TAR GREP: Å skaffe prevensjonspiller som amerikansk kvinne er i dag tidkrevende, vanskelig og dyrt. Dette er nå to norske gründere i ferd med å endre. Foto: Nurx
TAR GREP: Å skaffe prevensjonspiller som amerikansk kvinne er i dag tidkrevende, vanskelig og dyrt. Dette er nå to norske gründere i ferd med å endre. Foto: NurxVis mer

Norsk prevensjons-boom i USA

Jakter 160 mill. for å bli størst på p-piller og HIV-medisin i USA

Norske Nurx snuser på 160 millioner for å bli størst på p-piller og HIV-medisin i USA.

(Finansavisen:) - Vi vokser raskere enn vi rekker å ansette folk, sier Edvard Engesæth, gründer i Nurx til Finansavisen.

Å skaffe prevensjonspiller som amerikansk kvinne er i dag tidkrevende, vanskelig og dyrt. Men to norske gründere fra Oslo er nå i ferd med å endre dette.

Ved å kutte kostbare ledd og sende p-piller rett i postkassen, legger ifølge avisen Edvard Engesæth og Hans Gangeskar i Nurx et ellevilt år bak seg. Antallet brukere er tidoblet, de er omtalt i mediene over to tusen ganger og omsetningen skyter i været.

Vil hente 160 mill.

Gründerne vil ikke bekrefte, men etter det Finansavisen erfarer skal selskapet hente 160 millioner kroner ved neste emisjon.

- Det har vært vanvittig hektisk i det siste. Usedvanlig mange venture capital-fond har tatt kontakt, og lenge skjønte vi ikke hvorfor, sier Engesæth.

Det viser seg at en startup i Silicon Valley fôrer investorer med informasjon om Nurx som de har hentet fra kundenes transaksjonsdata.

- De har delt nøyaktige kalkyler om alt fra beløp pr. kunde, vekst og omsetningen vår med en stort nettverk VC-er (venture capital-selskaper). Nå renner de ned døren vår.

Selskapet holder til i et ombygd industribygg i South of Market, midt i kjernen av San Francisco. Pulsen er høy og gründerbedriftens kontorer vitner om voksesmerter. På hver krakk, sofa og fotskammel sitter en ansatt.

Som ild i tørt gress

Et oppslag på MTV spredte seg ifølge avisen som ild i tørt gress, og snart ble gründerne kontaktet av blant andre CNBC, Fox, Vogue og Marie Claire. Engesæth sier antallet medieoppslag har rundet 1.500 så langt, i tillegg til flere hundre TV-innslag. Dette til tross for at gründerne knapt har brukt penger på markedsføring.

- Vi er nå den 9. mest nedlastede appen innen helse i USA siden vi lanserte for få uker siden, og vokser med 5 til 7 prosent hver eneste uke.

Andre økonominyheter:
Tror festen fortsetter - ser Oslo Børs i 900 poeng
- Støtter god utvikling i aksjemarkedet