Dødsulykken på Filipstad

Intern rapport: For lavt gjerde og manglende skilting

Bane NOR er kritiske til sine egne rutiner i en intern rapport etter ulykka på Filipstad tidligere i år.

DØDE: I februar i år døde Even Warsla Meen (15) etter å ha kommet i kontakt med en kontaktledning i en togtunnel på Filipstad i Oslo. Bane Nor har nå laget en intern rapport, der de går gjennom hendelsen. De har funnet brudd på sitt eget tekniske regelverk. Reporter: Audun Hageskal. Video: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

I februar i år døde Even Warsla Meen (15) etter å ha kommet i kontakt med en kontaktledning i en togtunnel på Filipstad i Oslo.

For lavt gjerde

Bane NOR har nå laget en intern rapport, der de går gjennom hendelsen. De har funnet brudd på sitt eget tekniske regelverk.

«Filipstad-området er inngjerdet og med mange advarsel-skilt, men 30 meter av gjerdet, mot tomten til fritidsklubben, var ikke i henhold til Bane NORs tekniske regelverk. Denne delen av gjerdet var ikke skiltet 'adgang forbudt' og hadde lavere høyde», fastslår Bane NOR.

De tre ungdommene kom seg inn på jernbaneområdet fra nettopp fritidsklubb-tomten.

- Dette er en feil. Gjerdet ble satt opp høyere rett etter ulykka, da vi ble klar over at det var feil. Det skulle ikke skjedd, sier Vibeke Aarnes, konserndirektør for infrastruktur i Bane NOR til Dagbladet.

Det tre ungdommene skal, ifølge rapporten, enten ha klatret over gjerdet eller gått gjennom langs tunnelveggen ved enden av tomten. Inne i tunnelen sto det parkert to tog.

- Må ikke ta på ledningen

«Etter å ha klatret opp på taket av det ene toget kommer en av ungdommene for nær kontaktledningen. Det fører til en eksplosjon og de to andre blir kastet ned på bakken», heter det i Bane NORs rapport.

- Man må ikke være i kontakt med kontaktledningen i sånne situasjoner. Man kan være et stykke fra, men likevel få et overslag. Det er kanskje mange som ikke er klar over, men det er veldig farlig, sa Aarnes under en pressekonferanse torsdag kveld.

En av dem går så ut av tunnelen og ber en forbipasserende om hjelp. Han går inn i tunnelen igjen, og da skjedde en ny kortslutning.

«Det er uvisst for Bane NOR hvem som da kom i kontakt med ledningen», heter det i Bane NORs rapport.

INTERN RAPPORT: Konserndirektør for infrastruktur i Bane NOR, Vibeke Aarnes, la torsdag fram funnene fra den interne rapporten. Foto: Christian Roth Christensen
INTERN RAPPORT: Konserndirektør for infrastruktur i Bane NOR, Vibeke Aarnes, la torsdag fram funnene fra den interne rapporten. Foto: Christian Roth Christensen Vis mer

- Ikke nok systematikk

Bane NOR skriver at de var klar over at taggere fra profesjonelle miljøer hadde tatt seg inn på området, men at de ikke var klar over at også skoleungdommer hadde gjort det. Det er noe de først har blitt klar over etter ulykka.

- De har trolig ikke visst om farene ved særlig høyspenning på dette området, sier Aarnes.

Bane NOR skriver videre at taggere jevnlig klipper opp gjerdene til togområdet, og at det også har vært tilfeller der de har kommet i full lokføreruniform for å komme inn på området.

«Vi har ikke hatt god nok systematikk i å fange opp økende risiko over tid. Det har vært gradvis økende farlig ferdsel over lengre tidsperiode, men vi vurderte ikke forsterkning av områdesikringen», skriver Bane NOR.

DØD: 15 år gamle Even Warsla Meen omkom i tunnelulykken i Filipstad vest i Oslo sentrum 24. februar. Video: Emilie Rydning. Klipp: Ørjan Ryland / Dagbladet Vis mer

De fastslår at det ikke har vært nok systematikk på forsterkning av områdesikringen etter ødeleggelser.

Vurderer klatresikre gjerder

Bane NORs interne rapport anbefaler 11 tiltak relatert til ulykken. De trekker selv fram følgende punkter som de mest sentrale:

  • Bevisstgjøring: Tettere dialog med utsatte naboer
  • Enklere rutiner for reparasjon av gjerder mm.
  • Forbedre kvaliteten på inspeksjoner, få friskt blikk på vante områder.
  • Gjennomgang av andre togparkeringsområder i Norge.
  • Vurdere klippesikre, klatrevanskelige gjerder i særlige utsatte områder.
  • Se på hvordan bedre oppdage og varsle om ulovlig ferdsel.

Som følge av ulykka vurdere altså Bane NOR nå å få på plass klipp- og klatresikre gjerder. Foreløpig er det ikke standard.

- Vi jobber hele tiden med å forbedre sikkerheten rundt jernbanen. Det er en rekke tiltak på forskjellige steder som vi må prioritere mellom. Dette er en prioritering mellom alt mulig. Planoverganger er også en stor og krevende sak vi jobber med. Vi jobber også med ras, og vi prioriterer etter beste evne, sier Aarnes.

- Etter en dødsulykke der en tenåring har mistet livet etter å ha klatret over gjerdet, ville det ikke være naturlig å innføre klatresikre gjerder som en standard?

- Det er ting som vi ser på etter rapporten hvordan vi skal gjøre det, men det er klart at vi må se på det også.

Aarnes sier de aldri kan være helt sikre på at en liknende hendelse skjer igjen.

- Men vi kan gjøre våre bidrag for å sikre at vi gjerder og skilt i nødvendig grad. Så handler det også om forebyggende arbeid, og øke bevisstheten i befolkningen så alle forstår at det er farlig å bevege seg inn på jernbaneområder, sier Aarnes.