Ja, vi elsker AMERIKANSKE BILER!

Ikke i noe annet land i Europa selges det så mange amerikanske biler som i Norge. General Motors, Chrysler og Jeep har sitt største salg av USA-biler i Norge. Og ingen skjønner hvorfor det er så stor interesse for amerikanske biler her.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I år feirer amerikanske biler 100-årsjubileum. 1896 var året brødrene Frank og Charles Duryea startet «masseproduksjon» av 13 biler av bilen Dureau. Da hadde de første bilene alt blitt produsert i Europa. Men USA ble det store billandet. Nå får de også bestselgere i Norge som danker ut tradisjonelle europeiske biler.

Østerriksk amerikaner

For aller første gang er det ikke VW Transporter eller Toyota HiAce som ligger på salgstoppen for varebiler. Chrysler Voyager er nå Norges mest solgte varebil. Bilen har kommet som et skudd i Norge. Med gunstige priser, praktisk innredning, og ikke minst spennende som kombinert bil, har flerbruksbilen gått rett inn på norsktoppen.

Men tro ikke at alle amerikanske biler kommer fra USA. Chrysler Voyager bygges i Østerrike. Der har Chrysler en sammensetningsfabrikk i samarbeid med Steyr, mens delene kommer fra USA.

Det er kombinerte biler som er mest solgt i Norge. Bilen har to seterekker og lasterom. På den måten får de mindre avgift, og dermed blir bilene prisgunstige. De fleste blir innredet i Norge fordi vi har spesielle regler. Her handler det om millimetere. Derfor har mange kombinerte biler mindre komfortable bakseter.

Dollarglis

Amerikanske biler er ikke lenger synonymt med bensinslukende dollarglis. De produseres fortsatt, men de fleste amerikanske bilene som selges i Norge er «vanlig biler». Disse kjøretøyene er i europeisk og japansk størrelse, og som direkte konkurrerer med Toyota, Mazda, Peugeot og Honda.

Chrysler Neon og Stratus hører til den nye generasjonen amerikanske biler. Det er kompakte og smarte biler og konkurrerer med de mange japanske bilene som selges i USA. Men bilene har det amerikanske preget der automatgear er standard og komfort er viktig.

Amerikanske personbiler i Norge er enten Chrysler eller store biler fra General Motors. Ford satser bare på europeiske biler. Fordi General Motors eier Opel og halve Saab, vil de ikke konkurrere med noen av de europeiske modellene. De amerikanske GM-bilene i Norge er derfor bare store Chevrolet og Cadillac.