Ja til rushtidsavgift

Etter rushtidsavgiften var antall kollektivreisende det eneste som økte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Jeg slår et slag for rushtidsavgiften. Flere norske byer har i dag store problemer med for mye trafikk og kø, og i Stavanger står privatbilismen for omtrent 60 prosent av utslippene.

Første halvår i 2006 gjorde Stockholm et forsøk med veiprising. Ved å differensiere taksten slik at det kostet mer i rushtida (morgen og ettermiddag) var målet og oppnå bedre miljø, redusert trafikk og et bedre opplevd bymiljø.

Samtlige storbyer i Norge rammes av store køproblemer i rushtida. Trafikken står omtrent stille, og når bilene står i stampe så slipper de ut store mengder eksos. Men resultatene fra Stockholm er positive! Fra våren 2005 til våren 2006 minsket biltrafikken i rushtida med hele 22 prosent.

En ting er sentralt når vi snakker om rushtidsavgift. Før man innfører den, så må det være et tilstrekkelig kollektivt tilbud, som er lett, smart og billig å benytte seg av. Kollektivtransport må være et reelt alternativ til å kjøre bil.

Som en helhet vil rushtidsavgift gi mange fordeler: Vi minsker utslippene radikalt, det blir mindre køer (som igjen gir større framkommelighet for den kollektive transporten), veiene blir mindre brukt - mindre utslitt - mindre utgifter i form av vedlikehold av veiene. Det er et kostnadsreduserende tiltak, som også hjelper miljøet. Rushtidsavgift kan bli en bærebjelke for norske storbyer.

La oss se til «søta bror» nok en gang. Rushtidsavgift-forsøket ga mer enn de åpenbare og synlige endringene. Det ble også en reell endring i utslippene: CO2- utslippene ble redusert med hele 14 prosent, nox-utslippene med om lag sju prosent. Det eneste som økte var antallet kollektivreisende - med 6 prosent.

Nylig holdt Trygg Trafikk en minnemarkering i Domkirken i Stavanger, hvor de minnet alle trafikkofre som døde i 2007. Totalt i Rogaland var det 18 mennesker som mistet livet i trafikken. Jeg tror at dersom vi får flere biler av veiene, så reduserer vi antallet som dør i trafikken. Dette er en mulighet vi ikke kan la gå fra oss. I Stockholm ble personskadene redusert med omtrent 10 prosent, og trafikksikkerheten ble langt bedre.

I klimaforliket som ble lagt fram av Høyre, Venstre, KrF, Ap, Sp og Sosialistisk Venstreparti åpnet de for at dersom det fikk lokal tilslutning kan rushtidsavgift innføres. Det er et bra miljøtiltak som gir mange andre fordeler i tillegg.