TRENGER AVKLARINGER: KrF-leder Knut Arild Hareide er bekymret over manglende progresjon i budsjettforhandlingene, og trenger avklaringer på blant annet distriktsprofilen. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
TRENGER AVKLARINGER: KrF-leder Knut Arild Hareide er bekymret over manglende progresjon i budsjettforhandlingene, og trenger avklaringer på blant annet distriktsprofilen. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Budsjettforhandlinger

- Jeg er bekymret

Knut Arild Hareide sier avstanden på sentrale budsjettpunkter ikke har endret seg på halvannet døgn, og avlyser en løsning før helga.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Framdriften de siste dagene bekymrer meg, sier Knut Arild Hareide til Dagbladet.

Regjeringspartiene og samarbeidspartiene har brutt frist etter frist i arbeidet med å få på plass en budsjettavtale.

Forhandlingene mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og KrF startet onsdag 2. november. For at finanskomiteen skulle rekke å legge fram en såkalt samlet innstilling til Stortinget, måtte partene ha blitt enige innen fristen søndag 20. november. Budsjettet skal behandles av Stortinget i finansdebatten, som er satt til 5. desember.

Historisk situasjon

Etter flere skjebnemøter hjemme hos Erna Solberg forrige helg, ble det klart at den fristen røyk. Avstanden var for stor, mye takket være uenighet om den såkalte «bilpakka».

Finanskomiteen hadde i stedet mulighet til å levere en tilleggsinnstilling. Fristen for det var torsdag 24. november. Men i går ble klart at også den fristen røyk, og da befinner regjeringen seg i en historisk situasjon.

For første gang siden siden budsjettreformen i 1997 må en regjering fremme løse forslag, og ikke en budsjettenighet, under finansdebatten, skriver Dagsavisen.

Knut Arild Hareide understreker at avstanden fortsatt er stor.

- Det vil være en stor fordel med en avklaring nå. Fristen gikk ut torsdag, så vi har ingen formell frist, men for alle vil det være tjenelig med en rask løsning. Men det skjer ikke før helga. Det er kontakt og dialog, men jeg er usikker på når det neste møtet blir.

- Hvem må komme med de avklaringene?

- Det ligger på alle fire partier. Vi har spilt inn ting de siste dagene, som vi forventer svar på.

Vil ha med alle fire

Etter det Dagbladet forstår kan det fort bli først i neste uke at en eventuell avklaring kommer. Akkurat nå er det ingen av partiene som vil si at ballen ligger hos dem, og flere peker på at situasjonen nå er relativt fastlåst uten store bevegelser. Ingen vil kalle det et brudd, men flere stiller spørsmålet om det i realiteten er det som har skjedd.

- Vi har bare én plan, og det er å få til en løsning med fire partier. Akkurat nå har vi ikke hatt fokus bare på det grønne skiftet, men også områder som er viktige for oss. Som for eksempel tidlig innsats i skolen og distriktsdelen i budsjettet, sier Hareide.

Tirsdag morgen møttes de fire partilederne i Høyre, Frp, KrF og Venstre på kontoret til Erna Solberg. Da partilederne kom ut, var det for første gang en postiv tone fra alle fire partiene.

Frp´s Hans Andreas Limi gikk så langt som å si til Dagbladet at møtet kunne være et «gjennombrudd». Men det tok ikke lang tid før situasjonen så mørkere ut. Seinere på ettermiddagen sa Venstre-leder Trine Skei Grande at det fortsatt var «stor avstand», blant annet på bilpakka.

«Bilpakka» inkluderer blant annet økte drivstoffavgifter, kutt i bompengeavgift på riks- og fylkesveier og redusert årsavgift.

Siv Jensen og Erna Solberg presenterte dette som et ultimatum i forkant av budsjettframleggingen i oktober, og både KrF og Venstre har latt seg provosere av spesielt to ting: Bruk av ord som ultimatim oppleves som lite konstruktivt, i tillegg til at pakka i seg selv innebærer det Hareide beskriver som en «overkompensasjon» av bilistene.

- Avstanden er den samme

På grunn av denne floken jobbes det etter det Dagbladet forstår med alternative løsninger som gjør at «bilpakka» kan bli stående, men at en budsjettavtale fortsatt vil kunne gi reduserte klimagassutslipp.

En mulighet er å gjøre endringer innad i bilpakka, eksempelvis ved å øke dieselavgiften og redusere bensinavgiften.

En annen tilnærming er å øke nivået på andre CO2-avgifter.

Som Dagbladet tidligere har skrevet er en flat C02-avgift blant tiltakene som står høyest på Venstres ønskeliste.

Men det er ikke bare bilpakka som skaper problemer. Etter et møte med KrFs stortingsgruppe onsdag ettermiddag, gjentok Knut Arild Hareide over Dagbladet at regjeringspartiene også måtte gi mer på områder som familieliv, tidlig innsats i skolen og distriktene.

- Distriktsprofilen er blant punktene som stortingsgruppa har vært tydelig på at vi må ha forbedringer på, sa Hareide da.

I disse spørsmålene har det gått halvannet døgn uten at partene har nærmet seg.

- På de områdene er avstanden den samme, sier Hareide til Dagbladet fredag formiddag.

- Felles ansvar

- Dersom det ikke blir en enighet før behandlingen i Stortinget, er dere forberedt på å sikre regjeringens budsjett?

- Vi har ikke diskutert den saken. Vi har ikke forberedt et brudd, vi jobber for å finne en løsning.

- Skulle du ønske Erna gjorde mer?

- Nei, der har vi et felles ansvar.

- Dersom Venstre bestemmer seg for å ikke gi sin støtte til regjeringen, har dere bestemt dere for det dere da skal gjøre?

- Mitt mandat er å jobbe for en enighet mellom alle fire partiene.

BUDSJETTFORHANDLINGER: Vi er mye nærmere en løsning i dag enn vi var i går, men det er ganske mye jobb igjen, sier Venstre-leder Trine Skei Grande etter forhandlingsmøtet om statsbudsjettet mellom partilederne i regjeringspartiene og samarbeidspartiene. Video: NTB Scanpix Vis mer