EN AV LANDETS FREMSTE SEILFLYGERE:  Det var prosjektleder i Statoil og tidligere F16-flyger Arent Arntzen som omkom i seilflyulykken i Sør-Afrika mandag. Her under NM sportsklasse 2012 på Starmoen flyplass i Elverum. Foto: Kjetil Nordheim.
EN AV LANDETS FREMSTE SEILFLYGERE: Det var prosjektleder i Statoil og tidligere F16-flyger Arent Arntzen som omkom i seilflyulykken i Sør-Afrika mandag. Her under NM sportsklasse 2012 på Starmoen flyplass i Elverum. Foto: Kjetil Nordheim.Vis mer

Jagerflyger Arent (53) styrtet i seilfly i Sør-Afrika

Forrige dødsulykke var i 2008. Så omkom to av de fremste seilflygerne i Norge i løpet av seks dager.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Ved inngangen til 2014 var det fem og et halvt år siden det norske seilflymiljøet var rammet av en dødsulykke.

Så omkommer to av sportens fremste profiler i to forskjellige ulykker i løpet av ei uke.

Forrige tirsdag omkom lege Anders Rostrup Nakstad (38) fra Oslo i helikopterulykken på Sollihøgda. Han var på jobbutrykning med Norsk Luftambulanse.

På fritiden var han et høyt verdsatt medlem i Gardermoen Seilflyklubb.

Jagerflyger Det var prosjektleder i Statoil og tidligere jagerflyger med over 20 års erfaring med F16, Arent Arntzen (53) fra Trondheim, som mistet livet i seilflyulykken på Tempe Airport i Bloemfontein i Sør-Afrika mandag. Han var på ferie og vintertrening på et sted han kjente fra mange tidligere besøk.

- Det er triste dager, helt sjokkartet det som har skjedd. Hvis jeg på strak arm skulle rangert de 10 mest erfarne seilflygerne her i landet og de som har betydd mest for opplæring av andre og sikkerhetsarbeid i miljøet, ja da er definivt både Rostrup Nakstad og Arntzen blant dem, sier generalsekretær Johan Erik Laupsa i Norges Luftsportforbund til Dagbladet.

Seilflyseksjonen i forbundet har om lag 1 000 medlemmer. 600 av dem er aktive seilflygere med oppdaterte lisenser.

- Perfeksjonist i alt Det han vet sikkert om ulykken, er at problemene oppsto i under oppsleping med et motorfly i om lag 100 meters høyde, midt på dagen.

- Hundre meter er en høyde der de fleste situasjoner skal kunne håndteres. Og det har neppe kommet overraskende vindforhold i løpet av den tiden det tar å komme opp til hundre meter. Arntzen var en perfeksjonist i alt han foretok seg, og ville ikke gått opp hvis forholdene ikke hadde vært stabile, sier Laupsa.

Håvard Gangsås er styreleder i seilflyseksjonen i Luftsportforbundet, og har vært akitiv i en årrekke sammen med Arent Arntzen i både NTNU og Gaular seilflyklubber.

- Han var min beste venn, og jeg kan ikke fatte det som har skjedd. Det er en personlig tragedie, som særlig rammer hans kone og to barn, sier Gangsås til Dagbladet.

- Slepelinen røk Et sørafrikansk nettsted for luftsportsnyheter skriver at slepelinen mellom motorflyet og seilflyet trolig har røket, men at det normalt ikke får fatalt utfall.

Det samsvarer med forklaringene Gangsås har fått fra sjefen for flyplassen og en annen norsk seilflyger som var på vintertrening samme sted.

- Jeg har pratet med begge, som har motorfly-pilotens forklaring. Han merket to rykk i sin maskin, men kunne ikke se hva som skjedde bak seg. Det var heller ingen øyenvitner på bakken, så vi må avvente etterforskningen til sørafrikanske myndigheter før det kommer en nærmere forklaring. Sjekk av slepelinen før ny tur er standardprosedyre, sier Gangsås.

Elverum 2008 I den siste dødsulykken med seilfly på norsk jord - på Starmoen i Elverum i juni 2008 - var det en seilflyger i 60-årene som mistet livet i forbindelse med et oppslep med vinsj.

Da ulykkeskommisjonen kom med sin rapport ett år etter, var det forsatt mange uavklarte punkter om hva som var den direkte årsaken til ulykken.

 EN AV LANDETS FREMSTE SEILFLYGERE:  Anders Rostrup Nakstad ankom i ulykken med ambulansehelikopteret på Sollihøgda. Foto: Sigurd Høye/Tidsskift for den Norske Legeforening og Bjørn Langsem/Dagbladet.
EN AV LANDETS FREMSTE SEILFLYGERE: Anders Rostrup Nakstad ankom i ulykken med ambulansehelikopteret på Sollihøgda. Foto: Sigurd Høye/Tidsskift for den Norske Legeforening og Bjørn Langsem/Dagbladet. Vis mer