<b>AUTOMATISERES: </b>Systemet skal kunne lese legejournaler. Men før pengene går ut av kontoen, må et menneske godkjenne. Foto: Reuters / NTB Scanpix
AUTOMATISERES: Systemet skal kunne lese legejournaler. Men før pengene går ut av kontoen, må et menneske godkjenne. Foto: Reuters / NTB ScanpixVis mer

Japansk firma erstatter arbeidstakere med kunstig intelligens

34 ansatte blir overflødige. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det har lenge vært kjent at en del av jobbene som finnes i dag kommer til å bli automatisert i framtida.

I Japan er dette allerede i ferd med å bli virkelighet.

Forsikringsselskapet Fukoku Mutual annonserte i slutten av desember at de skal si opp 34 ansatte i mars 2017, og erstatte dem med kunstig intelligens, ifølge The Mainichi.

Skal kunne lese medisinske journaler

Systemet de skal bruke er basert på IBM Watson Explorer-systemet, som de allerede bruker til analyser og noe automatisk korrespondanse med kunder.

Ifølge pressemeldingen skal det nye systemet kunne lese medisinske journaler skrevet av leger, og andre dokumenter som viser diagnoser, innleggelsestid, medisinsk historie og foreslå hvilken kode informasjonen skal legges under.

Til sammen avgjør denne informasjonen hvor mye den forsikrede vil få utbetalt.

I mars 2015 hadde firmaet 131 ansatte som jobbet med å vurdere utbetalinger. To år seinere blir det altså 97 personer igjen på avdelingen.

Vil spare ti millioner kroner i året

Fukoku Mutual vil bruke kunstig intelligens på 132 000 transaksjoner i året. Men ingen av disse utbetalingene vil skje uten at de først har blitt godkjent av et menneske.

De anslår at installasjonen vil koste 200 millioner yen, noe som tilsvarer 14 millioner kroner, og forventer å bruke 1,1 millioner kroner i året på vedlikehold.

Til gjengjeld regner de med å spare rundt ti millioner kroner i året.

En rapport fra Nomura Research Institute i 2015 anslo at halvparten av jobbene i Japan vil kunne utføres ved hjelp av kunstig intelligens i 2035.