Japanske bruktbiler best

De ti beste bruktbilene på det norske markedet er japanske. Kvaliteten er dramatisk høyere enn på biler fra Europa og USA.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Og best av de japanske er Toyota, som har utrolige fire modeller blant de ti beste. Tyske, amerikanske, italienske og russiske biler slaktes i den store rapporten om brukte biler NAF/Motor nå legger fram.

Dårligst av de dårlige bilene er VW Passat, Opel Omega, Chrysler Voyager, Ford Escort, Fiat Uno, Peugeot 505 og Lada Samara.

NAFs testestasjoner har kontrollert 14000 biler, og det er bilene av årsmodellene 1992/1993 og 1987/1988 som danner grunnlaget for NAFs store bruktbilrapport. Bare Ford Mondeo, Opel Corsa, Saab 900 og Volvo 740 har nær japansk kvalitet.

Tyske svikter

Resultatene av undersøkelsen er skremmende lesning for alle på jakt etter en bruktbil. Biler som VW Passat, Opel Omega, Chrysler Voyager, Ford Escort og Citrokn XM produsert i 1992 og 1993 har i dag fire ganger flere feil enn biler som Mazda 323, Toyota Corolla og Camry. Når det gjelder biler som er ti år gamle er det dobbelt så mange feil på Fiat Uno, Peugeot 505, Lada Samara, Mazda 929 og Opel Omega sammenliknet med de beste japanske bilene.

- Tyske biler svikter i første rekke på ladestrøm og de elektriske systemene, sier Tor Magnussen i NAF til Dagbladet. Og det er ingen nyhet at tyske biler har dårlig ladestrøm. Det har produsenter, importører, forhandlere og alle bilorganisasjoner kjent til i mange år. Men tyske produsenter gjør ikke noe med saken.

Lytter

Japanske produsenter, derimot, lytter bedre til reaksjonene fra markedet. De bedrer raskt ting som er dårlige.

- Når vi legger fram våre erfaringer fra testestasjonene, lytter japanske ingeniører med stor interesse. De stiller spørsmål og vil lære av våre bileieres erfaringer med bilene. Tyske bilingenører, derimot, bare argumenterer imot våre medlemmers erfaring med bilene. Det virker som om tyske ingeniører mener de vet alt best, sier Magnussen. Han mener at resultatene i den nye undersøkelsen ikke er sensasjonelle. Da NAF testet biler i 1984, var resultatetene nesten identiske. Kanskje er det en grunn til at de fleste japanske biler leveres med fabrikkgaranti mot feil på fra tre til fem år, mens tyske biler leveres med bare ett års garanti. Er ikke bilene bedre?

- Det er forunderlig at vi i dagens avanserte tekniske tidsalder ser så liten bedring på viktige ting som bremser og hjuloppheng, sier Magnussen.

- Det elektroniske på bilene er blitt bedre, men stort sett ikke noe annet.