ROP OM HJELP: For første gang velger alle de ansatte å stå fram sammen. De har fått nok. - Vi har forsøkt å si fra på alle mulige måter, men ingen vil høre på oss. Derfor vil vi nå stå fram i Dagbladet. Dette er vårt siste rop om hjelp, sier tillitsvalgt ved Radisson Blu, Maturot Chabanchob. Foran fra venstre (de tillitsvalgte): Jonassan Teigseie, Zofja Kristiansen, Maturot Chabanchob og Thatsani Fossheim. Foto: ANITA ARNTZEN/DAGBLADET
ROP OM HJELP: For første gang velger alle de ansatte å stå fram sammen. De har fått nok. - Vi har forsøkt å si fra på alle mulige måter, men ingen vil høre på oss. Derfor vil vi nå stå fram i Dagbladet. Dette er vårt siste rop om hjelp, sier tillitsvalgt ved Radisson Blu, Maturot Chabanchob. Foran fra venstre (de tillitsvalgte): Jonassan Teigseie, Zofja Kristiansen, Maturot Chabanchob og Thatsani Fossheim. Foto: ANITA ARNTZEN/DAGBLADETVis mer

ISS-ansatte gråter på jobben

De vasker for Olav Thon og Radisson Blu. For første gang står de åpent fram og forteller om trusler, press og bitre tårer. - Dette er vårt siste rop om hjelp, sier de.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

GARDERMOEN (Dagbladet): Dagbladet møter Sangwan og over 40 andre hotellansatte på Gardermoen. De forteller om trusler og arbeidspress.

- Jeg gråter ofte på jobben, forteller flere av dem.

- Det er forferdelig å hele tiden vite at jeg ikke kommer til å rekke alt, forteller en annen.

- Jeg syntes synd på dem som betaler masse penger for å bo på hotellet. Vi får aldri tid til å rengjøre ordentlig, sier en tredje.

- Ingen hører på oss For første gang velger alle de ansatte å stå fram sammen. De har fått nok.

- Vi har forsøkt å si fra på alle mulige måter, men ingen vil høre på oss. Derfor vil vi nå stå fram i Dagbladet. Det er vårt siste rop om hjelp, sier tillitsvalgt ved Radisson Blu, Maturot Chabanchob.

- Vi er slitne og flere og flere av oss blir syke. De krever at vi skal klare opp til 32 rom hver dag, sier tillitsvalgt ved Park Inn, Jonassan Teigseie.

- LEI MEG: - Før gledet jeg meg til å dra til jobben. Nå er jeg lei meg hver gang jeg skal dit, sier Sangwan (37).Her fra venstre: Sangwan, tillitsvalgt Maturot Chabanchob og Sairung. Foto: ANITA ARNTZEN/DAGBLADET
- LEI MEG: - Før gledet jeg meg til å dra til jobben. Nå er jeg lei meg hver gang jeg skal dit, sier Sangwan (37).Her fra venstre: Sangwan, tillitsvalgt Maturot Chabanchob og Sairung. Foto: ANITA ARNTZEN/DAGBLADET Vis mer

- De skulle forsøkt det selv. Mange av oss blir svært syke av presset, sier Zofja Kristiansen, som er tillitsvalgt ved Thon Hotell Budget Gardermoen.

24 rom om dagen En av de ansatte, Sangwan, sier hun har fått problemer med ryggen på grunn av alt arbeidspresset. Nå er hun 50 prosent sykemeldt. Men fortsatt krever sjefen at hun må vaske 12 rom hver dag.

- Det klarte jeg ikke, og da fikk jeg beskjed fra sjefen at jeg heller burde sykmelde meg hundre prosent, forteller hun.
24 rom om dagen.

Det er i hovedsak filippinske og thailandske kvinnene som jobber ved de tre hotellene Radisson Blu, Thon Hotel Gardermoen og det nye hotellet Park Inn. Alle jobber for ISS.

Redde og syke Protokoller, legeerklæring og bekymringsmeldinger Dagbladet har fått tilgang til viser at situasjonen stadig har blitt verre. Før fikk de bonus hvis de klarte mer enn 15-16 rom, nå må de vaske 24 rom på en arbeidsdag. Tidligere skulle de ansatte bruke gjennomsnittlig 30 minutter på hvert rom, men etter at ISS tok over har tiden blitt redusert til 19 minutter.

I en bekymringsmelding til blant andre hovedverneombudet i ISS Sentralt kommer det fram at sjefene «sier at hvis du ikke klarer å vaske alle rommene så tjener ikke ISS penger og da mister du jobben».

Under et møte med ledelsen i 2010 fortalte Randi Stenseth fra Fellesforbundet at de «ansatte er redde og føler at de blir utsatt for sterk psykisk og fysisk press». Siden har det bare blitt verre, ifølge de ansatte.

- Mange av jentene er redde. De har vondt i magen og de blir syke av alt presset, sier Randi Stenseth fra Fellesforbundet, som organiserer de hotellansatte.

Oppløst i tårer I et brev fra en ansatte august 2011 skriver en ansatt at «Jeg har problemer med å rengjøre 23 rom per dag, fordi mange av rommene er veldig møkkete». Etter at den ansatte klagde, fikk hun beskjed å slutte å ta pauser «siden jeg ikke klarte å ta alle rommene hver dag».

- IKKE HYGGELIG: - Dette er ikke hyggelig lesning. Vi tar det som Dagbladet skriver veldig alvorlig, sier konserndirektør Jan Bjørneboe i ISS til Dagbladet. Foto: OLAV HEGGØE/ISS
- IKKE HYGGELIG: - Dette er ikke hyggelig lesning. Vi tar det som Dagbladet skriver veldig alvorlig, sier konserndirektør Jan Bjørneboe i ISS til Dagbladet. Foto: OLAV HEGGØE/ISS Vis mer

En som har følt presset på kroppen er Sairung, som er gravid. Da hun spurte om å slippe de tyngste jobben, fikk hun beskjed om at «Du er ikke syk. Bare gravid».

- De fortalte meg at jeg heller burde sykmelde meg hvis jeg ikke klarte rommene, forteller Sairung. Ektemannen, Erik, måtte til slutt komme og hente henne.

- Hun var helt knust og oppløst i tårer. Det er fryktelig vondt å se noen som man er glad i bli behandlet på den måten. De driver rovdrift på disse kvinnene, sier han til Dagbladet.

Tørre kluter Svært mange av de som jobber i ISS er ekstrahjelper. Flere av ekstrahjelpene forteller at de må dra på jobben syke, hvis de blir hjemme får de ikke betalt.

Flere av kvinnene er sinte fordi de ikke får lov til å bruke vann når de skal vaske rommene. Grunnen er at rengjøringen skal gå fortere.

- Hvordan har de tenkt at det skal blir reint, når vi bare skal vaske med tørre kluter. Spesielt badet blir ikke rent nok, forteller en av de ansatte. Hun forteller videre at Hun ba sjefen om å skrive det opp hvis hun ikke skulle bruke vann i tilfelle noen klagde. Dette nektet sjefen å gjøre.

Får kjeft 15 august 2011 leste tillitsvalgte opp et protestbrev for ledelsen fra 32 ansatte.

«Vi har flere ganger gjennom våre tillitsvalgte protestert på at vi til tider har for stort arbeidspress (...) vi har fått kjeft og lederen vår er sint og sier at vi må (klare alle rommene red.anm.), ellers tjener ikke ISS penger og vi mister jobben vår».

SYK AV PRESSET: En av de ansatte, Sangwan, sier hun har fått problemer med ryggen på grunn av alt arbeidspresset. Nå er hun 50 prosent sykemeldt. Men fortsatt krever sjefen at hun må vaske 12 rom hver dag.

—Men det klarte jeg ikke, og da fikk jeg beskjed fra sjefen at jeg heller burde sykmelde meg 100 prosent, forteller hun. Foto: ANITA ARNTZEN/DAGBLADET
SYK AV PRESSET: En av de ansatte, Sangwan, sier hun har fått problemer med ryggen på grunn av alt arbeidspresset. Nå er hun 50 prosent sykemeldt. Men fortsatt krever sjefen at hun må vaske 12 rom hver dag. —Men det klarte jeg ikke, og da fikk jeg beskjed fra sjefen at jeg heller burde sykmelde meg 100 prosent, forteller hun. Foto: ANITA ARNTZEN/DAGBLADET Vis mer

Videre skriver de at «vi er mange som opplever en vond og slitsom arbeidsdag hvor noen til og med sitter i garderoben og gråter i fortvilelse».

Under møtet foreslo de tillitsvalgte at det skulle velges verneombud og opprette arbeidsmiljøutvalg. ISS skal ha svart at de har vurdert dette ønsket, «men kan ikke se at det har kommet noen henvendelser til HMS-avdelingen sentralt. Derfor kan det ikke være behov for dette».

Randi Stenseth, nestleder i Fellesforbundet (hotell og restaurant i Oslo og Akershus), håper nå ISS er villig til å høre på kvinnene.
- Vi har forsøkt å si fra i lang tid nå. Dette er ikke arbeidsforhold et selskap som ISS bør være bekjent av, sier hun. Fellesforbundet sier at de nå har varslet Arbeidstilsynet om forholdene.

- Ikke hyggelig lesning - Dette er ikke hyggelig lesning. Vi tar det som Dagbladet skriver veldig alvorlig, sier konserndirektør Jan Bjørneboe i ISS til Dagbladet. Han legger ikke skjul på at ISS har hatt problemer på Gardermoen over en lengre tid.

Vi hører nøye på hva Sangwan og de andre uttaler. Hun er en god medarbeider og vi tror ikke hun farer med løgn, sier han. Bjørneboe sier det stemmer at de ISS-ansatte har en større arbeidsmengde enn hotellbransjens egne faste ansatte renholdere.

- Dette er fordi vi er spesialister på renhold og noe vi er stolte av. Dette er vårt konkurransefortrinn, sier Bjørneboe. Han viser til ISS scorer høyt på trivselsindeksen blant servicemedarbeidere.

Bjørneboe sier at ISS kan garantere at det blir gjort skikkelig rent på hotellrommene.

TRUSLER OG ARBEIDSPRESS: Dagbladet møtte Sangwan og over 40 andre hotellansatte på Gardermoen onsdag. De fortalte om trusler og arbeidspress.. Foran fra venstre (tillitsvalgte på 1.rekke): Jonassan Teigseie, Zofja Kristiansen, Maturot Chabanchob og Thatsani Fossheim. Foto:ANITA ARNTZEN/DAGBLADET
TRUSLER OG ARBEIDSPRESS: Dagbladet møtte Sangwan og over 40 andre hotellansatte på Gardermoen onsdag. De fortalte om trusler og arbeidspress.. Foran fra venstre (tillitsvalgte på 1.rekke): Jonassan Teigseie, Zofja Kristiansen, Maturot Chabanchob og Thatsani Fossheim. Foto:ANITA ARNTZEN/DAGBLADET Vis mer

- Vi kan renhold! Vi gjør rent over hele verden. Når det gjelder bruk av vann når vi vasker, må jeg bare vise til at vann forsvant fra renholdsfaget for over 20 år siden. I dag er vann nesten fraværende, men når det gjelder våtrom, som bad og toalett, så bruker vi selvfølgelig vann, sier Bjørneboe.

- Vi mottar sjelden klager fra våre hotellkunder, sier han.

- Vi bør lytte mer - Det er helt klart at vi bør lytte mer til våre medarbeidere. Når én er misfornøyd, er det én for mye, sier Bjørneboe. Han sier de har gjort mye for å hjelpe de hotellansatte på Gardermoen.

- Vi har kjørt en psykososial arbeidsundersøkelse, lagd handlingsplan sammen med de ansatte og har jobbet hardt for å følge opp de sykmeldte. Men når vi nå leser Dagbladets artikkel, er det klart at det er flere ting vi bør se på, sier Bjørneboe. Når det gjelder gravide ansatte, så bedyrer han at de tar godt vare på dem.

- Dersom man ikke klarer arbeidsmengden har vi egen rutiner. Man skal varsle ved lunsjtider slik at man kan få betalt overtid, eller slik at man kan tilkalle vikarer, sier Bjørneboe, som sier tilkalingsvikarene får betalt sykepenger hvis det er planlagt at de skal jobbe.

Henviser til ISS Driftsdirektør for Thon Hotels, Anders Lindvall, henviser til ISS, som har personalansvaret.

«Men på generelt grunnlag kan vi si at vi er opptatt av at alle som jobber ved våre hoteller har gode arbeidsforhold. Vår avtale med ISS er basert på at lover, offentlige forskrifter og arbeidsmiljølovens krav blir ivaretatt. Vi har en jevnlig dialog med ISS om samarbeidet for å sikre at disse forholdene blir ivaretatt», skriver Lindvall i en e-post til Dagbladet.

Dagbladet har vært i kontakt med både Radisson Blue Hotel og Park Inn Hotel, men foreløpig har ikke hotellene ønsket å kommentere saken.

- ROVDRIFT: En som har følt presset på kroppen er Sairung, som er gravid. Da hun spurte om å slippe de tyngste jobben, fikk hun beskjed om at «Du er ikke syk. Bare gravid».- De fortalte meg at jeg heller burde sykmelde meg hvis jeg ikke klarte rommene, forteller Sairung. Ektemannen, Erik, måtte til slutt komme og hente henne. - Hun var helt knust og oppløst i tårer. Det er fryktelig vondt å se noen som man er glad i bli behandlet på den måten. De driver rovdrift av disse kvinnene, sier han til Dagbladet.
- ROVDRIFT: En som har følt presset på kroppen er Sairung, som er gravid. Da hun spurte om å slippe de tyngste jobben, fikk hun beskjed om at «Du er ikke syk. Bare gravid».- De fortalte meg at jeg heller burde sykmelde meg hvis jeg ikke klarte rommene, forteller Sairung. Ektemannen, Erik, måtte til slutt komme og hente henne. - Hun var helt knust og oppløst i tårer. Det er fryktelig vondt å se noen som man er glad i bli behandlet på den måten. De driver rovdrift av disse kvinnene, sier han til Dagbladet. Vis mer
- FOR MANGE ROM: - Vi er slitne og flere og flere av oss blir syke. De krever at vi skal klare opp til 32 rom hver dag, sier tillitsvalgt ved Park Inn, Jonassan Teigseie. Foran fra venstre (tillitsvalgte på 1.rekke): Jonassan Teigseie, Zofja Kristiansen, Maturot Chabanchob og Thatsani Fossheim. Foto: ANITA ARNTZEN/DAGBLADET
- FOR MANGE ROM: - Vi er slitne og flere og flere av oss blir syke. De krever at vi skal klare opp til 32 rom hver dag, sier tillitsvalgt ved Park Inn, Jonassan Teigseie. Foran fra venstre (tillitsvalgte på 1.rekke): Jonassan Teigseie, Zofja Kristiansen, Maturot Chabanchob og Thatsani Fossheim. Foto: ANITA ARNTZEN/DAGBLADET Vis mer