Invasjon av tømmerbiler

6000 flere tømmerbiler på allerede sterkt trafikkerte østlandsveier blir resultatet av avviklingen av transportavtalen mellom Norske Skog og NSB Gods. Trygg Trafikk i Buskerud frykter flere dødsulykker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det har vært stor pågang fra foreldre som bor langs riksvei 7, hvor mye av den nye tømmertrafikken vil komme. På lange strekninger finnes verken gang- eller sykkelsti. Folk er redde for barna, som må stå i veien mens de venter på bussen, sier fylkesleder Monica Bolander i Trygg Trafikk i Buskerud.

Mistet avtale

Like før jul mistet NSB avtalen for frakt av virke og flis for Norske Skog. Årsaken var at lastebilnæringen senket prisene sine og dermed utkonkurrerte jernbanen. Transporten av tømmer fra Dokka i Oppland, Nesbyen og Sokna til Hønefoss, Drammen og Braskereidfoss vil fra første april i år foregå med biler. Det betyr rundt 6000 flere lastebiler på østlandsveiene.

- Dette er ille! Tømmertransporten vil gå på veistrekninger som allerede er sterkt belastet, og som ikke er bygd for trafikk av denne typen. Veiene er delvis svært smale og svingete, sier Bolander.

Riksvei 7 er kjent som en av Norges verste ulykkesveier. I fjor mistet fire personer livet på riksvei 7 bare i Buskerud, ifølge Bolander. Hun fortsetter:

- Med flere vogntog på veiene øker risikoen sterkt for flere dødsulykker.

- Ingen fare

Norske Skog deler ikke lokalbefolkningens og Trygg Trafikks bekymring:
- Slik vi ser det, representerer ikke tømmerbilene noen trafikkrisiko. Samme antall biler er allerede på veiene i dag, når de frakter tømmeret til jernbanen. Det nye er at bilene skal kjøre lengre strekninger, sier transportrådgiver Helge Solberg i Norske Skog Supply.

Saken er for tida til utredning i Samferdselsdepartementet.