«Internet Explorer suger ... litt mindre»

Microsoft hylles etter overraskende ydmyk reklame for nettleseren «du elsket å hate». - De gjør det umulige.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Microsofts nettleser Internet Exploderer (IE) er et yndet hatobjekt blant mange nettbrukere og utviklere. Faktisk har nettleseren så dårlig rykte, at da en kanadisk komiker presenterte en falsk studie som viste at IE-brukere har lavere IQ enn brukere av andre nettlesere, så gikk selveste BBC på limpinnen.

Microsoft er selvsagt fullt klar over det dårlige ryktet til nettleseren sin og med lanseringen av Windows 8 kommer det også en ny versjon av nettleseren, IE 10, som er blitt godt mottatt blant anmeldere og forståsegpåere.

Men hvordan overbevise hardbarkede Chrome- og Firefox-brukere om at lykken er å gå tilbake til den forhatte Microsoft-nettleseren? Jo, kanskje en porsjon selvironi og en innrømmelse fra Microsoft om at IE ikke alltid har vært den beste nettleseren.

Troller trollene I en ny reklamefilm følger vi i hvert fall en «IE-hater» - i en klassisk nerdeskikkelse -  som «troller» nettet og sprer sitt innestengte hat mot datagiganten og den forhatte nettleseren. Etter flere «IE suger»-meldinger, kommer imidlertid en liten lysstråle gjennom det harde nerdehjertet når Microsoft kan opplyse om at selskapet innfører en egen karaoke-standard for nettlesere.

Nerden i filmen har nemlig et karaoke-diplom fra 2008 på veggen i datahulen sin.

Reklamefilmen avsluttes med nerden som skriver at «IE suger ... litt mindre» og Microsoft som skriver «Framskritt. Comeback kommer i mange fasonger og størrelser.», før det som en gang i tiden var verdens mest verdifulle teknologiselskap promoterer nettsiden thebrowseryoulovedtohate.com.

Microsoft spiller et høyt spill i reklamekampanen, men de fleste eksperter og kommentatorer mener reklamefilmen er svært vellykket i sitt forsøk på «å trolle trollene».

Reklamen hylles Teknobloggen TechCrunch mener Microsoft gjør det «umulige» ved at de vinner over trollene, noe som kjent egentlig er komplett umulig.

- Microsoft vinner over trollene relativt enkelt, ved å appellere til det faktum at alle har forskjellige preferanser. Dette har vært budskapet til Windows 8 hele tide, «Vi er for alle, selv om alle er forskjellig», skriver TechCrunch.

Kommentator i Yahoo News og tidligere teknologiskribent i New York Times, Virginia Heffernan, er enda mer begeistret over reklamefilmen som forsøker å gjøre Microsofts nettleser litt kulere igjen.

- Det er lenge siden en reklame har fungert så godt. Den utfører rein magi: Den avslører IE-kritikerne. Anti-Microsoft-typen er ikke lenger en striglet Apple-fyr opp mot en middelaldrende PC-nerd, men en innestengt gal hacker, skriver Heffernan.

PS! Chrome gikk forbi Internet Explorer som verdens mest brukte nettleser i år. Omlag 34 prosent bruker Chrome, mens 33 prosent bruker IE.