BLE AVSKILTET: Da Jan Martin Rasmussen gikk på videregående fikk mora en telefon fra politiet om at han hadde gjort en uvettig forbikjøring. Det måtte han svi for. Foto: Privat
BLE AVSKILTET: Da Jan Martin Rasmussen gikk på videregående fikk mora en telefon fra politiet om at han hadde gjort en uvettig forbikjøring. Det måtte han svi for. Foto: PrivatVis mer

Jan Martin var med i Altas «mopedmafia»: - Det var om å gjøre å være mest mulig stein gal

Lensmannen fortviler over de unge mopedførerne i Alta.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Dagbladet skrev onsdag om «mopedmafiaen» - som det kalles på folkemunne - som herjer i finnmarksbyen Alta.

Denne helga var en av de verste politiet har opplevd med råkjøring, farlige situasjoner og generelt støy fra de drøye 15 ungdommene som politiet tror driver med organisert råkjøring.

- Det har vært mye råkjøring med mopeder og lettmotorsykler de siste 30 åra, men dette var over hva vi har opplevd tidligere, sa lensmann i Alta Svein Tore Nilsen til Dagbladet.

Terget på seg lensmannen

En av dem som selv har vært med på den organiserte råkjøringa med sykler for 16- og 17-åringer i Alta, og som fikk seg en lærepenge av det, er Jan Martin Rasmussen (26).

- Det var akkurat det samme da. Det var om å gjøre å være mest stein gæren. Det gikk sport i å kjøre fra politiet og terge på oss lensmannen, sier han til Dagbladet.

Dagbladet kom over hans historie på grunn av en artikkel fra Altaposten i 2009. Da hadde hans mor, tidligere lokalpolitiker Jenny Marie Rasmussen, avskiltet sønnens lettmotorsykkel og låste den fast i garasjen. Samtidig tvang hun sønnen til å gå seks turer til fjellet Borras.

Mora gikk nemlig drastisk til verks da hun ble oppringt av en politimann. Da hadde sønnen forbikjørt politiet og brutt fartsgrensa. Hun tok dermed ansvar for sønnens kjøring, noe lensmann Nilsen nå etterlyser blant foreldre i Alta.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg ville minne foreldre på at vi har et ansvar. Det er mange som er enig med meg, sier Jenny Marie Rasmussen til Dagbladet.

Og hva med sønnen, som fikk lettmotorsykkelen innelåst som konsekvens?

Lovløshet

Nå er han blitt 26 år, er ingeniør og kjører fortsatt motorsykkel daglig. Han har alltid hatt lappen og aldri fått en fartsbot og innrømmer glatt at han er langt mer forsiktig i trafikken enn han var i Alta for ti år siden.

- Det var en ukultur som ikke likna grisen. Det var mye grisekjøring i mopedgjengen, men jeg trodde det hadde dødd litt ut. Jeg har fått med meg at det har blussa litt opp, men husker politiet slo knallhardt ned på det og konfiskerte titalls trimma mopeder da jeg gikk på videregående, sier han.

- Vi hadde overhodet ingen sperrer for lover og regler i trafikken. Ingenting av det gjaldt. Vi kjørte fra politiet hvis de kom. Det var en mangel på respekt for ordensmyndigheter. Vi ville peke en langefinger mot dem og gjøre akkurat som vi ville og dra det jævlig langt uten at det fikk konsekvenser. Det var en stolthet å føle seg smartere enn politiet. Vi var som noen kvisete gjengmedlemmer, sier han.

- Og hva med at mor tok sykkelen din?

- Jeg syns det var helt bedritent og mente jeg var mer enn habil nok til å kunne bestemme selv. Selvfølgelig var det riktig av henne å gjøre det. Voksne kan ikke tolerere sånn, og vi var komplette idioter. Vi visste da innerst inne og var klart over risikoen, men vi hadde bare veldig stor tro på egne ferdigheter, sier han.

Selv som 16-åring syns han det verste var at andre la merke til grisekjøringen.

- Jeg burde være kanskje den siste til å si noe, men ungdom har faktisk dødd. Det har vært ulykker med lettmotorsykkel og moped også i nærmiljøet. Det er ikke noe spøk, og dødsulykker skjer hele tida. Det er greit å ha i bakhodet.