spør: «Hvor mye koster en bil?» Det er et komplekst spørsmål å svare på. Det finnes ikke ett svar på hva en begravelse koster, sier Løken.

- Hvorfor ligger ikke prislisten deres på nett, slik at kunden lett kan orientere seg der?

- Fordi vi er usikre på om det er god service å legge den ut i sin nåværende form. Det er rett og slett ikke så lett å orientere seg i den. Men vi jobber med dette, og vil legge ut priser på nett iløpet av de nærmeste månedene, forteller Løken.

Løken bekrefter at det er en differanse mellom de snittene som Engelstad bestilte gjennom Jølstad, og de hun selv kunne bestilt fra leverandøren. Forskjellen er 100 kr mot 159 kr. Men han fremholder at forskjellen blant annet skyldes pådekning med damask-duk og moms som påløper når snittene leveres i forbindels med servering. Pådekningen blir altså bakt inn i prisen for snittene til tross for at fakturaen har andre poster som servering, mineralvann og lignende.

- Kritikkverdig Forbrukerrådets representant i Klagenemnda for gravferdssaker blir svært overrasket over at Jølstad-sjefen nå innrømmer regelbruddene.

- Om Jølstad ignorerer en plikt de har, er det veldig kritikkverdig. Det er oppsiktsvekkende at norges største begravelsesbyrå ikke følger reglene. De burde gått foran som et godt eksempel, sier Øyvind Næss, seniorrådgiver i Forbrukerrådet til Dagbladet.

Etter flere år med fokus på gravferdsbransjens håndtering og informasjon av priser, jobber Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet (BLD) akkurat nå med ny forskrift om prisopplysning for gravferdstjenester. Næss mener begravelsesbyråene har et særskilt ansvar i sitt møte med pårørende, og sier at dersom et begravelsesbyrå unnlater å opplyse priser, så bryter de loven. Han håper forskriftsendringen som er varslet av departementet gjør at byråene skjerper seg i framtida.  

- Det er ikke tilfredstillende at det skal være så vanskelig å orientere seg om begravelsesbyråenes priser. Mange pårørende synes det er vanskelig å snakke om pris når de står midt i sorgen, derfor burde begravelsesbyråene legge ut priser på nett. Da hadde vi sluppet slike saker som den som beskrives her, sier Næss.