Inspirert av gamle damer

Som 15-årig amerikaner i Paris droppet Madeleine Peyroux skolen og begynte å synge med et gateband. Nå er hun blitt 22, debutplata «Dreamland» lovprises av kritikerne og hun er på vei til to norske jazzfestivaler.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Jeg er en drop-out, men en drop-out med platekontrakt. Det er stor forskjell, sier Madeleine. Og for ordens skyld; hun sørget nylig for å skaffe seg sin high school-eksamen også.

I november i fjor var hun i Oslo. Vi som ikke hørte henne på Kristiania, kan bare angre, men nå kommer hun tilbake til Norge. Nattjazzen i Bergen 25. mai står først på programmet, så følger jazzfestivalen i Molde 17. og 18. juli.

- Norge er det landet i Europa hvor jeg har fått best respons, sier Madeleine.

- Spør meg ikke hvorfor.

Gamle damer

Hun er inspirert av gamle damer som Billie Holiday og Bessie Smith, og minner ikke så rent lite om dem med sin melankolske og innsmikrende røst. På plata gjør hun Bessie Smith-låter og tolker materiale som Patsy Cline, Fats Waller, Edith Piaf og Holiday tidligere har gitt klassikerstempel, og sper på med selvkomponert countryblues.

- Men hvorfor denne gammelmodige musikkstilen?

- For meg handler det om arv. Mine besteforeldre og foreldre vokste opp med den, og den er blitt en del av meg også, sier Madeleine, som mener musikk fra 1910 og 1920 kan være like sterk i dag.

Hun flyttet med moren, opprinnelig fra jazzbyen New Orleans, til Paris der hun traff gatemusikere som likte jazz. Madeleine fikk prøvesynge og hadde funnet sitt eget «dreamland».

Blues og jazz

- Hva er galt med rock og pop?

- Et artig spørsmål. Jeg har ikke tenkt så mye over det. Punkrock handler for eksempel om å få ut masse aggresjon, mens min form for kunst dreier seg om å gripe publikum, involvere dem. Musikk må kommunisere, mener Madeleine.

- Du skal på to norske jazzfestivaler, men du synger like mye blues som jazz?

- Jeg liker ikke å skille mellom blues og jazz. Det viktigste for meg er at jeg føler for låtene og at jeg forstår dem, sier Madeleine Peyroux, som har med seg en trio når hun kommer til Norge.