- Jeg aner ikke om det går nå, vi er heldige om vi kommer oss av sted

Norwegian-passasjerer har ventet i over 24 timer på Gardermoen.

ET DØGN FORSINKET: Årsaken til at passasjerene har måttet vente i over et døgn, er først et teknisk problem på flyet, deretter at mannskapet gikk «ut på tid» og måtte ha lovpålagt hviletid, og til slutt at flyet ikke fikk ønsket landingstid i New York, forklarer informasjonssjef i Norwegian Lasse Sandaker-Nielsen. Foto: HANS ARNE VEDLOG
ET DØGN FORSINKET: Årsaken til at passasjerene har måttet vente i over et døgn, er først et teknisk problem på flyet, deretter at mannskapet gikk «ut på tid» og måtte ha lovpålagt hviletid, og til slutt at flyet ikke fikk ønsket landingstid i New York, forklarer informasjonssjef i Norwegian Lasse Sandaker-Nielsen. Foto: HANS ARNE VEDLOGVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Et Norwegian-fly som skulle fraktet 263 passasjerer fra Oslo Lufthavn til New York klokka 17.45 i går ettermiddag, har ennå ikke tatt av.

Flyvningen skal ha blitt utsatt gjentatte ganger, og siste nytt er at passasjerene sendes av gårde klokken 18.10 i kveld, skriver Aftenposten.no.

- Mangelfull informasjon Dagbladet har snakket med en av passasjerene som nå venter på Gardermoen. Hun forteller at hun opplever informasjonen fra flyselskapet som svært mangelfull:

- Vi sjekket inn klokka 15.45 i går. To timer senere kom vi inn på flyet, og der ble vi sittende i tre timer, sier hun.

Hun mener det tok veldig lang tid før flyavgangen ble kansellert, og beskjedene passasjerene fikk varierte veldig.

- Det har vært veldig rotete, sier hun.

Da passasjerene omsider kom seg ut av flyet fikk de matkuponger. Men det bare en person som delte ut disse.

- Det var alltid bare en eller to personer som skulle hjelpe alle de 263 passasjerene. Vi har stått i kø, på kø, på, sier hun.

Hun og barna på 10 og 16 år fikk omsider hotellrom klokka 03.00 i natt. Men også i løpet av dagen har de fått ulike beskjeder om når flyet skal ta av.

- Jeg aner ikke om flyet går nå. Vi er heldige om vi kommer oss av sted, sier hun oppgitt.

Har informert Informasjonssjef i Norwegian Lasse Sandaker-Nielsen, sier til Dagbladet at flyet vil lette klokka 18.10.

Han har fått med seg kritikken om manglende informasjon fra flyselskapets side, også at mange ikke skal ha mottatt SMS-er med oppdateringer om flyavgangen.

- Vi har gått igjennom systemet og sett om det er noe galt med SMS-utsendelsene fra vår side, men alt skal være ok, sier han.

Han sier det alltid vil være ulikt informasjonsbehov hos passasjerene, men mener selskapet har oppfylt krav og rettigheter som passasjerene har.

Også hotellrom - men ber samtidig om forståelse for at det tar tid å finne rom til 263 passasjerer.

- Jeg forstår at det frustrerende å vente i 24 timer. Om noen føler de ikke har fått det de har krav på, må de for all del ta kontakt, sier han.

Flere årsaker Årsaken til den lange forsinkelsen er ifølge informasjonssjefen tredelt.

Først et teknisk problem på flyet, så gikk mannskapet «ut på tid» og måtte ha lovpålagt hviletid, til slutt fikk ikke flyet ønsket landingstid i New York.

- Det er beklagelig, sier han.

Som følge av dette er for øvrig Norwegians avgang til Bangkok klokka 14.50 utsatt til klokken 20.00, skriver Aftenposten. Selskapet setter inn sin nye Dreamliner, Boeing 787 på denne avgangen - en rute de nye flyene etter planen ikke skulle settes i før i september.

Passasjerrettigheter Dagbladet har flere ganger skrevet om dine rettigheter ved forsinkelser.

Her finner du også ut når du har krav på å få pengene tilbake.

Rettighetene dine slår inn når forsinkelsen er:

• Mer enn to timer for flygninger på 1500 kilometer eller mindre, eller

• Mer enn tre timer innen EU- og EØS området for flygninger over 1500 kilometer, eller

• Mer enn tre timer utenfor EU- og EØS-området på under 3500 kilometer, eller

• Mer enn fire timer på alle flygninger over 3500 kilometer.

Dine rettigheter Dersom ett av disse vilkårene er oppfylt, har du, uansett årsaken til forsinkelsen, krav på:

• Skriftlig melding fra flyselskapet om dine rettigheter.

• Måltider og forfriskninger som står i rimelig forhold til ventetiden.

• To gratis telefonsamtaler eller liknende.

• Gratis hotellovernatting, dersom den nye avgangen først blir dagen etter det planlagte avgangstidspunktet.

• Gratis transport mellom flyplassen og overnattingsstedet.

Forbrukerrådet sine nettsider kan du lese mer om dine rettigheter.