Iskrem-selger trekker seg etter kritikk

I et innlegg skriver lederen for Monky’s Bubble Waffles i Oslo at han viste feil dømmekraft ved å ta bilder av unge jenter, for å promotere produktene.

Publisert

Lørdag publiserte nettstedet Melk & Honning en artikkel om at iskrembutikken Monky’s Bubble Waffles i Oslo har fått kritikk for sin markedsføring, der unge, lettkledde jenter poserer med isen.

Ifølge kommunikasjonsrådgiver Christine Krieg, skal flere av de avbildede jentene være blant bedriftens egne ansatte, og en av dem bare 17 år gammel.

- Den unge jenta på bildet er kun 17 år, og ikke voksen. Det er fullt mulig hun har sagt ja til å stille opp på disse bildene, men sjefen er en eldre mann og det er ikke greit å be de ansatte stille opp på dette, sier Krieg til nettstedet.

Hun mener Monky’s Bubble Waffle bryter markedsføringsloven §2, og har anmeldt stedet til Forbrukertilsynet.

Flere andre har nå klaget på selskapet, samtidig som saken har fått mye oppmerksomhet på sosiale medier.

Nye klager

Til Dagbladet bekrefter Forbrukertilsynet at de har fått flere klager på den aktuelle bedriften.

- I går hadde vi fått inn 20 klager og 8 tips, og i dag har vi mottatt ytterligere 8 klager, sier kommunikasjonsrådgiver Bettina Mohr Hansen til Dagbladet.

TREKKER SEG: Lederen for «Monky’s Bubble Waffle», som holder til i Oslo Street Food, trekker seg fra firmaet. Arkivfoto: Nina Hansen / DAGBLADET
TREKKER SEG: Lederen for «Monky’s Bubble Waffle», som holder til i Oslo Street Food, trekker seg fra firmaet. Arkivfoto: Nina Hansen / DAGBLADET Vis mer

- Klagene går på at bedriften fremstiller unge jenter seksualisert, og at det blir en merkelig måte å koble disse vaflene med is opp mot lettkledd kropp på. Klagene går også på at det er unge jenter som er avbildet, samt bruken av emneknaggen #foodporn. I tillegg klager noen på dårlige arbeidsforhold, sier hun.

Som følge av ferieavvikling har ikke Forbrukertilsynet fått behandlet saken ennå, men Mohn Hansen sier de regner med å se på den neste uke.

- Er dette et brudd på markedsføringsloven?

- Det kan vi ikke si noe om ennå, ettersom vi ikke har saksbehandlet saken, sier Mohn Hansen.

VEKKET NETT-TROLLENE: Da journalist Karl-Johan Karlsson skrev en kronikk i Expressen om unge jenters sykelige kroppsidealer startet helvete på nett og i sosiale medier. Video: TV3 Vis mer

Til Nettavisen, som tidligere har omtalt saken, skriver direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet at Forbrukertilsynet kan fatte vedtak i en sak om brudd på markedsføringsloven, og ilegge økonomiske sanksjoner, enten for manglende retting av ulovlig markedsføring (tvangsmulkt), eller for klare brudd på markedsføringsloven som allerede har skjedd.

Trekker seg

Daglig leder Wilhelm Larsen ved Oslo Street Food forteller Dagbladet at de under et møte med daglig leder i «Monky’s Bubble Waffle» i dag, ble enige med ham om at han skal trekke seg fra firmaet, og overlate eierskapet og driften til nye eiere.

- Vi kalte ham inn i et møte på bakgrunn av den negative oppmerksomheten dette har skapt, og adresserte der de negative holdningene og verdiene. I løpet av møtet ble det klart at han trekker seg, sier Larsen til Dagbladet.

- Jeg føler at vi har kommet til en konklusjon som er levelig utfra den uheldige situasjonen som har framstått, og ser fram til å møte de nye eierne og høre om deres filosofi, sier Larsen.

- Beklager

Dagbladet har i kveld ikke fått svar fra daglig leder for «Monky’s Bubble Waffle».

I et innlegg på Instagram har han i kveld gått ut med en beklagelse.

- Jeg vil gi en offentlig beklagelse over alt som har skjedd fra meg. Jeg beklager å svare frekt på kritikken jeg fikk av innleggene. Og valgte feil dømmekraft ved å ta bilder av jenter og promotere produktene slik jeg gjorde, skriver mannen.

Han legger til at han skulle beklaget fra starten av i stedet for å forsvare seg selv.

- I tillegg til dette ble problemet eskalert over sosiale medier når jeg tok ting i mine egne hender og klarte ikke å håndtere all kritikken mot meg. Derfor har jeg valgt å gå ut av selskapet selv, fortsetter han i innlegget.

Han skriver også at han vil ta ansvar for sine handlinger nå, og at han beklager overfor ansatte som har følt seg krenket på arbeidsplassen.

- Derfor så tror jeg at noen andre kan gjøre en bedre jobb enn meg, avslutter mannen.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer