- Jeg er bare en enkel pornokonge

Slik omtalte Sten Ture Jensen seg selv i Oslo tingrett i går. Men han er foreløpig ganske god til å forsvare seg mot et søksmål på 60 millioner kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den tidligere utgiveren av Cocktail og Lek fortalte hvordan han tegnet seg for flere hundre tusen kroner under en aksjeutvidelse i selskapet Media Holding 1996. Aksjetegningen ble foretatt på en serviett under et et festlig lag på Theatercaféen, ett av mange eksempler på den vanvittige leken med aksjer. Kursen gikk til himmels uten annen grunn enn at aksjen var «hot».

Uten samsvar

Det var ikke lagd prospekt på selskapet engang, men aksjene gikk som varmt hvetebrød, og ingen syntes å bry seg med hva selskapet egentlig drev på med.

Selv ble Sten Ture Jensen svimmel da selskapet gjennom aksjekursen faktisk ble priset til 140 millioner kroner.

- Det sto jo ikke i samsvar med den virksomheten vi drev. Bladene Cocktail, Lek og Lek Forum kunne umulig oppnå mer enn fire til seks millioner kroner i overskudd, og jeg så etter en tilvekst som kunne bringe virksomheten i samsvar med kursutviklingen, sa han.

Engler

Det var derfor forlaget LibriArte kom som en reddende engel. Jensen så muligheten til å bygge et forlagshus og kanskje kvitte seg med stempelet som pornokonge. Han avviste at han bidro til å blåse opp regnskapene foran børsnoteringen for å tjene penger på aksjesalg.

- Jeg tjente penger på Media Holding, men det skjedde før børsnoteringen. Jeg hadde tro på selskapet, og etter børsnoteringen solgte jeg ikke en eneste aksje. Tvert imot kjøpte jeg aksjer for 16 millioner kroner etter børsnoteringen, sa han.

Han og hans tidligere kompanjong, Kim Magnus Andersen, er saksøkt for 60 millioner kroner av tre andre tidligere kompanjonger. Saksøkerne grunnla turistbokforlaget Scandinavian Film Group og mener de ble lurt til å fusjonere med Media Holding på falske premisser. Så langt som til regnskapene kom ikke Jensen i sin partsforklaring. Men han rakk å understreke overfor Dagbladet at det ikke er riktig at han har solgt lystyachten på grunn av søksmålet, slik vi skrev i en faktaramme.