STÅR SAMMEN De ansatte ved det to hotellene vil helst stå sammen når de blir tatt bilde av. Noen vil være anonyme, og noen vil ikke være på bildet. De er sinte over behandlingen de har fått av ISS etter at selskapet tok over personalansvaret. Foto: JACQUES HVISTENDAHL/DAGBLADET
STÅR SAMMEN De ansatte ved det to hotellene vil helst stå sammen når de blir tatt bilde av. Noen vil være anonyme, og noen vil ikke være på bildet. De er sinte over behandlingen de har fått av ISS etter at selskapet tok over personalansvaret. Foto: JACQUES HVISTENDAHL/DAGBLADETVis mer

ISS-ansatte på Oslo Plaza: - Vi gråter hver dag på jobb

Dagbladet har blitt kontaktet av over 50 frustrerte ansatte ved Oslo Plaza Hotell og Radisson Blu Scandinavia etter at ISS tok over rengjøringen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Vi gråter hver dag på jobb, forteller en ansatt ved Oslo Plaza til Dagbladet, som ønsker å være anonym. Hun er bare en av mange som har ringt Dagbladet den siste måneden.

Dagbladet har blitt kontaktet av over 50 ansatte ved Radisson Blu Plaza Hotell og Radisson Blu Scandinavia, etter at ISS tok over rengjøringen av rommene ved de to hotellene.

ISS er et dansk konsern med flere enn 500 000 ansatte fordelt på 50 land, og med en omsetning på verdensbasis på 78 milliarder kroner.

I Norge har selskapet over 15 000 ansatte.

De ansatte forteller at de har fått langt flere rom å rengjøre, at de har blitt presset av de nye mellomlederne, og at de får advarsler når de klager på arbeidsforholdene.

I en felles erklæring fra flere rom-renholderne ved Oslo Plaza skriver de at «akkurat nå lever vi i frykt for å miste arbeidet vårt».

Videre skriver renholderne at «flere jenter har ikke fått sykepenger (...) Det er også fremdels mange som ikke får betalt for overtidsarbeid».

- Urealistisk stor mengde rom «ISS gir også en urealistisk stor mengde rom å rengjøre, hvor det ofte kreves at vi må vaske mellom 20-30 rom per dag. Mange jenter rekker ikke å spise lunsj, som de må betale for, siden det er stort press om å gjøre ferdig rommene», skriver renholderene videre.

ISS tok over bemanningen på hotellene april 2015. ISS bekrefter selv at de har økt arbeidsmengden. De forteller at de har gått fra 184 ansatte april 2015 til 149 ansatte per dags dato.

Abdel Hassan som har jobbet på Oslo Plaza i ti år sier til Dagbladet at han har blitt syk av arbeidspresset.

- Stress og arbeidspress - Fra juni begynte problemene. Stress, arbeidspress og ekstra oppgaver. Etterpå ble arbeidsoppgavene doblet og triplet. Og til slutt vil de tvinge meg til å jobbe ved et annet hotell, sier Hassan. Han sier at mellomlederen har sagt at han må gå til Nav hvis han nekter å bytte hotell.

- De har ødelagt alt. Folk er kroppslig, psykisk og moralsk syke, sier Hassan. Han mener ISS nekter å høre på de ansatte.

- Vi har prøvd med fagforeningen, men det hjelper ikke. Derfor har vi bestemt oss for å snakke med det norske folket, sier Hassan. Han ber nordmenn om å bry seg om de ansatte ved hotellene.

- Norge er et fritt land. Jeg tror ikke at folk skal være med på tvang og et slikt arbeidsmiljø i Norge, sier Hassan.

- Ufin og pill råtten En av de som har bistått de ansatte, er Tore Skjelstadaune. Han er leder for Fellesforbundets avdeling 10, som organiserer Oslos restaurantarbeidere, servitører og hotellansatte. Han reagerer sterkt på behandlingen av de ansatte.

Blant annet har en ansatt blitt overflyttet til en kantine på motsatt side av byen i forhold til hans bopel.

- Denne type oppførsel fra en så stor «seriøs» aktør som ISS er direkte ufin og pill råtten, det er etter min mening under et hvert lavmål, ISS benytter denne metoden for å kvitte seg med folk som begynner å nærme seg pensjonsalder. Han det her er snakk om er 54 år og forsørger tre barn. Dette kan du sitere meg ordrett på hvis du vil, sier Skjelstadaune.

Siva Sivasamy, som har jobbet 27 år ved Oslo Plaza, sier at hele åtte ansatte ved oppvaskavdelingen ved Oslo Plaza har blitt truet med å bli sagt opp.

- ISS truer oss med å flytte arbeidssted. Hvis ikke gir de oss oppsigelse, sier Sivasamy.

- Kjeftet huden full En annen som klager på forholdene, er Hanh Thi Ngoc Ho. Ho forteller at de tidligere måtte rengjøre maks 19 rom fra tirsdag til fredag, 18 rom på lørdag, og 15 rom søndag og mandag.

- Etter at ISS tok over må vi rengjøre 27 til 29 rom hver eneste dag. Jeg har regnet ut at dette betyr at vi bare har 16 minutter på å rengjøre hvert rom, forteller Ho.

- Vi blir kjeftet huden full hvis vi ikke rekker rommene, og blir kalt inn på kontorene én etter én, sier Ho. Flere har blitt syke, forteller Ho.

Flere av de ansatte forklarer at de ikke rekker å vaske alle rommene i løpet av en arbeidsdag, og at dette betyr at de må jobbe gratis overtid. En annen ansatt som ønsker å være anonym forteller at de flere har blitt syke av arbeidspresset.

- Alle ansatte er bekymret, skriver han.

- Kjenner oss ikke igjen - Dette kjenner vi oss overhodet ikke igjen i. Vi mener vi har fulgt avtaleverket, og vi har jevnlig økning i medarbeiderstilfredsheten, sier kommunikasjonsrådgiver i ISS, Jan Bjørneboe, til Dagbladet. Han forteller at ISS nå har bemanningen på 50 hoteller i Norge.

- Det er ingen ved disse to hotellene som er sagt opp eller skjøvet ut. Det som midlertidig er helt klart er at vi har en høy produktivitet, og at det derfor er overtallighet. Men alle ansatte som er overtallig har fått eller får tilbud om å jobbe for ISS andre steder, sier Bjørneboe. Han er overrasket over at mange sier til Dagbladet at de er misfornøyde.

- Psykososiale undersøkelser viser noe helt annet. Når det gjelder Fellesforbundets kommentarer, så ber vi dem å kontakte oss. Jeg møter både de ansatte og Fellesforbundet når som helst, sier Bjørneboe.

UENIG: - Dette kjenner vi oss overhodet ikke igjen i. Vi mener vi har fulgt avtaleverket, og vi har jevnlig økning i medarbeiderstilfredsheten, sier kommunikasjonsrådgiver i ISS, Jan Bjørneboe, til Dagbladet. Han forteller at ISS nå driver 50 hoteller i Norge. Foto: STEINAR BUHOLM/DAGBLADET
UENIG: - Dette kjenner vi oss overhodet ikke igjen i. Vi mener vi har fulgt avtaleverket, og vi har jevnlig økning i medarbeiderstilfredsheten, sier kommunikasjonsrådgiver i ISS, Jan Bjørneboe, til Dagbladet. Han forteller at ISS nå driver 50 hoteller i Norge. Foto: STEINAR BUHOLM/DAGBLADET Vis mer

- Vi har en høy grad av tilfredshet på våre hoteller, og på de to hotellene du nevner så har tilfredsheten gått opp fra 3 til 4 på en skala som går opp til 5. Det er et positivt tegn, og vi har også en positiv utvikling når det gjelder sykefraværet, sier Bjørneboe. Han sier videre at ingen ved de to hotellene er sagt opp.

- Vi har en høy produktivitet - Vi har gjort en psykososial kartlegging, vi gjør vernerunder og vi følger opp de ansatte, sier Bjørneboe. Han sier de ansatte også får tilbud om å jobbe ved andre hoteller hvis de ikke fungerer ved dagens arbeidssted.

Bjørnebo er åpen på at ISS krever mer fra de ansatte.

- Vi har en høy produktivitet. Hvis vi ikke hadde hatt det så ville vi ikke vært konkurransedyktig. Det betyr at vi krever mer av de ansatte, sier Bjørnebo.

Han bestrider at noen har jobbet overtid uten å få betalt for det.

- Det skjer ikke at personer jobber overtid uten å få betalt for det. Hvis man ikke rekker rommene gjør man eventuelt en avtale om at de skal jobbe lengre - noe de får betalt for, sier Bjørneboe. Han sier de ikke har sagt opp mange av de ansatte, slik de ansatte hevder.

- Jeg har snakket med mellomlederne og de kjenner seg ikke igjen i dette. Vi har sagt opp to ansatte på grunn av regelbrudd, men vi har ikke fått noen klager på det resterende arbeidet, sier Bjørnebo, som mener at ISS jevnt over har fornøyde ansatte.

- Det viser alle våre trivselsundersøkelser, sier Bjørnebo.

Får advarsler Vaigunthanathan Rajadurai, som har jobbet ved Oslo Plaza I 26 år, sier til Dagbladet at veldig mange av de ansatte nå har fått advarsel.

- Dette gjør de for å bli kvitt de gamle ansatte som har jobbet der i flere tiår. Hvis de nå gir meg sparken så er det nesten umulig å få ny jobb. Dette påvirker meg psykisk. Jeg trives på jobben, men nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, sier Rajadurai.

- Vi synes det er leit Tarje Hellebust, som er regionsdirektør for Radisson Blue, og hotellsjef for Oslo Plaza, skriver følgende i en e-post til Dagbadet:

«Vi synes det er leit å se disse påstandene fra noen av de ISS-ansatte ved renholdsavdelingene ved Oslo Plaza. Vårt ansvar er at alle ansatte ved hotellet uavhengig av juridisk arbeidsgiver blir behandlet ordentlig og i tråd med norsk lov og reglene som gjelder i arbeidslivet. Jeg har blitt garantert fra ISS sin ledelse at så er tilfelle, og at de tar arbeidsmiljøsaker alvorlig og vil fortsette å arbeide for å positivt forbedre dette».

Hellebust utaler seg både på vegne av Radisson Blue Oslo Plaza og Scandinavia.

Dette er ikke første gang Dagbladet skriver om konflikt mellom hotell-ansatte og ISS. 2011 skrev Dagbladet at ISS-ansatte gråt på jobben. Ansatte ved Olav Thon- og Radisson Blue-hoteller fortalte da om økt arbeidspress og for lange dager.

Dagbladet har også tidligere skrevet om arbeidsforholdene ved Oslo Plaza. I 2013 skrev Dagbladet at
Arbeidstilsynet hadde avdekket stress, kjefting og 11-timersdager ved Norges mest kjente hotell. Noe Oslo Plaza senere fikk tvangsmulkt for.

En 28 år gammel kokk jobbet utenom én dag lengre enn ni timer i tidsperioden 21. november til 15. desember 2012.

OGSÅ PROBLEMER: Også ansatte ved Radisson Blu Scandinavia Hotel (gamle SAS-hotellet) er misfornøyde. Foto: HÅKON MOSVOLD LARSEN/NTB SCANPIX
OGSÅ PROBLEMER: Også ansatte ved Radisson Blu Scandinavia Hotel (gamle SAS-hotellet) er misfornøyde. Foto: HÅKON MOSVOLD LARSEN/NTB SCANPIX Vis mer