SLITEN: - Jeg ønsker bare å bli ferdig med denne saken og komme meg videre. Jeg vet jo at ikke alle i Norge er slik sier den filippinske kvinnen. FOTO: BENJAMIN A. WARD/DAGBLADET
SLITEN: - Jeg ønsker bare å bli ferdig med denne saken og komme meg videre. Jeg vet jo at ikke alle i Norge er slik sier den filippinske kvinnen. FOTO: BENJAMIN A. WARD/DAGBLADETVis mer

- Jeg ble presset ut da jeg nektet sex

Den filippinske assistenten ble bedt om å skaffe prostituerte og masturbere klienten. Da hun sa nei ble hun straffet, forteller kvinnen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladt):- Hun gråt og gråt, da hun skulle dra på jobben og da hun kom hjem. Men hun ville ikke fortelle meg hva som skjedde, sier den norske ektemannen.

Det skulle ta nesten to år før kvinnen våget å fortelle om situasjonen.

Den 34 år gamle filippinske kvinnen hadde fått beskjed fra det private omsorgsselskapet at hun hadde taushetsplikt og at hun ikke kunne fortelle til noen hva hun hadde opplevd.

Ble bedt om å masturbere I april fikk den filippinske kvinnen nok. Kvinnen som jobbet som personlig assistent for en handikapet mann sendte en avviksmelding til firmaet. Deretter ba hun klienten beklage trakassering:

NEKTET SEX: - Jeg ble forsøkt presset ut etter at jeg nektet sex, sier kvinnen. FOTO: BENJAMIN A. WARD/DAGBLADET
NEKTET SEX: - Jeg ble forsøkt presset ut etter at jeg nektet sex, sier kvinnen. FOTO: BENJAMIN A. WARD/DAGBLADET Vis mer

«Dette inkluderer flere tilfeller hvor han fortalte meg at han hadde hatt seksuelle drømmer om meg, og hvor han lurte på om jeg var like 'god' i virkeligheten. Tilfeller hvor han forespurte meg om masturbasjon. Ett tilfelle hvor han forespurte om jeg kunne kjøpe en håndpumpe og bruke denne på ham. Ett tilfelle hvor han ønsket at jeg skulle sollisitere en prostituert for ham, og være til stede når hun 'arbeidet' med ham.Flere tilfeller hvor X avkrevde å få kyss på panna fra meg (...) det var i etterkant at jeg nektet å utføre denne kyssingen, at jeg opplevde at min månedlige arbeidsmengde ble gradvis redusert».

Dette var første gang ektemannen fikk høre om hvordan hans filippinske kone hadde blitt behandlet.

- Hvis jeg hadde visst hvordan hun ble behandlet, hadde jeg nektet henne å dra på jobben, sier han i dag.

- Ble straffet økonomisk For på tross av at både brukeren og fungerende arbeidsleder ga en skriftlig beklagelse på trakasseringen, forteller den filippinske kvinnen at hun ble straffet økonomisk etter varslingen.

GRÅT:- Hun gråt og gråt, da hun skulle dra på jobben og da hun kom hjem. Men hun ville ikke fortelle meg hva som skjedde, sier ektemannen til den filippinske kvinnen. FOTO: BENJAMIN A. WARD/DAGBLADET
GRÅT:- Hun gråt og gråt, da hun skulle dra på jobben og da hun kom hjem. Men hun ville ikke fortelle meg hva som skjedde, sier ektemannen til den filippinske kvinnen. FOTO: BENJAMIN A. WARD/DAGBLADET Vis mer

Kvinnen sier hun ble fjernet fra alle røde dager, fikk færre dager, lavere inntekt og en mindre stillingsprosent enn hun var forespeilet.

- Jeg ble forsøkt presset ut etter at jeg nektet sex, sier hun i dag.

Både klienten og den fungerende arbeidslederen har lest Dagbladets intervju med den filippinske kvinnen, men de ønsker ikke å kommentere saken.

5500 assistenter 34-åringen jobber for Uloba, som er et privat selskap som tilbyr personlige assistenter. Uloba er et andelslag som eies av 1000 funksjonshemmede med «behov for praktisk assistanse for å kunne delta i samfunnet» og selskapet er i dag arbeidsgiver for mer enn 5500 personlige assistenter.

ÉN AV 5500: 34-åringen jobber for Uloba, som er et privat selskap som tilbyr personlige assistenter. Uloba er et andelslag som eies av 1000 funksjonshemmede med «behov for praktisk assistanse for å kunne delta i samfunnet» og selskapet er i dag arbeidsgiver for mer enn 5500 personlige assistenter. FOTO: BENJAMIN A. WARD/DAGBLADET
ÉN AV 5500: 34-åringen jobber for Uloba, som er et privat selskap som tilbyr personlige assistenter. Uloba er et andelslag som eies av 1000 funksjonshemmede med «behov for praktisk assistanse for å kunne delta i samfunnet» og selskapet er i dag arbeidsgiver for mer enn 5500 personlige assistenter. FOTO: BENJAMIN A. WARD/DAGBLADET Vis mer

Uloba er en såkalt BPA-bedrift (brukerstyrt personlig assistanse) hvor klientene selv er arbeidsleder og både klient og selskapet har arbeidstakeransvar. Dermed er personen hun pleier både pasient og arbeidsleder.

Formell klage Etter at kvinnen på nytt klaget over behandlingen, fikk hun beskjed om at klientene ikke ville skrive en ny kontrakt med henne.

Da de verbale angrepene bare fortsatte og ble intensivert, klaget hun saken inn til likestillings- og diskrimineringsombudet i begynnelsen av mai.

Først da reagerte Uloba, som har arbeidstakeransvaret for 5500 ansatte, på saken. Dette var en måned etter den opprinnelige klagen. I møtet anerkjente selskapet de faktiske forholdene og oppfordret kvinnen til å fortsette i jobben. Seinere mottok hun en epost hvor selskapet foreslo hvordan de kunne «terminere kontrakten» med henne.

Lønnet permisjon Dette opplevde hun som et nytt forsøk på å bli kvitt henne og hun ba da om et nytt møte. I etterkant har selskapet og kvinnen blitt enig om at hun foreløpig skal fortsette i lønnet permisjon.

- STRAFFET: På tross av at både brukeren og fungerende arbeidsleder ga en skriftlig beklagelse på trakasseringen, forteller den filippinske kvinnen at hun ble straffet økonomisk etter varslingen. FOTO: BENJAMIN A. WARD
- STRAFFET: På tross av at både brukeren og fungerende arbeidsleder ga en skriftlig beklagelse på trakasseringen, forteller den filippinske kvinnen at hun ble straffet økonomisk etter varslingen. FOTO: BENJAMIN A. WARD Vis mer

Likestillings- og diskrimineringsombudet har ikke konkludert i saken og kvinnens skjebne i selskapet er uklar.

- Dette er en trist sak. En personlig assistent har opplevd ting som ingen skal oppleve på jobben, sier Ulobas informasjonsleder Jon Torp til Dagbladet.

- Saken skulle selvsagt ha blitt rapportert med en gang. I Uloba tok vi umiddelbart saken på største alvor og fulgte alle våre rutiner når vi ble kjent med den, sier Torp.

- Tett kontakt - Alle assistenter i ULOBA får grundig informasjon om hva taushetsplikt er - og ikke minst hva taushetsplikt ikke er. At denne assistenten ikke visste dette, er svært beklagelig, sier Torp, som mener de har hatt tett og god kontakt med assistenten.

FORMELL KLAGE: Da de verbale angrepene bare fortsatte og ble intensivert, klaget hun saken inn til likestillings- og diskrimineringsombudet i begynnelsen av mai. FOTO: BENJAMIN A. WARD/DAGBLADET
FORMELL KLAGE: Da de verbale angrepene bare fortsatte og ble intensivert, klaget hun saken inn til likestillings- og diskrimineringsombudet i begynnelsen av mai. FOTO: BENJAMIN A. WARD/DAGBLADET Vis mer

- Vi er opptatt av å ta vare på våre ansatte på beste måte og, seinest denne uka var vi i kontakt med assistenten som da sa hun var fornøyd med måten vi hadde håndtert saken på - også på det økonomiske plan. Vi vil nå ta ny kontakt med henne for å se på om det er noe mer vi kan gjøre for henne, sier Torp.

TAUSHETSPLIKT: Den 34 år gamle filippinske kvinnen hadde fått beskjed fra det private omsorgsselskapet at hun hadde taushetsplikt og at hun ikke kunne fortelle til noen hva hun hadde opplevd. FOTO: BENJAMIN A. WARD/DAGBLADET
TAUSHETSPLIKT: Den 34 år gamle filippinske kvinnen hadde fått beskjed fra det private omsorgsselskapet at hun hadde taushetsplikt og at hun ikke kunne fortelle til noen hva hun hadde opplevd. FOTO: BENJAMIN A. WARD/DAGBLADET Vis mer