LEI SEG: - Jeg vil først og fremst si at jeg er veldig lei meg for at de ikke trives på jobben, sier konsernsjef i ISS, Hans John Øiestad, til Dagbladet. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN/DAGBLADET
LEI SEG: - Jeg vil først og fremst si at jeg er veldig lei meg for at de ikke trives på jobben, sier konsernsjef i ISS, Hans John Øiestad, til Dagbladet. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN/DAGBLADETVis mer

ISS-sjefen: - Jeg er lei meg

Nå vil han snakke med de ansatte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Rett før påsken skrev Dagbladet at de ansatte ved to av Oslos mest kjente hoteller, Oslo Plaza og Radisson Blu Scandinavia, er rasende på ISS-ledelsen.

- Jeg vil først og fremst si at jeg er veldig lei meg for at de ikke trives på jobben, sier konsernsjef i ISS, Hans John Øiestad, til Dagbladet.

- Vi gråter på jobben Service-giganten ISS har over 9000 ansatte i Norge. Selskapet er også en internasjonal kjempe, med 500 000 ansatte fordelt på 50 land, og med en omsetning på verdensbasis på 78 milliarder kroner.

I artikkelen i Dagbladet fortalte over 50 ansatte ved de to hotellene at de har fått langt flere rom å rengjøre, at de har blitt presset av de nye mellomlederne, og at de får advarsler når de klager på arbeidsforholdene.

«Vi gråter hver dag på jobb», sa en ansatt til Dagbladet.

- Jeg har gått på jobben i over 30 år og gledet meg hver eneste dag. Det vil jeg at de andre ansatte også skal gjøre. En misfornøyd ansatt er en misfornøyd ansatt for mye, sier Øiestad.

- Hva bør de misfornøyde ansatte gjøre?

- Jeg vil si til dem: La oss snakke sammen, sier Øiestad.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Knusende kritikk For to uker siden skrev Dagbladet at Arbeidstilsynet kom med knusende kritikk mot ISS i ny tilsynsrapport. I rapporten ble det blant annet avdekket at de ansatte får for lite lønn, mellomlederne mangler nødvendig kunnskap, og at man ikke har oversikt over mye de ansatte jobber.

Arbeidstilsynet har undersøkt arbeidsmiljøet ved fem arbeidsplasser i Oslo; Radisson Blue Scandinavia, Radisson Blue Plaza, BI, Radisson Blu Alna og Thon Hotell Munch.

- Vi har et veldig godt samarbeid med Arbeidstilsynet. Samtidig er det ikke alt vi er like enig i, sier Øiestad.

- Ikke for hardt press - Mange ansatte sier de blir presset for hardt?

- Vi er ikke enig i at vi presser de ansatte for hardt. Men vi vet at vi er mer effektive enn de bedriftene som driver renhold selv. Hvis vi ikke hadde vært mer effektive enn andre bedrifter hadde vi ikke hatt livets rett. Samtidig har jeg respekt for at det kan være smertefullt for enkelte ansatte når vi tar over driften. Vi stiller store krav, sier ISS-sjefen.

- Hadde du selv klart arbeidspresset de ansatte opplever?

- Ja, jeg tror det. Hvis jeg hadde fått den samme opplæringen som våre servicearbeidere har fått, sier Øiestad.

Han forteller at de hele tiden regner på hvor mye tid hver enkelt ansatt bør bruke på hver oppgave. ISS-sjefen er overbevist om at de ansatte ved de to Oslo-hotellene kommer til å bli fornøyde.

- Når vi overtar renholdet ved steder ender det alltid med høyere medarbeidertilfredsstillelse. Og den er heller ikke dårlig på Oslo Plaza. I en medarbeiderundersøkelse så fikk scoret vi fire på en skala fra en til fem. Så en hoveddel av de ansatte er fornøyde, sier Øiestad.

- Folk jobber ikke gratis - Flere ISS-ansatte har sagt at Dagbladet at de må jobbe gratis siden de ikke rekker å vaske rommene innenfor estimert tid. Det aviser konsernsjefen.

- Det stemmer ikke at folk jobber uten å få betalt!

Øiestad forteller at hele lønnssystemet er basert på detaljerte beregninger.

- De er ekstremt detaljert, helt ned til hvor mange minutter man bruker på å vaske dette bordet. For eksempel har vi beregnet at man bruker to timer og 57 minutter på en etasje. Da er det tiden renholderen får betalt for, sier ISS-sjefen.

- Hva hvis de ikke rekker dette innenfor den estimerte tiden?

- Dette regulerer tariffavtalen i noe som heter «prøvevask». I samarbeid mellom den ansatte, ledelse og tillitsvalgte kommer en annen renholder inn og prøvevasker. Dermed tester man om det er kalkulert riktig tid. Hvis konklusjonen nei, så kalkuleres området på nytt, sier Øiestad.

- Hvis de ansatte fortsatt ikke klarer å utføre arbeidet innenfor tiden?

- I de tilfellene hvor renholderne bruker lengre tid, så må vi se om vi kan tilrettelegge bedre. Hvis ikke det går så har vi mulighet for å gi personen andre oppgaver innenfor ISS, sier ISS-sjefen.

- Norges største integrator - Passer ISS for alle aldersgrupper?

- Det er en min ambisjon. Jeg er 61 år selv, sier konsernsjefen. Han peker på at arbeidsmiljøloven krever at man tilrettelegger arbeidet for alle arbeidstakerne.

- Vi kan alltid bli mye bedre på dette, men vi jobber virkelig med å tilrettelegge for eldre, handikappet og andre, sier Øiestad. Han er stolt over at ISS er den første arbeidsplassen for mange som kommer til Norge fra andre land.

- Det jobber over 120 nasjonaliteter i ISS i Norge. Det er en av de tingene jeg er mest stolt over når det gjelder ISS. Vi er nok Norges største integrator, sier Øiestad.

IKKE FØRSTE GANG: Dette er ikke første gang Dagbladet skriver om konflikt mellom hotell-ansatte og ISS. 2011 skrev Dagbladet at ISS-ansatte gråt på jobben.
IKKE FØRSTE GANG: Dette er ikke første gang Dagbladet skriver om konflikt mellom hotell-ansatte og ISS. 2011 skrev Dagbladet at ISS-ansatte gråt på jobben. Vis mer