Ire erklært død - var i live

«Liket» rørte på seg da det skulle i fryseren.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Han heter Freddie Maguire, men har fått kallenavnet «Jesus Kristus» etter å ha blitt oppdaget i levende live på likhuset, skriver den anerkjente britiske avisa  The Times i dag.

47-åringen fra Dublin ble i påsken erklært død av legene ved Mater Hospital i Dublin i Irland etter et hjerteinfarkt. Maguire var på sykehuset for å bli behandlet for en annen lidelse da han fikk infarktet, og ble flyttet til intensiv-avdelingen. Legene prøvde å behandle infarktet, men etter 30 minutter erklærte de mannen død.

Slektningene ble informert om dødsfallet, og forberedelsene til begravelsen var allerede i gang da det utrolige skjedde. En ansatt ved sykehuset så hånda til Maguire bevege seg like før det angivelige liket skulle plasseres i fryserommet på likhuset.

- Legene erklærte ham for død. Det er skammelig og opprørende. Jeg synes ikke de skulle slippe unna ustraffet, sier Frances Maguire, Freddies tante, ifølge The Times.

Hun var selv pasient på sykehuset da nevøen feilaktig ble erklært død. Etter den oppskakende hendelsen ønsket hun å skrive seg ut, men ble overtalt til å bli.

- Familien sa at det ikke ville gjøre ting bedre.

Frances sto utenfor sykehuset og tok seg en røyk da et av hennes barnebarn kom og sa at nevøen var i live.

- Jeg nektet å tro på henne helt til jeg så ham med egne øyne (...) Tenk, de skulle putte ham i en isboks. Takk Gud for at sykepleieren så hånda hans bevege seg.

SKAL SJEKKE SAKEN: Mater Hospital i Dublin. Foto: Haydn West/PA/Scanpix
SKAL SJEKKE SAKEN: Mater Hospital i Dublin. Foto: Haydn West/PA/Scanpix Vis mer

Hun sier at når hun skal begraves, vil hun begraves med mobiltelefon.

- Og de bør sjekke om jeg virkelig er død.

Sykehuset sier at de skal granske hendelsen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer