- Jappekultur i toppledelsen

Mens aksjekursen stuper og småaksjonærene taper penger, anklages ledelsen i det kriserammede hurtigruteselskapet TFDS for råflotte luksusvaner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

TROMSØ (Dagbladet): - Det er en jappekultur i ledelsen man ikke har sett maken til siden den verste tida på 80-tallet, med feite lønninger, biler, førtidspensjoner og andre goder, hevdet småsparer og tidligere TFDS-ansatt Tommy Sivertsen.

Kritikken mot ledelsen i ærverdige Troms Fylkes Dampskibsselskap (TFDS) framkom på en dramatisk generalforsamling i Tromsø i går, etter at TFDS har tapt store penger på dårlig drift og forretningsmessige feilgrep.

Bøtta er lekk

Sivertsen er en av småaksjonærene som taper sparepengene i tapssluket TFDS - «lokomotivet» i nordnorsk næringsliv. De to siste åra har regnskapene vist til sammen 270 millioner kroner i minus. Aksjekursen er nesten halvert. Samtidig har selskapet blitt mer topptungt, med stadig nye og kostbare direktørtitler, ifølge kritikerne.

TFDS trenger mer penger, men Sivertsen advarer:

- Å spytte penger inn i TFDS er som å helle penger inn i ei lekk bøtte.

Administrerende direktør Tor Lægreid avviser luksuspåstandene.

- Jeg har en lønn på to millioner kroner, og er blant de dårligst betalte administrerende direktørene i et børsnotert selskap, sier Lægreid.

Lukrativ avtale

- Hvordan er pensjonsavtalen din?

- Jeg kan gå av ved 60 år, og få 65 prosent av lønna. Vi har vesentlig lavere vilkår enn sammenliknbare selskaper. Vi er et børsnotert selskap, og holder til i Nord-Norge. Skal vi ha de dyktigste medarbeiderne, må vi ha lønns- og arbeidsvilkår som er konkurransedyktige for den typen stillinger vi snakker om, sier Lægreid, som heller ikke synes bilavtalen hans er noe å bry seg om:

- Jeg har en BMW X5, som ble kjøpt inn da jeg skulle bli direktør for det nye fusjonerte rederiet i Nord-Norge. Meningen var jo at jeg skulle pendle til Narvik, sier Tor Lægreid.

Fusjonen gikk i vasken, men han beholdt BMW-en. Nybilprisen for den billigste utgaven starter på 818000 kroner.

- Spørsmålet er hva markedsprisen er for en mann med Lægreids kompetanse, sier styreleder Ole Lund, som sier at alle avtaler er inngått før han nylig tiltrådte som styreformann. Lund sier man i framtida vil se på alle kostnadsbesparende tiltak.

I går ble det kjent at den lokale gründeren Ola Giæver jr. har solgt seg ut av TFDS. Widerøe-kapteinen sier det innebærer et tap på «mange millioner kroner».

- Jeg ville ikke være med videre fordi jeg ønsket en annen kurs enn den TFDS har tatt, sier han.

En stor børsfiasko

Direktør Trond Thomson i meklerhuset Alfred Berg sier at finansielle investorer derfor skyr TFDS. Thomson spår at aksjekursen om kort tid vil stupe til 50 kroner.

- Få har tro på at dagens ledelse kan snu skuta, sier han.

I går ga bedriftsforsamlingen grønt lys til en kapitalutvidelse på 150 millioner, hvorav 100 millioner hentes fra det offentlig eide energiselskapet Troms Kraft.

Thomson tror det bare er å skyve problemene foran seg.

- Pengene vil trolig bli brukt opp til å dekke bankrenter og tap på drift.

TFDS iverksetter nå et spareprogram der kostnadene skal kuttes med 130 millioner det neste halvannet året.

MØTER STERK MOTBØR: Tor Lægreid i TFDS hevder han er blant børsens dårligst betalte administrerende direktører med en lønn på to millioner kroner og en firmabil i luksusklassen.