RYSTET: Islamkjenneren Ghaffar Hussain i den britiske tenketanken Quilliam Foundation fotograferte disse løpesedlene, som ble delt ut av IS-forkjempere midt i London sentrum. Foto: Ghaffar Hussain
RYSTET: Islamkjenneren Ghaffar Hussain i den britiske tenketanken Quilliam Foundation fotograferte disse løpesedlene, som ble delt ut av IS-forkjempere midt i London sentrum. Foto: Ghaffar HussainVis mer

IS-støttespillere delte ut propaganda midt i Londons shoppingmekka

- Det er som de har sitt eget mediebyrå.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det var islamkjenneren Ghaffar Hussain i den britiske tenketanken Quilliam Foundation som fotograferte IS-støttespillerne som delte ut løpesedler til støtte for terrorgruppa i Oxford Street, midt i London, denne uka.

Hussain, som har gitt Dagbladet tillatelse til å bruke bildene han tok, reagerte på synet. Til Newsweek sier Hussain at mennene som delte ut løpesedlene var kjente ekstremister fra Luton - som igjen er et kjent sentrum for ekstremisme på begge politiske ytterfløyer.

- Dette er en rystende utvikling, men samtidig ikke en utvikling som burde komme som noen overraskelse. Vi er kjent med at omkring 500 briter har sluttet seg til IS allerede, sier Hussain.

Kalifat Da forbipasserende konfronterte ekstremistene skal de ha blitt aggressive, og London-politiet etterforsker nå utdelingen av løpesedlene.

I løpesedlene ber IS om at alle muslimer slutter seg til kalifatet og gir sin støtte til kalifen. IS hevdet 29. juni at de hadde opprettet en islamsk stat i deler av Syria og Irak - derav navnet Den islamske staten (IS), og erklærte sin leder Abu Bakr al-Baghdadi som kalif og alle muslimers øverste leder.

Det ble nylig kjent at tilsvarende tall for Frankrike var 900. Dagbladet er kjent med at over 50 nordmenn eller personer med tilknytning til Norge har sluttet seg til IS i Syria og Irak.

Profesjonelt Det oppsiktsvekkende med løpesedlene er hvor profesjonelt de er laget. Dagbladet vet at også norske myndigheter allerede har merket seg det oppsiktsvekkende PR-maskineriet som IS - spesielt i Storbritannia - har fått i gang.

- Det er nærmest som de har sitt eget mediebyrå, sier en kilde til Dagbladet.

IS driver sin propagandakamp ikke minst på Internett, der de både sprer groteske videoer som skal skape frykt både i områdene der kamper utspiller seg og i Vesten, og videoer med fengslende musikk og klare budskap som brukes i rekrutteringsøyemed.

Tett kontakt IS er svært aktive på sosiale medier, og Dagbladet har tidligere avdekket hvordan norske islamister og IS-støttespillere bruker nettet til å kommunisere skjult for politiet.

Kontakten på sosiale medier strekker seg også fra Europa og helt inn i krigsområdene i Syria og Irak. Dagbladet har intervjuet en norsk IS-kriger i Syria via Facebook, og nyhetssider på Facebook fungerer også som rekrutteringskanal for unge nordmenn som vil slåss for islamistene.

Ifølge CNN har Facebook tidligere stoppet salg av IS-effekter. IS anses som verdens rikeste terrororganisasjon, blant annet etter at de robbet bankene i Mosul, Iraks nest største by, da de invaderte den 10. juni.

PROPAGANDA: Slike bilder og videoer offentliggjøres på nettet av IS selv. Propagandamaskineriet til gruppa er svært aktivt i Europa. Foto: NTB scanpix
PROPAGANDA: Slike bilder og videoer offentliggjøres på nettet av IS selv. Propagandamaskineriet til gruppa er svært aktivt i Europa. Foto: NTB scanpix Vis mer