TUNGT BEVÆPNET: Slik ser KNM «Terne» ut i dag. Utstyrt med to 20 millimeter maskinkanoner, minst en mitraljøse, og væpnede krigere om bord, driver den tidligere norske missiltorpedobåten jakt på pirater og skatteinnkreving langs Bonny River i Nigeria. Sammen med fem søskenskip utgjør den spydspissen i krigsherren Tompolos privatdrevne kystvaktflåte. Foto: Privat.
TUNGT BEVÆPNET: Slik ser KNM «Terne» ut i dag. Utstyrt med to 20 millimeter maskinkanoner, minst en mitraljøse, og væpnede krigere om bord, driver den tidligere norske missiltorpedobåten jakt på pirater og skatteinnkreving langs Bonny River i Nigeria. Sammen med fem søskenskip utgjør den spydspissen i krigsherren Tompolos privatdrevne kystvaktflåte. Foto: Privat.Vis mer

Inviterte krigsherrens menn til Norge for å kjøpe krigsskip

Den nigerianske opprørslederen kidnappet nordmenn og kapret norsk plattform. Så fikk han kjøpe krigsskip av Forsvaret.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Bildet viser den tidligere norske missiltorpedobåten KNM «Terne» på piratjakt langs Bonny River i Nigeria i sommer. Nå heter fartøyet «Oglakirigha», og er utstyrt med to moderne Oerlikon 20 millimeter maskinkanoner som kan avfyre opptil 1000 granater i minuttet. På fordekket synes også en russisk mitraljøse. Krigere i full stridsutrustning holder utkikk på dekk.

I alt seks slike skip disponeres nå av den nigerianske krigsherren Government «Tompolo» Ekpemupolo. Han har kontrakt på å drive jakt på pirater og skatteinnkreving på vegne av det nigerianske kystverket. Som ekspirat og tidligere kommandant for den fryktede opprørsgeriljaen MEND, kjenner han fienden godt. Han har selv stått bak kidnappinger, ran, kapringer og blodige angrep på oljeinstallasjoner og den internasjonale offshorevirksomheten i Nigeria.

Under hans ledelse har MEND også angrepet og kapret den norske oljeriggen Bulford Dolphin, samt kidnappet nordmenn fra det norske forsyningsfartøyet «Northern Comrade». Nå er krigsherren utstyrt med norske, moderniserte, raske, kraftige og manøvreringsdyktige marinefartøy, som gir ham et fortrinn mot konkurrentene i et av verdens mest lovløse farvann.

Besøkte Sjøforsvarets hovedkvarter I Norge kan verken Forsvaret eller Utenriksdepartementet (UD) forklare hvordan minst ti norske marinefartøy har havnet i hendene på paramilitære grupperinger i Vest-Afrika. De har nektet ethvert kjennskap til de afrikanske sikkerhetsselskapene som nå fører skipene.

Men Dagbladet kan nå avsløre at Forsvaret selv har invitert representanter for både krigsherren og andre vestafrikanske paramilitære til Norge for å inspisere marinefartøyene de skulle kjøpe. For å skaffe visum til representantene, har Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO), som står bak salgene, engasjert Den norske ambassaden i Nigeria.

Dagbladet har fått bekreftet fra flere sentrale kilder at en eller flere representanter for «en afrikansk kjøper» gjestet Sjøforsvarets hovedbase Haakonsvern i Bergen for å se på de seks missiltorpedobåtene KNM «Terne», «Geir», «Jo», «Stegg», «Tjeld» og «Falk». Besøket skjedde før båtene ble tauet til Horten for å bygges om sommeren 2012. Da var kjøpekontrakt undertegnet av det britiske selskapet CAS Global. Prislapp: 27,6 millioner kroner.
Forsvarets logistikkorganisasjon har i dag ingen dokumenter som bekrefter besøket. Offiseren som hadde ansvaret vil ikke snakke med Dagbladet. Sjøforsvaret vil ikke oppgi hvem de slapp inn på Norges største marinebase. De mener det er en statshemmelighet.

Malt i krigsherrens farger I august 2012, etter besøket på Haakonsvern, ble både FLO og UD advart av britiske toll- og etterretningsmyndigheter mot å selge missiltorpedobåtene til det britiske selskapet CAS Global. Britiske myndigheter hadde sterke mistanker om at det bare var et stråselskap, og at den egentlige kjøperen var den nigerianske krigsherren Tompolo og hans sikkerhetsselskap Global West Vessel Specialist (GWVS).

BYGGET FOR KAMP: Selv om Forsvaret fjernet våpensystemene fra fartøyene før de ble solgt, er skroget, designen og hele båtens arkitektur bygget for å operere og tåle tunge våpen og røff behandling. Kanonene har den nigerianske krigsherren selv montert. Skipene ble levert fra Forsvaret med det siste innen sivile radarer og kommunikasjon. Foto: Privat.
BYGGET FOR KAMP: Selv om Forsvaret fjernet våpensystemene fra fartøyene før de ble solgt, er skroget, designen og hele båtens arkitektur bygget for å operere og tåle tunge våpen og røff behandling. Kanonene har den nigerianske krigsherren selv montert. Skipene ble levert fra Forsvaret med det siste innen sivile radarer og kommunikasjon. Foto: Privat. Vis mer

CAS Global og Forsvarets logistikkorganisasjon avviste at det fantes noen slik kopling og forsikret om at skipene skulle brukes sivilt, og ha britiske eiere, britisk mannskap om bord, seile under britisk flagg og følge britisk lov. For å være sikker på at skipene virkelig ble registrert inn i Storbritannia og underlagt britisk lov, ba UD FLO om å levere båtene direkte til England, og varsle Tollvesenet. Slik gikk det ikke.

Under den såkalte demilitariseringen av fartøyene, der våpensystemer ble fjernet, og fartøyene bygget om, ble fartøyene malt i nøyaktig de samme fargene som den øvrige kystvaktflåten krigsherren Tompolo opererer: Blått skrog med hvitt overbygg.
Sentrale kilder sier til Dagbladet at dette ikke var tilfeldig. Også radarmastene skal ha blitt senket for at båtene skulle kunne gå klar av spesifikke bruer i Nigerdeltaet. Alt etter anvisning fra «de afrikanske kjøperne».
Ombyggingen ble utført av Horten Skipsreparasjoner på Karljohansvern i Horten.

- Horten Skipsreparasjoner har hatt Forsvaret som oppdragsgiver for vedlikehold, innklassing til DNV samt klargjøring for salg på nevnte båter. Jeg ber dere derfor henvende dere og forholde dere til Forsvaret og deres fakta i sakens anledning, skriver daglig leder Thomas N. Sørgjerd i en e-post til Dagbladet.

I februar og mars 2013 hentet CAS Global de første tre båtene i Horten. 1. mai dukket de opp i den nigerianske havnebyen Lagos og ble presentert som krigsherren Tompolos nyanskaffede «kanonbåter». I november samme år ble de siste tre båtene hentet av et lasteskip i Horten, og fraktet til Nigeria. 2. juledag startet de sin nye karriere som paramilitære kanonbåter i Vest-Afrika. De fikk ingen registrering i Storbritannia, og Tollvesenet ble aldri varslet.

Inviterte krigsherrens menn CAS Global skulle også kjøpe det store støttefartøyet KNM «Horten» av Forsvaret. I mai 2013 inviterte FLO to nigerianske bankmenn til Karljohansvern i Horten for å inspisere skipet og sluttføre salget. Det viser invitasjonen, sendt til visaseksjonen i den norske ambassaden i Abuja. Det framkommer at banken som finansierte kjøpet ikke representerer CAS Global, men krigsherren Tompolos sikkerhetsselskap Global West Vessel Specialist.

«Mr. XX and Mr. YY (vår anonymisering red.anm) er begge representanter for Skye Bank PLC, en finansinstitusjon i Nigeria. De opptrer på vegne av Global West Vessel Specialist Ltd, et selskap som er involvert i den ovennevnte handelen», står det i invitasjonen fra FLO.

KNM «HORTEN»: Representanter for den nigerianske krigsherren Tompolo ble invitert til Karljohansvern i Horten for å inspisere skipet og sluttføre salget. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
KNM «HORTEN»: Representanter for den nigerianske krigsherren Tompolo ble invitert til Karljohansvern i Horten for å inspisere skipet og sluttføre salget. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer

Global West Vessel Specialist er det samme selskapet britiske myndigheter advarte mot bare noen måneder i forveien, og som Forsvaret har benektet ethvert kjennskap til. Salget ble likevel gjennomført til 46,4 millioner kroner.

Nye invitasjoner Det tidligere norske kystvaktskipet KV Titran opererer i dag ut fra den nigerianske havnebyen Port Harcourt. Ifølge Forsvaret ble det solgt for 8,3 millioner kroner til den sørafrikanske krigsskipseksportøren Nautic Africa i desember 2013. Da Dagbladet i juli kunne avsløre at også dette skipet utfører væpnede sikkerhetsoppdrag for et paramilitært selskap i Vest-Afrika, benektet Forsvaret ethvert kjennskap til dette.

Men i desember 2013 inviterte FLO tre bankrepresentanter fra Nigeria for å sluttføre salget av KV Titran. De representerte dagens eier, det nigerianske sikkerhetsselskapet Omak Maritime.

«Forsvarets logistikkorganisasjon FLO bekrefter at intensjonen er å avhende kystvaktskipet KV Titran. Salgsmelding og leveringsprotokoll vil bli undertegnet og gitt til Guaranty Trust Bank / Omak Maritime Limited i Horten (...)» står det i invitasjonen.

Forsvaret klarer i dag ikke å oppdrive selve kjøpekontrakten for KV Titran. Eksportkontrollen i UD ble aldri informert om at kjøperen var en sørafrikansk våpeneksportør, og i tolldeklareringen står det at skipet skal til England og selskapet CAS Global. En tolldeklarering til England vekker langt mindre oppmerksomhet hos tollvesenet enn en tolldeklarering til Sør-Afrika, får Dagbladet opplyst.

16. mars i år forlot KV Titran Horten, med kurs for Antwerpen i Belgia. 5. mai var den framme i Lagos. I juli begynte den sine første væpnede patruljetokt for Omak Maritime utenfor Port Harcourt i Nigeria.

Enorme pengesummer Jobben er godt betalt for piratjegerne i Nigeria. Krigsherren Tompolo har fått over 600 millioner kroner av den nigerianske stat for å jakte på sine tidligere kumpaner. Han betegnes nå som en av Nigerias rikeste menn, og har nettopp kjøpt seg ny privatjet. Kontrakten med myndighetene, og de norske skipene han har kjøpt, er en av skandalesakene som herjer president Goodluck Jonathans regjering.

INVITASJON: Forsvaret har nektet ethvert kjennskap til den nigerianske krigsherren Tompolo og hans paramilitære selskap Global West Vessel Specialist (GWVS). Men denne invitasjonen, datert 8. mai 2013, viser at selskapet var involvert i kjøpet av KNM «Horten».
INVITASJON: Forsvaret har nektet ethvert kjennskap til den nigerianske krigsherren Tompolo og hans paramilitære selskap Global West Vessel Specialist (GWVS). Men denne invitasjonen, datert 8. mai 2013, viser at selskapet var involvert i kjøpet av KNM «Horten». Vis mer

De tidligere norske missiltorpedobåtene har forsterkninger i skroget for å tåle bevæpning med tyngre våpen, slik som Oerlikon-kanoner. De kan huse et større antall væpnede soldater, og er bygget for krig i røffe farvann. Skipene ble levert fra Forsvaret med det siste innen sivile radarer, samband og satellitteknologi.

Å væpne dem igjen var ikke et stort problem. Som en av Nigerias mest beryktede krigsherrer hadde Tompolo selv god tilgang på maskinkanoner, mitraljøser og krigere på dekk. Det var gode båter å sette dem på han manglet.

Forsvaret ønsker ikke å kommentere saken før de har gjennomgått en ekstern granskningsrapport de vil motta fra revisjonsselskapet PwC i dag.

• Har du tips til denne saken, send mail eller ring 24000000!

LES OGSÅ:
Norske krigsskip havnet i Nigeria
Beryktet eks-pirat bruker norske krigsskip (Pluss)
Reagerer på at norske krigsskip havnet hos nigeriansk krigsherre
Smeller det igjen, er det ikke godt å si hvilken side disse båtene havner på
Støre legger ansvare på britiske myndigheter
Ber britene holde tilbake KNM «Horten»
Forsvaret hevder skipene har britiske flagg. Men de ble aldri registrert
Nå seiler også KNM «Horten» uten flagg og registrering
Solgte kystvaktskip til omstridt sør-afrikansk våpeneksportør
Støre mener Norge har et av verdens strengeste eksportregelverk
- Nå må Børge Brende på banen
Kontrollkomiteen vil granske Forsvarets båtsalg
Han fikk kjøpe norsk krigsskip til borgerkrigen i Libya
Nekter for å ha kjent til Libya-kontrakt
Forsvaret innleder full ekstern granskning etter krigsskip-avsløringene
Tollvesenet slo alarm om Forsvarets krigsskipssalg
Også Tollvesenet skal granske Forsvarets båtsalg
Regjeringen strammer inn regelverket etter Dagbladets avsløringer
Millionkontrakter og dokumenter er sporløst forsvunnet
• VIDEODOKUMENTAR: Slik havnet krigsskipene i Nigeria

KONTRAKTLØS: Forsvaret finner ikke kjøpekontrakten på KV Titran. Salgsmeldingen er skrevet på et sørafrikansk selskap, mens tolldeklarasjonen går til England. For å sluttføre salget inviterte Forsvaret representanter for det samme nigerianske sikkerhetsselskapet som i dag eier båten. Foto: Terje Moen
KONTRAKTLØS: Forsvaret finner ikke kjøpekontrakten på KV Titran. Salgsmeldingen er skrevet på et sørafrikansk selskap, mens tolldeklarasjonen går til England. For å sluttføre salget inviterte Forsvaret representanter for det samme nigerianske sikkerhetsselskapet som i dag eier båten. Foto: Terje Moen Vis mer
INVITASJON: Det nigerianske sikkerhetsselskapet Omak Maritime eier i dag det tidligere kystvaktskipet KV «Titran», noe Forsvaret har nektet ethvert kjennskap til. Men 5. desember 2013 ble representanter for nettopp Omak Maritime invitert til Horten for å sluttføre kjøpet.
INVITASJON: Det nigerianske sikkerhetsselskapet Omak Maritime eier i dag det tidligere kystvaktskipet KV «Titran», noe Forsvaret har nektet ethvert kjennskap til. Men 5. desember 2013 ble representanter for nettopp Omak Maritime invitert til Horten for å sluttføre kjøpet. Vis mer