Japansk er dyrest

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

· Japanske biler er de dyreste på verkstedet. · Mitsubishi «garantert dyrest». Det er en av konklusjonene på undersøkelsen Dagbladet har gjort av verkstedpriser på ti år gamle biler. Den dyreste av alle i forhold til størrelse og pris på bilen, er uten tvil Mitsubishi Colt. Det koster 60 prosent mer å få reparert de seks jobbene på en Colt i forhold til en Opel Kadett. - Våre tall er riktige, sier direktør Axel Gulbranson i Mitsubishi Motors til Dagbladet. Vi ber ham dobbeltkontrollere prisene som virker skremmende høye. Og han har ingen forklaring på hvorfor det er så mye dyrere å reparere en Mitsubishi enn andre biler i samme prisklasse. Det er også en meget stor prisforskjell mellom det merkeforhandlere skal ha for jobben sammenliknet med den frittstående verkstedkjeden Snap Drive. Mitsubishi markedsfører seg selv med de lengste og beste garantiene - men er det slik at kundene betaler ekstra når bilen skal på verksted? Mitsubishi har fem års garanti - men hva når bilen er eldre? Er det da kunden må betale for den lange garantitida? Teknisk sjef i MA, Knut Arild Lotterud, vil ikke kommentere prisene for Mitsubishi, men sier de virker «meget høye». - Japanske biler er dyrere å reparere enn biler fra Europa, sier Lotterud. Det var enda større forskjell tidligere. Men fortsatt er det stor prisforskjell.