Internett-hysteri på Wall Street

Mens norske internett-selskaper stort sett opererer med røde tall i regnskapet, har amerikanernes fortsatt klokkertro på at internett snart blir en digital regnbue med gull i den andre enden, i det minste den som vender mot Wall Street.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Et eksempel: Internettselskapet Yahoo! ble startet for fire år siden som en studenthobby. Idag er denne nettportalen verdsatt av aksjemarkedet til 148 milliarder kroner. Til sammenligning har det største selskapet på Oslo Børs, Norsk Hydro, en markedsverdi på ca. 54 milliarder kroner.

Og mens Hydro eier fabrikker og oljerigger over hele verden, er Yahoos fysiske aktiva bare noen tusen dataterminaler hvor det sitter unge ansatte og katalogiserer nettsider.

«Hysteri ikke bra»

Bortsett fra teleselskapene er det de færreste som idag tjener nevneverdige penger på internett. I Norge er den dristigste satsingen så langt, nettportalen Scandinavia Online (SOL), blitt et pengesluk på over en kvart milliard for Schibsted-konsernet og Telenor. Dette bidro til å trekke Schibsted-aksjene ned og førte til drastiske kutt i SOL-staben.

I USA er situasjonen stikk motsatt.

Hysterisk

Hysteriet skyldes også at internett har åpnet for en ny type investorer: «day traders» som kjøper og selger aksjer via internett i et rasende tempo. Her har det på kort tid vokst fram en helt ny investorkultur som bekymrer veteranene på Wall Street, og ikke bare fordi disse korttidspekulantene betaler så lav kurtasje.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer