Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Brannen i p-huset på Sola

Jakter blant 1600 biler: - Skrekkscenario

Ingen vet hva som overlevde og hva ble til aske i det gigantiske flammehavet på Sola.

- NO CHANCE: Edward ante ingenting om brannen som herjet Sola lufthavn før han fikk en SMS på flyet hjem til Stavanger. Vel fremme så det ut til at bilen var tapt. Video: Trym Mogen og Emilie Rydning / Dagbladet Vis mer

SOLA (Dagbladet): Det er ikke mulig å fastslå gjennom det provisoriske gjerdet som er satt opp hva som har gått med i brannen og ikke.

Bak her står det over 1600 biler, sier lufthavnsjef Anette Sigmundstad til Dagbladet.

200 til 300 av dem er mest sannsynlig slukt av flammene som herjet hele tirsdag ettermiddag og kveld. Deler av parkeringshuset like utenfor terminalbygningen på Stavanger lufthavn Sola har kollapset og det er fortsatt ikke mulig for noen å ta seg inn i bygningen.

Skrekkscenario

KAN KOLLAPSE: Selv om brannen nå er under kontroll, mener innsatsleder Frode Kleven at skadene er så omfattende at man fortsatt må ta høyde for at bygningen kan kollapse. Video: Trym Mogen og Emilie Rydning / Dagbladet Vis mer

Slokkingen av brannen har vært svært krevende, og de sammenraste materialene genererer fortsatt mye varme onsdag morgen. Tankbiler spyler fortsatt bygget med vann og skum for å temme varmen.

FIKK MELDING: Denne meldingen fikk samtlige 1600 bileiere som har bilen parker i det brannrammede parkeringshuset på Sola. Foto: Emilie Rydning
FIKK MELDING: Denne meldingen fikk samtlige 1600 bileiere som har bilen parker i det brannrammede parkeringshuset på Sola. Foto: Emilie Rydning Vis mer

Etterslokkingen vil trolig foregå i flere dager, og profesjonelle firmaer må ta målinger og avstive bygningen før noen kan ta seg inn.

- En brann i et parkeringshus er et skrekkscenario for oss. Det eneste som er verre er underjordiske parkeringsgarasjer. I parkeringshuset er det heller ikke sprinkleranlegg, som trolig ville bidratt til slokking tidligere, sier brannsjef i Rogaland, Finn-Erik Haagenrud, til Dagbladet.

- Veldig alvorlig

- UVIRKELIG: Grytidlig onsdag morgen jobber brannmannskapene fortsatt på spreng etter at en stor brann brøt ut på Sola lufthavn. Endre Lund var på jobb på Sola lufthavn da infernoet brøt ut, og beskriver flammehavet som helt uvirkelig. Video: Trym Mogen og Emilie Rydning / Dagbladet Vis mer

Han var på brannstedet fra tirsdag ettermiddag, før han grytidlig onsdag var hjemom og tok seg en dusj. På morgenkvisten var han tilbake med de titalls mannskapene som har prøvd å temme brannen og stabilisere bygningen.

- Det er ikke krav til sprinkleranlegg i disse parkeringshuset og deler av konstruksjonen der det er rast tåler bare 30 minutter brannbelastning, sier Haagenrud.

Politiet mener brannen startet i en eldre dieselbil.

Sola 20200108. 
Deler av parkeringshuset er rast sammen etter brannen på Stavanger lufthavn Sola.
Foto: Carina Johansen / NTB scanpix
Sola 20200108. Deler av parkeringshuset er rast sammen etter brannen på Stavanger lufthavn Sola. Foto: Carina Johansen / NTB scanpix Vis mer

Forskningsleder ved RISE Fire Research, som er Norges branntekniske kompetansesenter, Christian Sesseng, fortalte til Dagbladet i går at sprinkleranlegg trolig kunne hindret eller forsinket brannen fra å spre seg til så mange biler.

Lufthavnsjef Anette Sigmundstad sier til Dagbladet at parkeringshuset på Sola er bygget etter de strengt krav og forskrifter som ligger for parkeringshus.

- Men dette er en veldig alvorlig hendelse. Vi må få oversikt over hvordan dette oppsto og ta med oss de erfaringene, sier hun.

- Frustrerende

Sigmundstad registrerer uttalelsene fra brannsjefen og forskningslederen om at en sprinkleranlegg kunne bidratt til å begrense brannen.

- I så fall er ikke dette noe som er unikt for vår flyplass, men forskrifter som gjelder for våre parkeringshus. Avinor kommer til å bruke ressurser på å lære av dette, som også vil videreføres til andre lufthavner og drivere, sier hun til Dagbladet.

Sigmundstad eier selv en av de 1600 bilene som nå står bak sperringene i det kollapstruede parkeringshuset.

- Jeg skjønner at det er en tålmodighetsprøve og frustrerende å ikke vite hvordan det står til med bilen, sier hun.

Forsøkte å snike seg inn

Samtlige som har bilen parkert i p-huset har fått melding fra driftsselskapet Apcoa om brannen, men at de ikke vet hvilke biler som er skadet.

- Nå er det en sikkerhetsvurdering at ingen kan ta seg inn. Sånn er det bare. Det viktigste er at det ikke er skader på mennesker, sier Sigmundstad.

Dagbladet snakket onsdag morgen med vektere på flyplassen som forteller at flere forsøkte å komme seg forbi politisperringene. Flere skal desperat ha forklart at de hadde blant annet husnøkler i bilen. Nå er imidlertid ikke området trygt for noen.

Tror bilen er tapt

En av dem som inntil videre må leve i uvissheten er Edward Almenar. Oljearbeideren fra Venezuela og kona Sandybell Larrosa de Almenar parkerte bilen på Sola søndag. I går ble flyet hans hjem til Stavanger forsinket.

Han trodde det var på grunn av været, men fikk den nedslående meldingen om brannen på telefonen.

- Den står i midten i første etasje der det brant. Jeg tror ikke den overlever, sier Almenar mens han peker inn mot garasjebygningen.

Han påpeker imidlertid at han har forsikring, og at det eneste andre han hadde i bilen var et barnesete.

- Det er bare en bil. Nå får vi bare smøre oss med tålmodighet og ta bussen, sier han og kona tappert.

Innenfor reglene

Avdelingsdirektør Christine Molland Karlsen i Direktoratet for byggkvalitet, bekrefter overfor Dagbladet at det fem etasjers høye parkeringshuset er innenfor reglene.

- Det er ikke krav om sprinkleranlegg i frittliggende og åpne parkeringshus som er fem etasjer eller lavere. Myndighetene setter minimumskrav til brannsikkerhet, men byggeier kan fritt velge et høyere sikkerhetsnivå, sier hun til Dagbladet.

- For åpne parkeringshus med flere enn fem etasjer, lukkede parkeringshus og parkeringskjellere i boligblokker, hoteller eller sykehus, er det strengere krav, sier hun.

Hun sier de trenger mer kunnskap om hendelsen for å vurdere om dagens regelverk er godt nok.

- Dette er en omfattende brann med store materielle skader, og Direktoratet for byggkvalitet vil evaluere brannen i samarbeid med Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.