DELTOK I REDNINGEN: Nedfarten fra Mount Everest ble svært dramatisk forteller Svein Grønnerøe. Foto: World Wide VikingsVis mer

- Jarle hadde kroppstemperatur på 32 grader

Stein Grønnerøe frykter at Jarle Trå må amputere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet.no): Fjellklatreren Jarle Trå (39) har endelig kommet fram til sykehuset i Katmandu i Nepal.

De norske klatrerne Stein Grønnerøe, Petter Nyquist og Lars Oma Erichsrud har de siste svært dramatiske døgenen fått med seg Trå ned fra Advanced Base Camp på Mount Everest på 6500 meter.

Mens medisinstudenten Erichsrud ble med Trå helt til sykehuset, er de to andre igjen i basecampen på 5200 meter for å pakke sammen.

- Jarle hadde en kroppstemperatur på 32 grader da vi fant han. Det vil si det samme som at du omtrent er død. I tillegg hadde han alvorlige frostskader på hender,  føtter og på nesetippen. En amputering er ikke usannsynlig, forteller  Stein Grønnerøe på telefon.

- Virket i god form
De tre klatrerne var også de siste som så 39-åringen før han forsvant 22. mai.

- Klokken 6.30 om morgenen lokal tid den dagen ankom vi toppen av Mount Everest. Klokken 10 traff vi Jarle. Han er da på vei opp. Det virket da som han var i god form, men han var alene og hadde ikke med seg oksygen. Det var det siste vi så av ham, forteller Grønnerøe.

Klatrerne ventet at Trå ville komme ned til ABC senest ved ettermiddagstid den 23, men de gjorde han ikke.

- Da vi la oss den natta var vi meget urolige. Klokken 4 om morgenen dagen etter sto vi opp og startet en søkeoperasjon. På dette tidspunktet var vi veldig fysisk slitne, så det fungerte slik at vi betalte 60 000 kroner fra vår egen lomme til tre sherpaer. Vi ga dem i oppdrag å undersøke leir 1, leir 2 på 7700 meter og leir 3, som er den øverste leiren på 8300 meter i håp at han hadde kommet ned til en av disse og søkt tilflukt i et telt. Ved 17-tiden den ettermiddagen kom den sterkeste sherpaen til camp 3. Men Jarle var ikke der. Det var også blitt dårlig vær. Vi tenkte at det var veldig kritisk, og det var også fare for livet til sherpaene. På dette tidspunktet forsøkte vi å få hjelp av UD og ambassaden i Beijing, men ble møtt med fullstendig handlingslammelse, forteller han.

- Vår vurdering var da at han mest sannsynlig hadde omkommet. Vi ble derfor veldig overrasket da vi klokken 7 om morgenen ble vekket av en sherpa som kom løpende ned fra fjellet og fortalte at Jarle hadde kommet ned. På 8300 meter hadde han funnet to sherpaer som vi ikke visst at var der. Disse to har i praksis berget livet til Jarle, sier Grønnerøe.

De to sherpaene bar Trå med seg ned til de andre nordmennene.

- Det er helt utrolig at de klarte å få han ned fra 8300 meter og ned til 6300 meter, mener Grønnerøe.

Fortsatt kritisk
Han forteller at Jarle har vært ved bevissthet hele tiden, men svært nedkjørt og redusert.

- Heldigvis så var Lars Oma Erichsrud der. Vi la han i vannbad i ABC og klarte å få kroppstemperaturen hans opp i 34 grader. Etter at vi hadde stabilisert helsetilstanden hans startet vi den 24 kilometer lange turen ned til basecampen. Deler av turen var han bundet fast på rygget til en jakokse. Vi startet i 12-tiden i går, lokal tid. Klokken 18.30 møtte vi mørket og ved 21-tiden var vi framme. Været var svært dårlig. Det var en god norsk snøstorm. På vei nedover falt kroppstemperaturen hans noe, men i basecampen har vi klart å få den opp igjen, forteller han.

Ved midnatt, natt til i dag, lokal tid ble han hentet i campen av en bil. I formiddag kom meldingen om at Jarle Trå var ankommet sykehuset i sykehuset i Katmandu i Nepal.

PÅ SYKEHUS: Den norske fjellklatreren Jarle Trå (39) er nå ankommet sykehus i Katmandu. Foto: Privat / SCANPIX Vis mer