Internett-hysteri på Wall Street

Mens norske internett-selskaper stort sett opererer med røde tall i regnskapet, har amerikanernes fortsatt klokkertro på at internett snart blir en digital regnbue med gull i den andre enden, i det minste den som vender mot Wall Street.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Et eksempel: Internettselskapet Yahoo! ble startet for fire år siden som en studenthobby. Idag er denne nettportalen verdsatt av aksjemarkedet til 148 milliarder kroner. Til sammenligning har det største selskapet på Oslo Børs, Norsk Hydro, en markedsverdi på ca. 54 milliarder kroner.

Og mens Hydro eier fabrikker og oljerigger over hele verden, er Yahoos fysiske aktiva bare noen tusen dataterminaler hvor det sitter unge ansatte og katalogiserer nettsider.

«Hysteri ikke bra»

Bortsett fra teleselskapene er det de færreste som idag tjener nevneverdige penger på internett. I Norge er den dristigste satsingen så langt, nettportalen Scandinavia Online (SOL), blitt et pengesluk på over en kvart milliard for Schibsted-konsernet og Telenor. Dette bidro til å trekke Schibsted-aksjene ned og førte til drastiske kutt i SOL-staben.

I USA er situasjonen stikk motsatt.

Hysterisk

Hysteriet skyldes også at internett har åpnet for en ny type investorer: «day traders» som kjøper og selger aksjer via internett i et rasende tempo. Her har det på kort tid vokst fram en helt ny investorkultur som bekymrer veteranene på Wall Street, og ikke bare fordi disse korttidspekulantene betaler så lav kurtasje.

«Den nye økonomien»

Den siste bølgen av amerikanske business-profeter ser på selskaper som Yahoo! og eBay som pionerer for det de kaller «the new economy», en nettbasert økonomi som skaper rikdom på et nano-sekund. Skeptikerne kaller dem keiserens nyeste klær.

For gullet ved enden av den digitale regnbuen kan godt komme til å glimre med sitt fravær. Yahoo! har riktignok begynt å tjene penger - 16 millioner dollar i tredje kvartal - men det er likevel ikke så altfor imponerende når man tar i betraktning relativt beskjedne kostnader og en markedsverdi som er minst 40 ganger omsetningen.

- Yahoo er den mest overvurderte aksjen jeg noen gang har sett, sier en amerikansk aksjemegler.

Norge - en nisje

I Norge anslår de mest nøkterne at internettreklame vil få knappe 25 millioner i omsetning i 1998. Til sammenligning vil reklame i dagspressen komme til å passere 2 milliarder.

Men internett-industrien tror ikke lenger at det er reklame som skal bli den store inntektskilden: Pengene skal komme fra netthandel og transaksjoner. Her har de amerikanske nettprofetene fått støtte av det amerikanske handelsdepartementet, som spår at netthandel innen år 2002 vil omsette for 2.000 milliarder kroner.

I Norge, som har relativt sett flere nettbrukere enn USA, er det ingen som er i nærheten av en slik optimisme. Forklaringen er kanskje såre enkel: Norge er et for lite marked til at man kan tjene noe særlig penger på internett innen overskuelig fremtid.