IKKE FØRSTE GANG: Dette illustrasjonsbildet er fra en forfølgelse av en bil i Masfjordtunnelen i Hordaland  i 2013, som viser at det ikke er første gang at en sivil UP-bil er oppe i en slik hastighet. Foto: Politiet
IKKE FØRSTE GANG: Dette illustrasjonsbildet er fra en forfølgelse av en bil i Masfjordtunnelen i Hordaland  i 2013, som viser at det ikke er første gang at en sivil UP-bil er oppe i en slik hastighet. Foto: PolitietVis mer

Forfølgelse på E39 vurdert av Spesialenheten:

Jaktet motorsyklist i 211 km/t: Politistudent ble skremt under utrykningen

Trafikkovervåking i sivil patruljebil ble brått en skremmende opplevelse for politihøyskolestudenten. De måtte legge seg på hjul bak en MC i 211 km/t.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Vest politidistrikt valgte selv å varsle Spesialenheten for politisaker, da politihøyskolestudenten som var med i bilen, opplevde forfølgelsen i høy hastighet, som skremmende.

Det skriver Bergensavisen (krever innlogging).

En politibetjent og en høyskolestudent stod parkert med sivil patruljebil i en sidelomme og drev trafikkovervåking på E39. En motorsyklist i høy hastighet kjørte forbi, og de startet forfølgelse.

Biljakten skal ha pågått i åtte kilometer og gjennom flere tunneler. Høyeste registrerte hastighet under forfølgelsen var 211 km/t, og motorsyklisten kjørte fra politiet. Han holdt en gjennomsnittsfart på mer enn 175 km/t.

Politibetjenten opprettet en anmeldelse mot motorsyklisten for hastighetsoverskridelse, og saken skal opp i Tingretten i april.

Det finnes video av jakten på motorsyklisten, men på grunn av kommende rettsak vil ikke politiet offentliggjøre denne.

Kan ha høyere farstgrenser

I ettertid av hendelsen skal politihøyskolestudenten ha opplyst at han tidvis opplevde forfølgelsen som skremmende, og Vest politidistrikt valgte selv å orientere Spesialenheten for politisaker om hendelsen.

Vegtrafikkloven sier at fører av utrykningskjøretøy kan fravike loven, og under utrykning kan ha høyere hastighet enn fastsatte fartsgrenser.

Vegtrafikkloven § 3 om at enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade, og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret, gjelder også for utrykningskjøring. Og forsettlig eller uaktsom overtredelse er straffbart.

I Spesialenhetens ferske vurdering kommer de fram at det var grunnlag for å innlede forfølgelse av motorsyklisten, fordi han kjørte i høy hastighet.

«Motorsyklisten holdt høy hastighet over en lengre strekning, slik at det var grunnlag for også å fortsette bilforfølgelsen. Opptaket viste at forfølgelsen skjedde uten at det oppstod trafikkfarlige situasjoner. Det var dagslys, god sikt, bar vei og forholdsvis lite trafikk. Deler av forfølgelsen skjedde i tunneler», står det.

De skriver også at det er på det rene at høy fart i trafikken, årlig fører til dødsfall og alvorlige skader, og at en polititjenestemann som gjør det vil også utgjøre en risiko.

«Til forskjell fra sivile bilister er UP-sjåfører trent i å kjøre i utrykning. Videre var tjenestebilen utstyrt med trip-track fartsmåler og videokamera».

Spesialenheten fant derfor ikke rimelig grunn til å iverksette etterforskning. Saken er henlagt, men er sendt til administrativ gjennomgang i politidistriktet, fordi saken ble ansett som egnet for erfaringslæring. Dette særlig når det kommer til politihøyskolestudentens opplevelse av hendelsen.

- Ser om det er læring i slike hendelser

I praksis er det slik at politistudentene er utplassert rundt omkring i Norges distrikter andre studieåret sitt.

- Der følges de opp av en erfaren tjenesteperson. Det kan oppstå enkeltsituasjoner som kan virke skremmende. Det avhenger av erfaring og hvilken situasjon man er i, sier Gisle Skoglund, studieleder ved Politihøgskolen.

Saker som dette blir fulgt opp av erfarne praksisansvarlige i det enkelte politidistriktet hvor studenten er.

- Vi prøver også å se om det er læring i slike hendelser, som vi kan bruke videre i utdanningen. Å bruke erfaringer til å forbedre oss, sier Skoglund.

Har skjedd flere ganger

Dette er ikke første gang Spesialenheten for politisaker har behandlet og etterforsket saker der sjåfør av tjenestebil/UP-bil har kjørt i hastighet over 200 km/t i forfølgelsessituasjon.

I disse sakene er det også konkludert med at kjøringen ikke innebar brudd på veitrafikkloven.

En 20 år gammel mann ble i 2014 dømt til 21 dagers fengsel for å ha kjørt i 148 km/t i 80-sonen i Masfjordtunnelen i Hordaland. For å kunne gjennomføre målingen var politibilen på et tidspunkt oppe i 211 km/t.