Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Japan Airlines setter Dreamlineren på bakken etter batteriproblemer

Kom hvit røyk under teknisk sjekk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Japan Airlines har satt et av sine 787 Dreamliner-fly på bakken etter at det skal ha kommet hvit røyk fra batterisystemet under en teknisk sjekk i Tokyo, melder nyhetsbyrået Reuters.

Det skjer samtidig som at flere hundre Norwegian-passasjerer den siste tida har fått forsinket hjemreise fra New York og Bangkok på grunn av problemer med selskapets nye flaggskip, nemlig Boeings Dreamliner.

Boeing-fabrikken har hatt store oppstartsproblemer med sitt nye Dreamliner-fly siden en rekke flyselskaper har tatt flytypen i bruk.

Har hatt batteriproblemer før Og batteriproblemene som oppsto på Narita International Airport i Tokyo er ingen ny hodepine for Boeing.

Samtlige Dreamliner-fly ble nemlig satt på bakken i fire måneder tidligere i år i forbindelse med nettopp problemer med batteriene. I oktober i fjor falt en del av flyskroget av under landing i Bangalore i India.

Boeing gjorde en rekke endringer, som de mener har rettet på problemet som satte flyene på bakken - nemlig at batteriene ble overopphetet.

- Vi er klar over problemer med et 787 Dreamliner på Narita-flyplassen, og det ser ut til at det handler om ventilasjon av en enkelt battericelle. Problemet oppsto under planlagt vedlikeholdsarbeid uten passasjerer om bord. Forbedringene vi gjorde med batterisystemet i fjor ser ut til å fungere som planlagt, sier Boeing i en uttalelse.

Norwegian krever penger og rabatt Siden Norwegian tok i bruk sine første Dreamliner-fly har det vært plaget med en rekke tekniske problemer, som har ført til store forsinkelser.

Norwegian har vært i møter med Boeing, og flyprodusenten har innrømmet at flyene ikke har prestert som avtalt.

- Flyene kommer med en garanti som sier at de skal være noen og nitti-prosent pålitelige. Det er vi enige om at de ikke har vært. Derfor diskuterer vi nå økonomisk kompensasjon, kunne administrerende direktør Asgeir Nyseth i Norwegian Lang Haul, datterselskapet som flyr Norwegians langdistanseruter, fortelle etter møter med Boeing-ledelsen.

Norwegian krever derfor både penger og rabatt på nye fly fra Boeing.