- Jeg dreit meg ut, jeg vil dø

Da han innså hva som hadde skjedd tok fortvilelsen overhånd for lokfører Francisco José Garzón.

LOKFØREREN: Francisco José Garzón var mannen bak spakene da toget mellom Madrid og Ferrol. Foto: REUTERS/Oscar Corral
LOKFØREREN: Francisco José Garzón var mannen bak spakene da toget mellom Madrid og Ferrol. Foto: REUTERS/Oscar CorralVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): «Jeg dreit meg ut, jeg vil dø». Den uttalelsen skal ha kommet fra Francisco José Garzón, lokføreren bak spakene i den største togulykken i Europa de siste 40 årene, idet han innså omfanget av togavsporingen i nærheten av Santiago de Compostela. Det skriver blant andre El Mundo.

218 mennesker var ombord toget mellom Madrid og Ferrol. 78 mennesker mistet livet, og 35 mennesker ligger fortsatt hardt skadet etter at det sporet av i en sving. Selv kom Garzón fra ulykken med kun mindre skader. Han måtte sy ni sting i hodet, ifølge Daily Mail.

Ferdskriveren i toget viser at det holdt 190 kilometer i timen, fartsbegrensningen på stedet var knappe 80 kilometer i timen.

- Vi har sporet av. Hva skal jeg gjøre, hva skal jeg gjøre, skal lokføreren ha sagt i samtalen med togsentralen.

Han forteller videre at toget hadde hatt en fart på 190 kilometer i timen, før han flere ganger gjentar:

«Vi er mennesker, vi er mennesker».

Sikkerhetssystemene sviktet Etterforskere forsøker nå å finne ut hvorfor toget gikk så fort og hvorfor sikkerhetsutstyret som skal sørge for at fartsgrensene holdes, ikke fikk toget ned i normal fart.

Ifølge avisa El País lyste en varsellampe på lokomotivførerens kontrollpanel for å fortelle ham at han kjørte for fort. Men toget fortsatte i samme hastighet.

Undersøkelsene sentrerer seg spesielt om ett bestemt tidspunkt, onsdag kveld klokka 20.41. Det var da jernbanens varslingssystemer slo inn, ifølge El País.

«Lokomotivføreren så at alarmen gikk av på kontrollpanelet, og han forsøkte å bremse, men kunne ikke avverge tragedien», skriver avisa.
Julio Gomez Pomar, direktøren i selskapet Renfe som eier togsettet som sporet av ble sitert i El Mundo på at lokføreren hadde jobbet i selskapet i 30 år. Han skal ha vært lokfører de siste 10. 

Pomar ble også sitert på at toget ikke skal ha hatt noen tekniske problemer.

Vil ikke forklare seg BBC melder fredag kveld at Garzón ikke ønsker å forklare seg om ulykken for spansk politi.

Han ligger nå på sykehus under bevoktning. Politisjefen i Galicia, Jaime Iglesias har uttalt at lokføreren vil bli avhørt som «en mistenkt i en kriminell handling som forårsaket ulykken».

Politiet etterforsker samtidig alle andre mulige årsaker til ulykka og føreren er verken tiltalt eller dømt i saken.

Etter ulykka skal 52-åringen ha uttrykt over radiosambandet at han synes synd på passasjerene og håpet ingen var døde.

- Håper ingen er døde. Det vil falle på min samvittighet, skal han ha sagt.