Petter Stordalen:

- Ja, jeg kjører privatfly

Petter Stordalen møtte preses Helga Haugland Byfuglien for å drøfte verdier og moral.

VERDIER: Petter Stordalen møtte preses Helga Haugland Byfuglien for å drøfte verdier og moral. Foto: NTB Scanpix
VERDIER: Petter Stordalen møtte preses Helga Haugland Byfuglien for å drøfte verdier og moral. Foto: NTB ScanpixVis mer

Tirsdag møtte Petter Stordalen preses Helga Haugland Byfuglien for å drøfte verdier, forvaltning og moral. Et av temaene som ble tatt opp, var Stordalens bruk av privatfly.

Petter Stordalen erkjenner at han benytter seg av privatfly, og bryr seg ikke om han får kritikk for det.

- Ja, jeg kjører privatfly. Men jeg kan ikke la være å jobbe for miljøet for det. Folk får bare kritisere meg. Det hadde vært mye verre om jeg ikke brydde meg om miljøet, sier Stordalen.

Noe endret seg

I samtalen med Haugland Byfuglien forteller Petter Stordalen at noe endret seg etter at han fylte 40 år.

- Jeg forsøker å vise en bærekraftig kapitalisme der man har mer enn en tanke i hodet på én gang. Etter å ha fylt 40 år har jeg tenkt mer på hva jeg skal være for flere enn bare aksjeeierne. Vi har også et ansvar for miljøet.

- Jeg ønsker å påvirke samfunnet i en retning jeg mener er viktig, sa Stordalen i Trefoldighetskirken.

Petter Stordalen kjører en Harley Davidson inn i sitt nye hotell i Trondheim. Vis mer

Tolv turer i april

Tirsdag skrev Nettavisen om Stordalens privatflybruk.

Den internasjonale flydatabasen viser at privatflyet hans ble benyttet til tolv turer i løpet av april. Ifølge en CO₂-kalkulator utgjør utslippene i april omtrent 93,72 tonn CO₂. Det tilsvarer en nordmanns gjennomsnittlig kjøring av dieselbil i 19 år

Flyet, en Bombardier Challenger 350, står i eie av Strawberry, hovedkonsernet til Petter Stordalen.

Debatten raste

Petter og kona Gunnhilds klima- og miljøkamp har skapt voldsomt engasjement. Reaksjonene lot ikke vente på seg da Gunnhild Stordalens Eat Foundation og den medisinske journalen The Lancet slapp sin store rapport om den globale matsituasjonen i januar.

I hovedtrekk konkluderte forskerne med at vi er nødt til å halvere matavfallet og inntaket av rødt kjøtt og sukker, samt doble inntaket av frukt, grønnsaker, belgfrukter og nøtter på verdensbasis.

Det fikk debatten til å rase i sosiale medier. Mange lot seg provosere av Stordalens anbefalinger, og stilte kritiske spørsmål om hennes personlige reiser.

Langt over snittet

For å få et inntrykk av Gunnhild Stordalens klimaregnskap gikk Dagbladet gjennom hennes reisemønster, ut fra bilder hun har publisert og geotagget på sin Instagram-profil i løpet av 2018.

Til å regne ut hvor mange tonn CO₂-ekvivalenter flyreisene slipper ut, benyttet vi SAS sin utslippskalkulator og gjort egne utregninger basert på resultatene, etter råd fra seniorforsker ved Cicero, Borgar Aamaas.

Ettersom kalkulatoren bare regner utslipp fra de strekningene SAS selv har rutefly, er det fem strekninger som ikke er inkludert i utregningen. Vi valgte også å utelate reiser til og fra Amsterdam, der Stordalen får behandling for den livstruende bindevevssykdommen systemisk sklerose.

Likevel summerte utslippene fra reisene Dagbladet har inkludert i regnestykket seg opp til 19 tonn CO₂-ekvivalenter på ett år.

Reiser for EAT

Stordalens pressekontakt i Eat, Dag Hvaring, bekreftet at hun reiser mye, men forklarte at dette i all hovedsak er relatert til jobben hun gjør i Eat. Hvaring påpekte også at Stordalen på enkelte strekninger benyttet seg av tog.

Han tilføyet at de mener at den positive effekten av arbeidet organisasjonen og Stordalen gjør nå, vil være langt større enn klimaavtrykket som etterlates.

Alle flyreiser kompenseres ved kjøp av klimakvoter.