ØKONOMI: Iskkremarving Espen Hennig-Olsen solgte seg ut av familiebedriften og satset millioner på "Flynonstop", med direkteflyavganger fra Kristiansand til storbyer i Europa. Det ble en kostbar affære. Foto: Jo Straube / Dagbladet
ØKONOMI: Iskkremarving Espen Hennig-Olsen solgte seg ut av familiebedriften og satset millioner på "Flynonstop", med direkteflyavganger fra Kristiansand til storbyer i Europa. Det ble en kostbar affære. Foto: Jo Straube / DagbladetVis mer

Iskremarvingens flysatsing kostet 1 mill. om dagen

I dag er det skiftesamling i Flynonstop. Men det er bare smuler igjen til kreditorene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): ??I dag er det skiftesamling i Flynonstop, flyselskapet fra Kristiansand hvor iskremarving Espen Hennig-Olsen (57) satset store deler av iskremformuen, skriver Finansavisen i dag.

Av regnskapet til Flynonstop går det frem at Hennig-Olsen hadde gått inn med 25 millioner kroner i flyselskapet før Embraer 190-maskinen tok av for første gang 25. april i år.

Krav for 155 mill.
Nå er det innmeldt krav på 155 millioner kroner, i tillegg til at Espen Hennig-Olsens Tamburin Invest har et krav på 28,7 millioner kroner, skriver avisen.

Det største kravet er fra CIT Aerospace, som ikke ønsker å kommentere kravet på 136 millioner kroner for påløpt og fremtidig leasing av en Embraer 190-maskin.

- Det virker litt komisk at de som har fått sine garantier skal levere inn et slikt krav, sukker Espen Hennig-Olsen.

Andre kreditorer er operatøren Denim Air, som har 7,8 millioner kroner utestående. Det er også lønnsgarantikrav fra 25 ansatte på til sammen 1,4 millioner kroner.

Ifølge bostyrer Bjørn Hübert Senum er det bare verdier for 619.843 kroner i boet, skriver Finansavisen.

Manglet noen få passasjerer
Det var i oktober 2012 Espen Hennig-Olsen fortalte omverden at han ønsket å fly til åtte destinasjoner i Europa.

Hennig-Olsen sa til Fædrelandsvennen at han ikke var fornøyd med flyavgangene fra Kristiansand lufthavn Kjevik.

- Vi manglet 13 passasjerer per flight. Ganger du det tallet med 17 ukentlige flygninger, over 52 uker på et år og 2000 kroner per billett, får du 22 millioner kroner. Slik er de store talls lov, uttalte Espen Hennig-Olsen til E24, da konkursen var et faktum den 29. oktober i år.

Flere nyheter Norwegian-stup på børsen
Trøim inn med 13 millioner i Vålerenga
USA-tall gir blandede følelser i Asia