Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Israels nye apartheid- system

Onsdag kommer israelske tjenestemenn til Oslo for å be Norge og andre giverland om å betale regningen for et nytt veisystem på Vestbredden. Eksperter sier det vil skape et nytt apartheidsystem i Palestina.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

-  Israelerne sier at det trengs nye veier til palestinerne av humanitære årsaker. Det er ikke det det dreier seg om. Det som skjer er en sementering av dagens fysiske struktur i de okkuperte områdene og en konsolidering og videreutbygging av den israelske okkupasjonen. Dette er en målrettet og systematisk jobbing fra israelernes side som har pågått siden 60-tallet, sier byplanleggeren Knut Felberg i Norconsult. Siden 1995 har han og arkitekten Øystein Grønning i Dark Arkitektur arbeidet for det palestinske planleggingsdepartementet i et prosjekt finansiert av norske myndigheter.

Separate veinett

Israels mål er å bygge to separate veisystemer på Vestbredden - ett for de jødiske bosetterne og ett for palestinerne.

De palestinske veiene skal forbinde det lappeteppet av områder under palestinsk kontroll med hverandre. Ifølge planen skal det bygges 16 tunneler eller bruer og 500 kilometer ny vei slik at det palestinske veisystemet skilles fullstendig fra nettet som bosetterne bruker.

-  Målet for utbyggingen er å skape en permanent løsning der de palestinske områdene forblir isolert slik som nå. Det vil fullstendig umuliggjøre en levedyktig og bærekraftig palestinsk stat, sier Felberg.

Det er dette veisystemet som Israels regjering vil ha andre lands skattebetalere til å finansiere. Onsdag møtes utsendinger fra de palestinske myndighetene, fra Israel og fra giverlandene i Oslo. Her kommer Israels utsending til å be giverlandene om å betale for gjennomføringen av veiplanen, skriver den velrenommerte israelske avisa Ha'aretz. Prisen er beregnet til 200 millioner dollar.

Nytt kart

Planen ble lagt fram for Verdensbanken og FN i sommer. I september sendte israelske myndigheter over kartet med det nye foreslåtte veisystemet tegnet inn. Dagbladet har fått tilgang til kartet. Her er ikke grensa fra før okkupasjonen i 1967 tegnet inn. Det er derimot det såkalte sikkerhetsgjerdet, de foreslåtte nye veiene, tunnelene og bruene og brune flekker som viser områdene palestinerne har delvis kontroll over.

-  Vestbredden splittes opp i en rekke isolerte bantustaner. Dette blir på mange måter verre enn apartheidsystemet i Sør-Afrika.

Det er ikke bare snakk om å atskille folkegrupper. Det som skjer nå, er at også palestinerne blir isolert fra hverandre bak gjerder, sier Øystein Grønning.

Sier nei

De fleste eksperter er overbevist om at det ikke nytter å skape en levedyktig palestinsk stat under slike forutsetninger.

Palestinske myndigheter sa i midten av oktober et blankt nei til den israelske planen, og ber giverne avstå fra å finansiere prosjektet. Verdensbanken sier også nei.

Fra norsk side er det uaktuelt å støtte den israelske planen, får Dagbladet opplyst fra informert hold.

TOTALT SKILLE: Store deler av muren som skiller de palestinske områdene på Vestbredden fra landet Israel fortsatt okkuperer, står nå ferdig.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media