- Jeg er en drop-out, men en drop-out med platekontrakt. Det er stor forskjell, sier Madeleine. Og for ordens skyld; hun sørget nylig for å skaffe seg sin high school-eksamen også.
I november i fjor var hun i Oslo. Vi som ikke hørte henne på Kristiania, kan bare angre, men nå kommer hun tilbake til Norge. Nattjazzen i Bergen 25. mai står først på programmet, så følger jazzfestivalen i Molde 17. og 18. juli.
- Norge er det landet i Europa hvor jeg har fått best respons, sier Madeleine.
- Spør meg ikke hvorfor.
Gamle damer
Hun er inspirert av gamle damer som Billie Holiday og Bessie Smith, og minner ikke så rent lite om dem med sin melankolske og innsmikrende røst. På plata gjør hun Bessie Smith-låter og tolker materiale som Patsy Cline, Fats Waller, Edith Piaf og Holiday tidligere har gitt klassikerstempel, og sper på med selvkomponert countryblues.
- Men hvorfor denne gammelmodige musikkstilen?
- For meg handler det om arv. Mine besteforeldre og foreldre vokste opp med den, og den er blitt en del av meg også, sier Madeleine, som mener musikk fra 1910 og 1920 kan være like sterk i dag.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger