Jakten på Obama-effekten

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Om noen skulle tro det: Stortingsvalget 2009 blir ikke vunnet på nettet. Jo da, Jens og Siv er på Facebook. Jens er til og med på Twitter. Men statsministerens første meldinger på mikrobloggingstjenesten som har passert Facebook som det raskest voksende sosiale nettverket, fortonte seg mer som Filofax-notater enn som en invitasjon til dialog med politisk engasjerte nettbrukere: «Skal på Redaksjon1 i kveld med Siv Jensen og diskutere blant annet finanskrisen. Viktig med debatt om hvordan vi trygger norsk økonomi.».

DEN SLAGS TØRRPRAT vinner ikke særlig mange nettvelgere. Norske politikere har åpenbart tatt lærdom av Obamas suksess med velgermobilisering på nettet, men ser ikke ut til å ha forstått hvorfor kampanjens bruk av nettet var så vellykket. Det er et åpent spørsmål om våre folkevalgte virkelig forstår de sosiale medienes natur, og evner å engasjere nettbrukerne på en måte som gir reell politisk gevinst.

I neste omgang blir spørsmålet om politikerne har tatt innover seg i hvilken grad nettet vil forandre selve politikken og de demokratiske prosessene.

DET KAN VÆRE vanskelig nok å skjønne det mest grunnleggende: At sosiale medier ikke er en ropert, men et høreapparat. Selv om mange faller for fristelsen til å bruke de nye mulighetene til skamløs egenpromovering, er dette en arena der deltakelse bedømmes ut fra hvilken verdi den tilfører nettverket. Spør ikke hva Twitter kan gjøre for deg, men hva du kan gjøre for Twitter.

Mens Obamas kampanje brukte videodelingstjenesten YouTube til å spre filmer som handlet om velgerne og deres problemer, håp og drømmer, publiserer Stoltenbergs partifelle Hadia Tajik videoer som handler om henne selv. På Fremskrittspartiets hjemmeside inneholder nesten alle titler eller ingresser «FrP». Her handler det om partiet, ikke om velgerne.

MEN OBAMA sliter også. Etter valgseieren i november 2008 er Twitterprofilen @barackobama bare oppdatert tre ganger. Da er det nesten like greit å la være. Men Obama har ikke glemt nettet helt.

Nylig inviterte han borgerne til direktesendt videonettmøte, og fikk inn 104 000 spørsmål. Kritikerne kalte det skamløs populistisk flørt, og viste til at Obama bare svarte på en liten håndfull spørsmål, deriblant om han vil legalisere og innføre skatt på marihuana for å få fart på økonomien. Muligheten til å stille spørsmålet var nok viktigere enn svaret.

I DET NORSKE valgåret 2009 blir ett av spørsmålene om noen av partiene kan hoste opp en virkelig nettstjerne, en ung politiker som kan utnytte kraften i de sosiale mediene. I mellomtida er profilen @tullejens vesentlig mer underholdende å følge på Twitter enn den ekte @jensstoltenberg.

Følg @janomdahl på Twitter: twitter.com/janomdahl