Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Ja til lavere fart til lavere fart

Samferdselsminister Dag Jostein Fjærvoll støtter veidirektør Olav Søftelands forslag om lavere fartsgrenser. - Tida er moden for å se på alle fartgrenser, sier han.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

2000-årsgaven fra regjeringen til trafikantene kan bli 70 km/t på landeveien og 30 km/t i tettbebyggelse.

Dagbladet skrev fredag at veidirektør Olav Søfteland foreslår lavere fart i hele landet. 80 km/t blir 70. I tettbebyggelse blir det flere 30-soner.

Første oktober kommer innstillingen om fart fra Vegdirektoratet.

Samferdselsministeren forteller til Dagbladet at han ikke ser noe i veien for lavere fartsgrenser. Går veidirektøren inn for lavere fartsgrenser, blir saken fremmet for Stortinget.

- Dreper

- Fart dreper, og senkes grensene med 10 eller 20 km/t, ville alle kjøre litt saktere, påpeker Fjærvoll.

- 30 km/t i byene må komme sammen med flere fartsdumper og hindringer som gjør at bilistene ikke kan kjøre fortere. Tida er moden for at vi må se på alle våre fartsgrenser, kanskje bortsett fra på motorvei, sier Fjærvoll.

Lederen i Trygg Trafikk, Leif Agnar Ellevset, applauderer forslaget om lavere fartsgrenser, og får støtte fra alle som jobber med trafikksikkerhet.

Går imot

Kraftig imot går bare bilorganisasjonene, som mener at det ikke er noen grunn til at Norge skal få Europas laveste fartsgrenser døgnet rundt.

De mener at man heller bør få én fartsgrense om dagen når det mye trafikk, og en annen om natta når det er liten trafikk. Dermed vil trafikantene bedre respektere fartsgrensene.

70 og 30 km/t blir trolig generelle fartsregler neste år. Veier som tåler høyere fart, vil bli skiltet.

- Forsømt

Oslo er først ute med 30 km/t i hele sentrum, men enkelte veier (som Ring 1) vil bli merket med 50 km/t.

- Lavere fart og mer innsats på trafikksikkerhet er resultatet av at veiutbygningen i sentrale strøk av landet har vært forsømt, sier Leif Agnar Ellevset i Trygg Trafikk.

- Hovedveiene i Akershus, Vestfold og Østfold er en skam, og vi burde hatt firefelts veier for lenge siden. Når det ikke er tilfelle, må vi gjøre de veiene vi er tvunget til å bruke så sikre som mulig, sier Ellevset.

Samferdselsdepartementet fremmer de neste ukene forslag til lavere promillegrenser. Etter flere års utredning vil grensa bli på 0,2 promille.

Før sommeren kommer det også forbud mot bruk av bærbar mobiltelefon under kjøring.

Aksjon

I dag er både samferdselsministeren og justisministeren til stede på åpningen av sommeraksjonen på E18 i Vestfold og Telemark.

Fra 18. juni vil fartsgrensene på Norges mest trafikkerte vei, E18, bli senket hele døgnet med 10 km/t.