Israel kan bli Norges kampfly-partner

Blir trolig offentlig etter at Norge har forlenget avtalen med amerikanske JSF. Forsvarsanalytiker John Berg kommenterer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Israel kan bli Norges nye JSF (Joint Strike Fighter) kampflypartner. Men slik det foreløpig tegner, får vi ikke vite det før etter at vi har undertegnet neste MoU (Memorandum of Understanding) i desember.

Det er Lockheed Martins visepresident og JSF toppsjef Tom Burbage som har sagt at seks nye land forhandler om å komme inn i samarbeidet om kampflyet F-35 JSF, i tillegg til de ni som er inne allerede.

Han har hittil ikke villet si hvilke land dette er. Uavhengige observatører mener at Spania må være ett av landene, og mener ellers at det mest sannsynlig er Israel og Sør-Korea, og kanskje Hellas og Sveits.

Andre kandidater som nevnes er Japan, Finland og som en dark horse Singapore.

Norge mister kontrakter

Uavhengig av spørsmålet om Israel og israelsk forsvarsindustri som nær samarbeidspartner, reiser utviklingen spørsmålet om hva Norge egentlig vil få på industrisiden.

Hittil har USA lovet oss andel i et stort salg av JSF ute på verdensmarkedet. Men når nye land ganske overraskende slippes inn i selve samarbeidet, blir de ikke kunder ute på markedet men tvert imot konkurrenter om kontrakter innenfor samarbeidet.

Kontraktene fordeles mellom partnerlandene etter «best value» prinsippet. Norsk industri må med andre ord konkurrere med de andre partnerlandenes industrier. Hittil har Nederland kommet klart best ut av dette, ikke minst fordi amerikanerne bruker Nederland som brohode i Europa ut fra den teori at når Nederland går foran, vil blant annet Danmark og Norge følge etter.

AMERIKANSKE JOINT STRIKE FIGHTER:  Norge skal gi beskjed i løpet av desember om vi vil forlenge samarbeidet med amerikanerne. Foto: SCANPIX
AMERIKANSKE JOINT STRIKE FIGHTER: Norge skal gi beskjed i løpet av desember om vi vil forlenge samarbeidet med amerikanerne. Foto: SCANPIX Vis mer

Nederland har hittil får utviklings- og produksjonskontrakter verd ca. 4,5 milliarder kroner og ventes ganske raskt å mer enn doble dette. Senere vil dette trekke med seg nye kontrakter. Også Italia er i ferd med å komme godt ut. Og kontrakter som er plassert i disse to landene kan naturlig nok ikke havne i Norge.

Norsk industri har dessuten hittil måttet belage seg på å konkurrere med avanserte fly- og forsvarsindustrier i blant annet Canada og Australia. Men dette blir Kardemomme by sammenlignet med fly- og forsvarsindustriene i flere av de sannsynlige nye partnerlandene.

Vil slå oss!

Spanias flyindustri er i en helt annen klasse enn landets fregattindustri. Da spanjolene, i motsetning til oss nordmenn, orienterte seg i den nye europeiske forsvarsindustrielle virkeligheten for syv-åtte år siden, tok de fregattindustrien ut av to europeiske samarbeider fordi den ikke kunne konkurrere.

Flyindustrien CASA, derimot, ble del av den store flernasjonale, sivil-militære nydannelsen EADS. Spansk flyindustri er i dag sentralt plassert i det europeiske bildet.

Men CASA blir spede saker sammenlignet med den mektige israelske fly- og forsvarsindustrien. Sammen med Singapore har Israel lenge vært med i JSF «på gangen», men falt ut en tid grunnet et salg til Kina av ytterst avansert overvåkingsutstyr, noe som falt i usedvanlig dårlig jord i USA.

Israelerne krøp til korset og brøt kontrakten med Kina; og måtte betale kineserne en klekkelig «utgangsbot». Men de kom inn i JSF igjen, fortsatt «på gangen», og hvis de nå blir fullverdige partnere vil Norge knapt kunne konkurrere med dem på et eneste felt.

Israelerne har enda en fordel. Som ledd i den store amerikanske støtten til det israelske forsvaret, finnes en ordning der militært utstyr som utvikles i Israel blir betalt av USA hvis produksjon legges til amerikansk industri. Ordningen har sterk støtte i Kongressen, der forsvarsindustriens innflytelse er formidabel.

Israel kan bli Norges kampfly-partner

Både Israel og USA vil således ha fordeler av at JSF utviklingskontrakter legges til Israel mens produksjonen helt eller delvis legges til USA. Formelt kan dette regnes som israelske JSF andeler, fordi det vil være israelsk industri som fremforhandler og kontrakter produksjon i USA.

Israelsk-norsk

Hvis eller når Israel kommer med, vil det bety israelske komponenter i norske fly, enten komponentene blir produsert i Israel eller i USA. Noe norsk forbehold her vil neppe være mulig, fordi slik kludring med produksjonen vil koste store penger.

Om det også vil bety norske komponenter i israelske fly, avhenger av om vi får noen kontrakter. Det er ikke sikkert at israelere som gjerne vil boikotte Norge trenger å bekymre seg så spesielt mye.

Sørkoreansk flyindustri har allerede et meget tett samarbeid med nettopp Lockheed Martin. De to har utviklet et avansert treningsfly sammen, og avanserte treningsfly er i dag i realiteten lette angrepsfly. Teknologisk og forretningsmessig er det nære bånd.

Hellas, og spesielt Sveits, har avanserte flyindustrier. USAs Flyvåpens og Marinens viktigste elementære treningsfly er opprinnelig sveitsisk, men det er ikke Lockheed Martin men Raytheon som har lisensen i USA. Japan har en levedyktig flyindustri, og Singapore har en forholdsvis avansert forsvarsindustri.

Det kan virke noe overraskende at Finland nevnes som en mulig fremtidig JSF kjøper, fordi europeiske EADS, som har 80 prosent i Eurofighter, eier 26,8 prosent i Finlands største forsvarsindustri Patria. Men finnene tenker nok som vanlig mer realistisk enn oss nordmenn, og i motsetning til oss har de isfjell i magen. I en finsk konkurranse mellom JSF og Eurofighter, med svenske Gripen N som mulig dark horse, vil det ikke bli gitt ved dørene.

SVENSK KRUTT: Flere norske politikere taler varmt for det svenske alternativet, Saabs JAS 39 Gripen.
<B>EUORPEISK ALTERNATIV: Eurofighter Typhoon kan også være et alternativ for det norske forsvaret.
<B>JSF: </B> Amerikanske JSF kan ta av uten flystripe.
<B>ISRAEL KAN BLI NORGES PARTNER: Israelsk og norsk forsvarsindustri kan ende i et samarbeid om å utvikle Joint Strike Fighter. Her er israelsk statsminsiter Ehud Olmert fotografert under portrettet av landsfader David Ben Gurion.
<B>BOIKOTTET ISRAELSKE VARER: Finansminister <A HREF=http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/01/05/453899.html >Kristin Halvorsen</a> gikk ut med boikott av israelske varer, men måtte senere beklage.
TAR AVGJØRELSEN I 2008: Forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen.