SAKKYNDIG: Henrik Nesmark i Recon er sakkyndig i rettssaken mot 28-åringen. FOTO: TORBJØRN BERG / DAGBLADET
SAKKYNDIG: Henrik Nesmark i Recon er sakkyndig i rettssaken mot 28-åringen. FOTO: TORBJØRN BERG / DAGBLADETVis mer

- Ivarsen truffet i 93 km/t

Det mener sakkyndig om hastigheten 28-åringen holdt da han kjørte ned og drepte politimannen Børge Ivarsen. Politiet kaller det «en lemfeldig omgang med sannheten».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| ARENDAL (Dagbladet): - Da bilen traff (Ivarsen) hadde den en hastighet på rundt 93 kilometer i timen.

Sakkyndig Henrik Nesmark fra Recon gikk detaljert til verks for å beskrive de tekniske sidene av rekonstruksjonen og resultatene som ble presentert i Aust-Agder Tingrett i dag

Han dekket opp forklaringene med animasjoner som i alle vinkler viste hendelsesforløp, bilens bevegelser og hvordan Børge Ivarsen ble truffet og kastet i været.

Av Nesmarks forklaring kan ting tyde på at Ivarsen var i ferd med å løpe vekk fra veien.

Uenig Kriminaltekniker Harald Knutsen slaktet under rettssaken på tirsdag sakkyndiges rapport i retten.

Knutsen kalte Rekons utredning fra ulykkesstedet for «en lemfeldig omgang med sannheten», og nærmest slaktet rapporten, skriver Fevennen.

Langt lavere Når det gjelder tiltaltes tidligere forklaringer på hastigheter på over 200 kilometer i timen, må dette ha vært feil.

Fra der de målbare sporene begynner ved Grimstadporten og til 28-åringens bil snurrer rundt og stopper opp, får sakkyndig Nesmark fram en hastighet på mellom 100 og 115 kilometer i timen.

Også overingeniøren fra Statens vegvesen støtter dette. Ifølge hans beregninger kan bilen, en Mazda 323 med 99 hk, maksimalt komme opp i 160 kilometer i timen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Må ha bremset ned Sakte men sikkert avdekkes situasjonsbildet rundt klokken 03.35 den 4. mars.

28-åringen var på vei vestover da han ble klar over politisperringen ved utløpet av tunnelen. For å unngå å kollidere med politibilen la han seg over i motgående kjørefelt. Der traff han Børge Ivarsen.

Politiet hadde kort tid i forveien stoppet en bil på vei nordover.

Nesmark påpeker at uten reduksjon i hastigheten ville 28-åringen ha kollidert med denne bilen.

- Men han må ha bremset for å få farten nok ned, sa Nesmark.

Beregninger - Hvor vanskelig er det å gjøre slike beregninger som i denne saken?

- Det kommer an på vanskeligshetsgraden. Vi tar hensyn til hele forløpet, forklarer Nesmark.

Han legger til at oppmålingen i denne saken er svært god på både friksjon og spor. Noe som har gjort arbeidet ekstra interessant, selv om det har gått med litt tid.

Dataverktøyet som brukes gir animasjoner av hendelsesforløpet.

- Men vi er helt avhengig av det vi putter inn av informasjon, sier Nesmark.

BEFARING: Retten på befaring ved Grimstadporten. Et polsk vitne mente bilen sto slik og ikke slik som politiets blå merkering viser. Foto: Agderposten.no
BEFARING: Retten på befaring ved Grimstadporten. Et polsk vitne mente bilen sto slik og ikke slik som politiets blå merkering viser. Foto: Agderposten.no Vis mer