UNØDVENDIG RISIKO: Havarikommisjonen mener piloten fløy unødvendig lavt da han treff strømledningen 31 meter over bakken og deiset i bakken. Ulykken skjedde 25. april 2003 i Ullensvang i Hordaland. Foto: HAVARIKOMMISJONEN
UNØDVENDIG RISIKO: Havarikommisjonen mener piloten fløy unødvendig lavt da han treff strømledningen 31 meter over bakken og deiset i bakken. Ulykken skjedde 25. april 2003 i Ullensvang i Hordaland. Foto: HAVARIKOMMISJONENVis mer

Involvert i ti ulykker siden år 2000

Helikopter-typen som styrtet i dag hadde ikke skyld i noen av dem.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon


(Dagbladet.no): Helikopter-typen Eurocopter AS350 Ecureuli 3B som var den type maskinen som styrtet i Rostadalen i Indre Troms i dag har ifølge Havarikommisjonens rapporter vært involvert i ti andre hendelser i Norge siden år 2000.

Dagens ulykke er den desidert mest alvorlige. Én erfaren flyger omkom i ulykken som politiet i Målselv og Havarikommisjonen nå skal etterforske for å finne ut årsaken til at ulykken kunne skje.

Havarikommisjonen håper å få prate med flygeren som overlevde ulykka i kveld.

Les: Forsøkte å ringe nødtelefon, men hadde ikke dekning

30 000 timer
Daglig leder,  Bente Slåtto Steien, i Heli-Team som eier det forulykkede helikopteret sier til Dagbladet.no at de aldri har hatt noen problemer med maskinen tidligere.

- Vi fikk maskinen i august i fjor. Det er kjent som svært driftsikkert og vi har svært gode erfaringer med det, sier Steien.

Hun opplyser at de har gjennomført 30 000 flygetimer med den type helikopter i Nord-Norge og i det aktuelle området der ulykken skjedde. Alle har vært uten problemer.

NOREFJELL: Slik så rotoren på helikopteret ut etter møtet med et furutre på Norefjell i Buskerud 19. august 2005. Foto: HAVARIKOMMISJONEN
NOREFJELL: Slik så rotoren på helikopteret ut etter møtet med et furutre på Norefjell i Buskerud 19. august 2005. Foto: HAVARIKOMMISJONEN Vis mer

Dagbladet.no har gått gjennom samtlige rapporter fra Havarikommisjonen om den samme helikoptertypen.

Ti hendelser
Det som skiller seg ut er at ikke i noen av tilfellene ser det ut til at hendelsene har skyldtes svikt på helikopteret. Det har heller vært menneskelige feil eller feil på utstyr tilkoblet helikopteret som har utløst ulykkene.

10. august 2006, Straumvatnet, Sørfold i Nordland:
Like før klokka 08.30 havarerte helikopteret i Straumsvatnet, 120 meter fra land. Mannskapet på to kom seg uskadd ut av maskinen før helikopteret sank til 60 meters dyp. Mannskapet ble tatt hånd om av øyenvitner.

Det var under innflyging etter et lasteoppdrag at ulykken skjedde. Piloten ble blendet av morgensola og oppdaget for sent at de var i ferd med å treffe vannet, heter det i rapporten.

Selskapet Helitrans utførte oppdraget og kommisjonen peker blant annet på arbeidsbelsatning som årsak til ulykka.

Les hele rapporten her.

TRAFF FURUTRE: Det var trangt på landingsplassen da piloten forsøkte å lande helikopteret på en myr på Norefjell i Buskerud. Foto: HAVARIKOMMISJONEN
TRAFF FURUTRE: Det var trangt på landingsplassen da piloten forsøkte å lande helikopteret på en myr på Norefjell i Buskerud. Foto: HAVARIKOMMISJONEN Vis mer

25. april 2003, Sekse i Ullensvang i Hordaland:
Under en opplæringstime i beitemarkskalking fløy lærlingen inn i en strømledning 31 meter over bakken. Helikopteret fikk store skader og begynte å rotere. Med kalkbøtten under seg traff maskinen en traktorvei. Piloten bare noe forslått i ulykken.

Havarikommisjonen mener flygeren tok en unødvendig risiko ved å fly så lavt på stedet.

Les hele rapporten her.

22. februar 2005, Tungesvik i Hordaland:
En krok å feste last med deiste inn i en mann som sto på bakken under et løft.

Mannen forsøkte å kaste seg vekk da den 15 kilo tunge kroken kom i hans retning, men ble truffet. Mannen pådro seg en rekke ribbeinsbrudd og brudd i ryggvirvler, samt at en lunge kollapset.

Les hele rapporten her.

19. august 2005, Norefjell i Buskerud:
En flyger som bestemte seg for å lande på en myr da rotorene traff et furtre under innlanding. Det var trang plass og fartøysjefen så, ifølge rapporten, ikke treet i sin blindsone.

TRUFFET AV KROK: En mann fikk stygge bruddskader etter at han ble truffet av denne kroken som hang under et helikopter den 22. februar 2005 i Tungesvik. Foto: HAVARIKOMMISJONEN
TRUFFET AV KROK: En mann fikk stygge bruddskader etter at han ble truffet av denne kroken som hang under et helikopter den 22. februar 2005 i Tungesvik. Foto: HAVARIKOMMISJONEN Vis mer

Havarikommisjonen mener man må planlegge landing grundig.

Les hele rapporten her.

4. juli 2003, Hellandsbygd i Rogaland:
Helikopteret var ute på et oppdrag for å hente ned en arbeidsplattform fra en kraftlinje.

I forbindelse med oppdraget traff helikopteret en kraftlinje og piloten måtte nødlande. Deler av helikopteret ble skadet, fartøysjefen kom uskadd fra ulykken.

Havarikommisjonen konkluderer med at oppdraget ble utført med mangelfulle prosedyrer og manglende risikoanalyse.

Les hele rapporten her.

LANDET PÅ VANNET: Piloten ble blendet av sola under innflyging og forso ikke hvor nære vannet han var da han plustelig traff det. De to ombord kom uskadd fra det. Foto: HAVARIKOMMISJONEN
LANDET PÅ VANNET: Piloten ble blendet av sola under innflyging og forso ikke hvor nære vannet han var da han plustelig traff det. De to ombord kom uskadd fra det. Foto: HAVARIKOMMISJONEN Vis mer

21. april 2004, Surnadal i Møre og Romsdal:
To helikoptre var like ved å krasje i hverandre i lufta. Havarikommisjonen syntes det var en reell fare for kollisjon.

Les hele rapporten her.

15. august 2003, Oppdal i Sør-Trøndelag
Nok en nestenkollisjon mellom to helikoptre. Et av helikoptrene fraktet et NRK-team som skulle dekke en flom i området da nestenulykken skjedde.

Les hele rapporten her.

25. september 2002, Leikanger i Sogn og Fjordane:
Under en levering av en last traff helikopteret en grantopp. En mann sto på bakken for å ta i mot og helikopterpiloten konsentrerte seg om å treffe målet da hovedrotoren traff treet.

Les hele rapporten her.

STYRTET I TROMS: Det var denne Eurocopter AS350 Ecureuli 3B-maskinen som styrtet i indre Troms i formiddag. Foto: Markus Herzig
STYRTET I TROMS: Det var denne Eurocopter AS350 Ecureuli 3B-maskinen som styrtet i indre Troms i formiddag. Foto: Markus Herzig Vis mer

15. januar 2001, Hunderfossen i Oppland:
Kontrollene på maskinen stivnet plutselig under flyging med en passasjer.

Dette gjorde det tyngre å styre helikopteret da trolig servostyringen kollapset.

Til tross for problemene fikk piloten landet og både pilot og passasjer kom uskadd fra hendelsen.

Les hele rapporten her.

13. april 2000, Rosendal i Hordaland:
Under et løfteoppdrag kjente fartøysjefen plutselig et rykk i helikopteret . Da droppet piloten lasten umiddelbart og landet helikopteret. Det viste seg at den underhengende lasten hadde kollidert med en umerket løypestreng under løftet.

Les hele rapporten her.

OVERLEVDE: Her ankommer flygeren som overlevde helikopterkrasjen Universitetssykehuset i Tromsø. Den andre personen i ulykkeshelikopteret omkom i ulykken. Foto: Yngve Olsen Sæbbe/NORDLYS
OVERLEVDE: Her ankommer flygeren som overlevde helikopterkrasjen Universitetssykehuset i Tromsø. Den andre personen i ulykkeshelikopteret omkom i ulykken. Foto: Yngve Olsen Sæbbe/NORDLYS Vis mer